Download de presentatie
GepubliceerdLander Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Introductie Clearinghuis Regresschades
10 jaar efficiënt verhalen
2
Doelstelling en uitgangspunten Clearinghuis Regresschades
Verhogen van efficiency bij het voeren van regres bij motorrijvoertuigen Versnellen van doorlooptijd Hoe te realiseren: Maak gebruik van een electronisch platform Hanteer éénvoudig standaard proces Beperk de informatie uitwisseling Hanteer éénduidige en éénvoudige businessrules
3
Concept van het Clearinghuis
Nieuwe situatie ‘single point off communication’ electronisch berichten goed te automatiseren beperkte set aan afspraken voor gehele doelgroep management informatie beschikbaar door registratie (sturing mogelijk) snelheid: electronische berichten Oude situatie bij bijv. 8 partijen 28 wederzijdse afspraken schriftelijke en telefonische communicatie geen bewaking op werkwijzen snelheid: poststroom H A A B C D E F G H G B CR C F D E
4
Processen Al het electronische berichtenverkeer is beveiligd:
schademelding schademelding Verzekeraar/GA-1 Verzekeraa/GAr-2 AANMELDEN Intern schadenummer Stap 1 Verzekeraar/GA-2 melding aansprakelijkstelling aansprakelijkstelling Verzekeraar/GA-1 Verzekeraar/GA-2 AANSPRAKELIJK STELLEN Stap 2 (optioneel akkoord ja/nee) akkoord ja/nee Verzekeraar/GA-1 Verzekeraar/GA-2 gematchte schades afhandelbericht Schadebedragen Verzekeraar/GA-1 Stap 3 Verzekeraar/GA-1 AFHANDELEN afhandelbericht Verzekeraa/GAr-2 Al het electronische berichtenverkeer is beveiligd: Communicatie via internet: HTTPS (secure protocol), via de browser of XML beveiliging: digitale paspoorten en digitale certificaten
5
Belangrijkste business rules
Vertrouwen vormt de basis: Zelf garanderen dat de hoogte van de claim correct is; Garanderen dat de aansprakelijkheid naar eer en geweten is ingevuld; Met audits bewaken van de betrouwbaarheid. Geen stukken meer over en weer sturen (expertise rapporten e.d.) Elkaar zo min mogelijk belasten; Bij verzekeraars/GA’s onderling hanteer de OVS; Alle zaken die binnen de criteria vallen invoeren in CR.
6
Criteria Uitsluitingen Geen letsel
De regresvoerende partij heeft een casco dekking Er zijn twee motorrijvoertuigen betrokken + evt een aanhanger/caravan (nog niet OVS 3b) Casco schade is niet hoger dan euro Er is geen sprake van een wam uitsluiting De betrokken voertuigen zijn voorzien van een Nederlands kenteken.
7
Hoe werkt het? beginscherm
8
Een nieuwe regresvoering opstarten, het aanmeldbericht
9
De verplichte gegevens + het schadenummer
10
Vervolgens de aansprakelijkheid opgeven
11
Hetgeen leidt tot dit resultaat
Opvoeren van het Eigen aansprakelijk-heidspercentage
12
Vervolgens het overzichtsscherm bij de tegenpartij
13
Geef de aansprakelijkheid op
Je geeft je eigen Aansprakelijkheids- Percentage op
14
Overeenstemming leidt tot de status ‘afrekenen’
De aansprakelijkheids-percentages moeten samen 100% zijn
15
Terug bij de verhalende partij
16
Moeten de bedragen nog worden opgevoerd
Casco schade mag maximaal euro zijn
17
Waarmee de regresvoering gereed is voor afhandeling
18
De eindafhandeling gebeurt via het scherm clearing
19
Achteraf kunnen ook nagekomen bedragen worden opgevoerd
20
Management info, voorbeeld
Verzekeraar In behandeling Afgehandeld UitDeTijd Gelopen NietAkkoord/ Na Max aantal Voorstellen Administratieve uitval
21
Management informatie, voorbeeld
Verzekeraar Aantal dossiers in period melder Periode RolTegen partij Niet in EEN keer tot over- eenstemming Gemiddelde Doorlooptijd Inwerkdagen (uitval en afgehandeld) Openstaande dossiers > 6 Weken dossiers > 12 Verzekeraar Aantal dossiers in periode melder Aantal dossiers in periode tegenverzekeraar Niet in EEN keer tot overstemming Gemiddelde doorlooptijd in werkdagen (uitval en afgehandeld) Aantal openstaande dossiers > 6 Weken Aantal openstaande dossiers > 12 Weken
22
Besparingen en voordelen
Geen poststromen met bijbehorende copieer en scan werkzaamheden en fysieke archivering; Efficiënter door beperkte hoeveelheid informatie die wordt gecommuniceerd; Niet meer overkloppen van gegevens bij integrale koppeling; Doorlooptijdverkorting per dossier door centrale procesbewaking, management info en agenda functie; Gezamenlijk blijven zoeken naar win-win situaties in een gebruikersgroep en een klankbordgroep; Besparingen tot 25 euro per regresvoering; Meer tijd voor de klant.
23
Clearinghuis tot nu toe
Start Clearinghuis medio 2003; Onderlinge spelregels geoptimaliseerd; Systeem geoptimaliseerd; 94% van de schadeverzekeraars en gevolmachtigden zijn aangesloten. 75% van de rechtsbijstand verzekeraars is aangesloten Clearinghuis gereed gemaakt voor alle volmachten, geïntegreerde koppeling bij CCS, Unit4 en ANVA; Automatische berekening van de Buitengerechtelijke kosten Jaarlijks regresvoeringen
24
Kosten Alleen variabele kosten: 1.50 euro per regresvoering
2.00 euro indien gebruik wordt gemaakt van een geïntegreerde koppeling met CCS, Anva of Unit4agresso Entreefee 13,6 cent per verzekerd kenteken voor verzekeraars of 5000 euro voor een grote rechtsbijstandverzekeraar
25
Geïnteresseerd? Kijk verder op Stuur een naar Telefoonnummer Wij maken graag met u een afspraak!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.