Download de presentatie
GepubliceerdEvelien Adam Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11
2
Inhoudstafel Wat? Criteria Waarom een relatiegeschenk ? Wat is IN ?
Voorbeelden Verschillen tussen culturen Het is eens iets anders…
3
ALS men het juiste relatiegeschenk inzet
Wat? een prima middel om marketing-, communicatie- of PR- doelen te bereiken ALS men het juiste relatiegeschenk inzet
4
Verschil met promoartikelen
Promotieartikelen-‘give aways’ reclame maken op grote schaal verdeeld vaak bedrukt met het merk of het logo niet gelijk aan gratis bv. uurwerk, balpen doel een commerciële relatie te onderhouden (realtiegeschenken)
5
Criteria Past het geschenk bij jezelf? geen tegenstrijd
- passen bij imago (gever/product) ondersteunt gewenste imago - eerlijk (niet anders voordoen dan je bent) geen tegenstrijd
6
Criteria Past het geschenk bij de relatie die je hebt met de ontvanger? - niet overdrijven - moet contacten kenmerken onderlinge relatie inschatten ZO NIET werkt het geschenk vervreemdend
7
Criteria Zijn de geschenken geschikt voor de beoogde distributie?
- vorm waarin je het afgeeft verpakking bij bestelling/persoonlijk laten nemen/zelf geven …
8
Criteria Springen de relatiegeschenken er voldoende uit? - verrassend
- creatief - origineel Originaliteit gaat verder dan het opdrukken van een logo !
9
Criteria Zijn de geschenken een effectieve besteding van het budget?
achterliggende gedachtes : - wat bereiken - bij wie - hoe bereiken (strategie) - boodschap - wat mag het kosten
10
Waarom een relatiegeschenk?
Relatiegeschenk is 'hot', 'cool' - doelgroep naar je toe trekken i.p.v. er op af te gaan - trends bestaan
11
Waarom … ? Biedt impact (tegen lage kosten) - lange levensduur
bv. Memoblok met logo 100 blz met logo verspreiden = goedkoop !
12
Waarom… ? Cadeaus met emotie - nuttig/ aansprekend karakter
- emotionele waarde toevoegen/ overdragen Dit werkt stimulerend en motiverend
13
Waarom… ? Cadeaus goed voor de (bestaande) relatie
- behouden v klanten is goedkoper dan aanwerven - verstevigen v relaties - keuze maken volgens relatie
14
Waarom…? Geschenken bereiken werkelijk de doelgroep
- persoonlijk dus effectief ! - weinig gaat verloren
15
Waarom…? Mogelijkheden relatiegeschenken enorm gegroeid
- bedrukkingsmogelijkheden - veel promo-artikelen beschikbaar
16
Waarom… ? Nieuw: het digitale relatiegeschenk - internet -
17
Waarom… ? Cadeau wordt echt gewaardeerd - weinig mensen zijn geërgerd
<-> reclame op tv, radio, …
18
Waarom… ? Relatiegeschenk als motor achter andere activiteiten
- vergroten van communicatie - en PR - activiteiten die reeds bestaan
19
Waarom… ? De concurrentie doet het ook druk op creativiteit
20
Wat is IN ? Kleding Schrijfwaren Glaswerk/ keramiek Kalenders
Bureau-accessoires Prijzen, sierraden, horloges, klokken Textiel-producten (handdoeken e.d.) Badges, buttons, stickers, magneten e.d.
21
Bijvoorbeeld …
22
Verschillen tussen culturen
Chinezen 1ste ontmoeting geen scharen, messen, … ( = opzeggen vriendschap) klok of horloge = bad luck geen dure cadeaus (beh. Hongkong) pen = waardevol instrument Japanners Niet te vlug Cadeau = vriendschap Verpakking uiterst belangrijk Geven volgt op krijgen! Persoonlijk cadeau persoonlijk overhandigen ! = status, = cadeau !
23
Het is eens iets anders …
Verwelkoming op vliegveld 10 minuten briefing plaats nemen op pilotenstoel en zelf stuur even overnemen 30 minuten vlucht Ingekaderd certificaat
24
Het is eens iets anders …
delta plane initiatievlucht
25
EINDE Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.