De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok www.ideamanagement.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok www.ideamanagement.nl."— Transcript van de presentatie:

1 Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok www.ideamanagement.nl

2 Stelling:  Hoe kunnen wij het vak Facility Management leuker en vooral creatiever maken? Schep een creatief klimaat voor de klanten (medewerkers)! Geef de klanten (medewerkers) een kans om pro actief mee te denken! Neem elke reactie van klanten (medewerkers) serieus! Zorg voor waardering!  Een combinatie van Facility Management & Idea- management is de oplossing!

3 Benodigdheden:  Geef de klanten (medewerkers) de ruimte om met ideeën te kunnen komen!  Ideamanagement is een middel om klanten (medewerkers) op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf waardoor de betrokkenheid zal worden vergroot!  Maak het simpel om ideeën in te kunnen sturen!  Zorg voor een snelle reactie en hou de inzender op de hoogte!  Ideamanagement is vooral leuk om te doen voor zowel de klanten (medewerkers) als ideeënmanagers

4 Stijl en Cultuur:  Ideamanagement moet de juiste support krijgen binnen de organisatie (EVD IDEE als kop op het Intranet)  Het kan goed als managementtool worden gebruikt (werken met bepaalde thema’s)  Ideamanagement moet een link hebben naar de core business (goede en minder goede ideeen)  Medewerkers kunnen ideeën kwijt en worden serieus genomen (belangrijker dan geld?)  Elk idee is belangrijk voor de organisatie (het delen van de know how)

5 Ambitie:  Ideamanagement moet onderdeel van de organisatie zijn  Management moet de uitzonderingsgebieden bepalen omtrent Ideamanagement  Management moet bepalen hoeveel suggesties er per medewerker ingezonden moeten worden. Een target vaststellen is essentieel  Het moet aantrekkelijk zijn om suggesties in te dienen (what’s in it for me???)  Ideamanagement is vooral erg leuk en creatief  Afspraak is afspraak en Meten is Weten!

6 Beloning en Waardering:  Elk idee krijgt een ontvangstbevestiging binnen 24 uur  Ideamanagement heeft een eigen beloningssysteem  Voor elk idee is er een incentive bij indiening  Het beloningssysteem moet passen bij het bedrijf  10 procent van de netto besparing als beloning is de standaard norm in Nederland  Blikken drop zijn een hit voor goede ideeën die geen besparing opleveren en voor elk idee is er dus een incentive

7 Aanpak:  Een pakkende naam en logo is essentieel (EVD IDEE, TIM)  Er dienen spelregels (regelement) gemaakt te worden omtrent Ideamanagement  Ideeën moeten via Intranet & Internet ingediend kunnen worden (geen drempels)  Ideamanagers moeten worden aangesteld  Ideamanagement software is erg belangrijk (SWH heeft pakket op maat bedacht door een ideeënmanager)  Ideeformulieren moeten worden ontworpen (keep it simple)  Incentives moeten worden aangeschaft die passen bij het bedrijf

8 Spelregels:  Alle informatie omtrent Ideamanagement via mail  Medewerkers moeten altijd hun suggesties kunnen indienen  Elk idee krijgt een uniek ideenummer  Het ideenummer kan participeren in een Loterij  Een adviesteam moeten de suggesties behandelen  Het adviestraject mag twee werkweken duren  De inzender krijgt binnen vier weken een reactie

9 Spelregels II:  Ideamanagers bewaken de voortgang van ideeën  Er zijn goede en minder goede ideeën ofwel overgenomen en afgewezen ideeën  De ideeën worden besproken in het Management Team  De overgenomen ideeën worden ingevoerd (geïmplementeerd)  De afgewezen suggesties krijgen een incentive  Alle suggesties worden gepubliceerd op het Intranet

10 Vasthouden Ideeënstroom:  Ideamanagers bewaken de voortgang van ideeën  Er zijn goede en minder goede ideeën ofwel overgenomen en afgewezen ideeën  De ideeën worden besproken in het Management Team  De overgenomen ideeën worden ingevoerd (geimplementeerd)  De afgewezen suggesties krijgen een incentive  Alle suggesties worden gepubliceerd op het Intranet

11 Resultaat:  Ideamanagement zal kostenbesparingen opleveren voor de organisatie (EVD Idee levert in het eerste jaar € 25.00 op, prepaid concept was een idee bij KPN).  Ideamanagement zal een grotere betrokkenheid opleveren van het personeel (de helft van het personeel komt met een idee)  Ideamanagement zal bijdragen tot het verbeteren van de producten en diensten (30% van de ideeën worden overgenomen)  Ideamanagement zal meer Creativiteit en Innovatie brengen (Ideeënstroom is nog steeds actief)

12 Resultaat II:  Ideamanagement zal een heel andere kijk op het bedrijf opleveren (ideeën worden zeer snel afgehandeld tot verbazing bij de klanten)  Ideamanagement zal een grote groep klanten (medewerkers) meer enthousiast maken en stimuleren om mee te denken (een op de twee medewerkers komt met een idee)  Ideamanagement brengt meer plezier onder de klanten (medewerkers)

13 Ideamanagement is life The rest just details www.ideamanagement.nl

14 Contact: René Blok EVD IDEE 06-25083514 blok@evd.nl


Download ppt "Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok www.ideamanagement.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google