Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaurits Adam Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009
2
Afspraken Collegebesluit mei 2007: twee-jaarlijks, vast onderdeel cyclus, invalshoek burgertevredenheid Raadsbesluit november 2008: programmabegroting 2009: aankondiging burgerwaarderingsonderzoek Collegebesluit januari 2009: actieve raadsinformatie aan de voorkant (burgerwaarderingsonderzoek is domein college)
3
Proces College:aanpak jan. 2009 Raad:aanpakmrt 2009 College:uitkomstenmei 2009 Raad:uitkomstenjuni 2009 Uitkomsten in reguliere cyclus: programmabegroting 2010 + verbeteracties management
4
Aanleiding Meten tevredenheid burgers over voorzieningen Stuurinformatie programmabegroting, onderbouwen effectindicatoren Transparante overheid Gemeente eerste overheid, dus zelf tevredenheid meten VNG: waar staat je gemeente? Pro-actieve benadering bestuurskracht-onderzoek
5
Relatie met rollen Kaderstellende rol: voldoende voorzieningen in de stad? Controlerende rol: welk percentage van de inwoners is tevreden over voorzieningen?
6
6 Wat onderzoeken we? Tevredenheid van de burger over Voorzieningen Wonen Dienstverlening (benchmark) WMO (in AV-verband) Op termijn: Bedrijven (ander onderzoek/frequentie)
7
Benchmark dienstverlening Het gaat om: Bereikbaarheid Beschikbaarheid Informatievoorziening Wachttijden Tarieven Bejegening klanten Betrouwbaarheid Kanalen: balie, telefoon, digitaal, schriftelijk
8
Doel benchmark Uitwisselen van ervaringen en ideeën met vergelijkbare gemeenten. De bevindingen voor Gorinchem in perspectief plaatsen.
9
Voorbeelden: ”effecten in één oogopslag’’ Leefvoorzieningen: Tevredenheid inwoners/bezoekers stad -> 91% Wonen, Leven en Veiligheid: Voelt zich tamelijk tot zeer veilig op straat 97% Bestuur, Communicatie & Veiligheid: Overlast door autoverkeer (55%), rommel openbare ruimte (53%), groepen jongeren (43%), hondenpoep in de openbare ruimte (64%) Bestuur & Communicatie: Tevredenheid inwoners en bezoekers stad 85%
10
Wie, hoe en wanneer? Wie? TNS NIPO uit Amsterdam Hoe? Telefonisch, internet, e-mail, brievenschrijvers Wanneer? Start uitvoering: maart 2009 Afronding: juni presentatie resultaten
11
En verder… VNG-site met cijfers van o.a. Gorinchem: www.waarstaatjegemeente.nl www.waarstaatjegemeente.nl In het najaar start leefbaarheidsonderzoek van Poort 6
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.