De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop – infodag contactpersonen & directie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop – infodag contactpersonen & directie"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop – infodag contactpersonen & directie
Aankoopbeleid Workshop – infodag contactpersonen & directie 1

2 Probleemstelling Aankopen door de school van arbeidsmiddelen, toegangsmiddelen,persoonlijke beschermings-middelen, speeltoestellen. Arbeidsmiddelen:machines,handwerktuigen, tuinonderhoudswerktuigen, enz. Arbeidsmiddelen: vaatwasser, kookplaten, keukenrobot, enz. Ladders, rolsteigers Speeltoestellen en ondergrond speeltuinen

3 Situatieschets Welke procedure te volgen? Wie doet wat ?
Aankoop, bestelling ( KB arbeidsmiddelen van 1993 art. 8, de 3 groene lichten ) WIE? Iedereen op zijn beleidsniveau: directie, TAC, econoom enz. Vooronderzoek: waar te gebruiken? Door wie te gebruiken? Omgevingsfactoren, enz. Offerte met veiligheidseisen en technische eisen Bestelformulier of lastenboek Steeds volgens vigerende wetgeving Advies vragen aan de PA voor eventuele bijkomende eisen inzake veiligheid (CE = vermoeden van overeenstemming) Te leveren documenten

4 Procedure 3 groene lichten ( art. 8 KB arbeidsmiddelen) 1 bestelbon
Formulering bij bestelling van de algemene en veiligheidseisen Naleving vigerende wetgeving ( CE, andere KB’s , basisnorm machineveiligheden, normen …) Bijkomende veiligheidseisen PA en visum 2 levering Controle of levering overeenkomt met bestelling (arbeidsmiddel, technische eisen, veiligheidseisen, documenten, conformiteit, plaatsing, aansluiting) 3 indienststelling door HL en PA Controle omgevingsfactoren, CE attesten, instructies enz.

5 Wetgeving Arbeidsmiddelen: Richtlijnen CE (machinerichtlijn, laagspanning, EMC, richtlijn gastoestellen enz.) Minimum veiligheidsvoorschriften KB arbeidsmiddelen (bijlage 1) en Richtlijn 2009/104/EG Speeltoestellen: EN 1176 en EN 1177 Ladders: EN 131 en VGS label of bvb TUV GS Rolsteigers: EN 1004 en VGS label of bvb TUV GS PBM: Volgens de normen naargelang gebruik.

6 Werkwijze bij case Hoe pakt men het aan?
Wie doet wat? Vooronderzoek? Opmaak bestelbon? Opmaak veiligheidseisen? Opmaak technische eisen? Waar te gebruiken? Geschikte omgeving? Opmaak bestek ?: vigerende wetgeving en veiligheidseisen? Restrisico’s: PBM’s ? Bestelling, wie? Verdere Informatie bij de PA’s en powerpoint tijdens de cases

7 Procedure www.g-o.be/preventie Procedures PRO….. Wetgeving
Preventieregister: bestelbon, speeltoestellen 7

8 Vragen 8


Download ppt "Workshop – infodag contactpersonen & directie"

Verwante presentaties


Ads door Google