Download de presentatie
1
QUALITY & MARKETING ADVIES
Onderzoek naar tevredenheid onder cliënten van trombosedienst Delft Drs. Hans H. Muis December 2010 QUALITY & MARKETING ADVIES
2
Inhoud 1. Doel van het onderzoek
2. Opzet en uitvoering van het onderzoek 3. Resultaten 4. Key Driver Analyse 5. Conclusies
3
1. Doel van het onderzoek
4
Doelstellingen onderzoek
Inzicht geven in sterke en zwakke punten van dienstverlening van trombosediensten aan haar klanten Bepalen welke aspecten van de dienstverlening bepalend zijn voor tevredenheid van klanten (key driver analyse) Welke specifieke onderdelen van de dienstverlening primair verbering behoeven meten & managen klant relaties
5
2. Opzet en uitvoering
6
Model Patiënttevredenheid
bloedafname thuis bereik- baarheid beeld wacht ruimte wachttijden verwachting voorlichting instructie bloed afname kwaliteit trombosedienst tevredenheid dienst verlening doseer kalender begeleiding concreet cliëntenraad ervaringen klachten zelf meten
7
Uitvoering Onderzoek Schriftelijke interviews uitgedeeld door de TD
aanhuisprikkers & poliklinisch vragenlijsten ontwikkeld door FNT, TD en QMA Per TD 750 vragenlijsten aangeleverd Retour via antwoordenveloppe Veldwerk september/oktober 2010
8
Steekproef & response (1)
Trombosedienst patiënten vragenlijst retour % Almelo Amsterdam Ascon Delft Den Haag Ede Eindhoven Gouda Groningen Hoofddorp Harderwijk
9
Steekproef & response (2)
Trombosedienst patiënten vragenlijst retour % Hilversum Koog a/d Zaan Leeuwarden Middelburg Nijmegen Rotterdam Tiel Tilburg Utrecht Zwolle Totaal
10
Patiëntkenmerken (1) TD geslacht (%) Leeftijd (%) thuisbezoek (%) man vrouw < ja nee Almelo Amsterdam Ascon Delft Den Haag Ede Eindhoven Gouda Groningen Hoofddorp Harderwijk Hilversum Koog a/d Zaan Leeuwarden Middelburg Nijmegen Rotterdam Tiel Tilburg Utrecht Zwolle
11
Patiëntkenmerken (2) TD zelfmeten (%) periode onder behandeling (%) ja nee < 6 mnd mnd jr jr >10 jr Almelo Amsterdam Ascon Delft Den Haag Ede Eindhoven Gouda Groningen Hoofddorp Harderwijk Hilversum Koog a/d Zaan Leeuwarden Middelburg Nijmegen Rotterdam Tiel Tilburg Utrecht Zwolle
12
3. Resultaten
13
Algehele kwaliteit TD Totaal (n=8158) Delft (n=439) %
Zeer goed/uitstekend Matig/slecht Goed FNT, #18503, dia 13 17
14
Algemene vragen Medewerkers zijn klantgericht (n=8109) (n=437) Uitvoering vervolgafspraken verloopt goed (n=7974) (n=434) Ik word thuisgeprikt als ik wegens ziekte niet naar prikpost kan komen (n= 5030) (n=257) Nooit Soms Meestal % Altijd Delft Totaal FNT, #18503, dia 14 17
15
Bekend met vaste dag thuisprikken
Totaal (n=1272) Delft (n=77) % Ja Nee FNT, #18503, dia 15 17
16
Huisbezoek andere dag, 3-5 dagen na laatste controle opnieuw prikken
Totaal (n=910) Delft (n=63) % Altijd Nooit Soms Meestal FNT, #18503, dia 16 17
17
Tevredenheid huisbezoek
Totaal (n=1281) Delft (n=78) % Erg tevreden Erg ontevreden Ontevreden Tevreden FNT, #18503, dia 17 17
18
Bloedafname aan huis - verbetersuggesties
Geen verbetersuggesties: 98% (82 personen) Wel verbetersuggesties: 2% (2 personen) Graag om uur vanwege dementie Respect en manieren ontbreken Op een “goedemorgen” krijg je vaak geen goedemorgen terug Men acht zichzelf superieur
19
Tevredenheid openingstijden
Totaal (n=7174) Delft (n= 373) % Erg tevreden Erg ontevreden Ontevreden Tevreden FNT, #18503, dia 19 17
20
Gewenste andere openingstijden
Geen suggesties: 91% (410 personen) Wel suggesties: % (42 personen) (Heel) vroeg i.v.m. werk: vanaf 7.00 uur ‘s Middags en ‘s avonds Gehele ochtend: van 8.00 tot uur Later open, langer open in de ochtend Gehele dag Meerdere dagen per week
21
Goede bereikbaarheid prikpost
Totaal (n=6245) Delft (n=333) % Ja Nee FNT, #18503, dia 21 17
22
Parkeerplaatsen bij prikpost
Totaal (n=5601) Delft (n=279) % Voldoende parkeerplaatsen Altijd parkeerproblemen Soms onvoldoende parkeerplaatsen FNT, #18503, dia 22 17
23
Wachtruimte Nee Ja Voldoet wachtruimte aan wensen (n=6105) (n=314)
Toegankelijk voor minder validen (n= 2063) (n=111) % Delft Totaal FNT, #18503, dia 23 17
24
Wachtruimte - verbetersuggesties
Geen verbetersuggesties: 92% (339 personen) Wel verbetersuggesties: 8% (29 personen) Volgnummerapparaat waarbij men weet wie er aan de beurt is Groter en ruimer Meer stoelen (met armleuningen) en kapstokken Deur eerder open, “dan staan wij niet in de kou“ Geluidscheiding wacht- en prikkamer Mogelijkheid van koffie, muziek, tijdschriften om het wachten te veraangenamen
25
Gemiddelde wachttijd voor prikken Totaal = 11,45 min. Delft = 13,12 min.
Minder dan 10 minuten Ongeveer 10 minuten Tussen 10 – 15 minuten Tussen 15 – 30 minuten 30 Minuten of langer % Totaal (n=5961) Delft (n=315) FNT, #18503, dia 25 17
26
Gemiddelde wachttijd prikken acceptabel?
Totaal (n=6038) Delft (n=323) % Ja Nee FNT, #18503, dia 26 17
27
Goede telefonische bereikbaarheid TD tijdens kantooruren
Totaal (n=7721) Delft (n=419) % Ja Nee FNT, #18503, dia 27 17
28
Mogelijkheid tel. overleg buiten kantooruren met medewerker TD
Ja, zaterdag en zondag Ja, alleen zaterdag nee % Totaal (n=3583) Delft (n=188) FNT, #18503, dia 28 17
29
Gemiddelde tel. wachttijd werkdagen Totaal = 2,25 min. Delft = 2,24 min.
Minder dan 1 minuut Tussen de minuten Tussen minuten Tussen minuten Meer dan 10 minuten % Totaal (n=6355) Delft (n= 347) FNT, #18503, dia 29 17
30
Telefonische wachttijd
Nee Ja Gemiddelde wachttijd bij telefonisch contact is acceptabel (n=6666) (n=357) Vragen bij telefonisch contact naar tevredenheid beantwoord (n= 6848) (n=379) % Delft Totaal FNT, #18503, dia 30 17
31
Voorlichting en instructie trombose en medicatiegebruik
Nee Ja Geinformeerd over risico’s/complicaties bij gebruik bloedverdunde medicijnen (n= 7916) (n=422) Weet complicaties te herkennen (n= 7740) (n=416) Weet wat te doen bij herkennen complicaties (n=7684) (n=404) Weet gebruik andere medicijnen vóór gebruik altijd melden aan TD (n=8074 (n=431) % Delft Totaal FNT, #18503, dia 31 17
32
Voorlichting en instructie - vragen naar tevredenheid beantwoord?
Totaal (n=7814) Delft (n=417) % Altijd Nooit Soms Meestal FNT, #18503, dia 32 17
33
Voorlichting en instructie - voorlichting medewerker TD is duidelijk
Totaal (n=7413) Delft (n=393) % Altijd Nooit Soms Meestal FNT, #18503, dia 33 17
34
Brochure “Informatie voor mensen met trombose” geeft voldoende informatie
Totaal (n=6349) Delft (n=339) % Ja Nee FNT, #18503, dia 34 17
35
Voorlichtingsbrochure - verbetersuggesties
Geen verbetersuggesties: 99% (446 personen) Wel verbetersuggesties: 1% (6 personen) Beschrijven risico’s bij gebruik bloedverdunner Informatie waar men met verdere vragen terecht kan Relatie medicijngebruik en INR Specificatie voeding die bloedstolling bevordert en tegengaat Ook gaven 23 personen aan dat zij onbekend zijn met de brochure c.q. de brochure nog nooit ontvangen hadden
36
Bloedafname - tevreden over wijze bloed afname
Totaal (n=8128) Delft (n=435) % Altijd Nooit Soms Meestal FNT, #18503, dia 36 17
37
Tijdens bloedafname voldoende privacy om persoonlijke informatie bespreken
Totaal (n=8008) Delft (n=416) % Ja Nee FNT, #18503, dia 37 17
38
Bloedafname - verbetersuggesties
Geen verbetersuggesties: 92% (415 personen) Wel verbetersuggesties: 8% (37 personen) Privacy waarborgen Afgescheiden, afgesloten ruimten, deuren sluiten Aparte ruimte voor wachten en prikken Scherm of wand tussen beide behandelstoelen Beter leren prikken door medewerkers Teveel verschil in kwaliteit prikken Liever een vingerprik Dunnere naalden gebruiken
39
Dienstverlening - TD doet er alles aan om mij goed ingesteld te krijgen/houden
Totaal (n=8001) Delft (n=420) % Altijd Nooit Soms Meestal FNT, #18503, dia 39 17
40
Dienstverlening Trombosedienst - verbetersuggesties
Geen verbetersuggesties: 96 % (434 personen) Wel verbetersuggesties: 4% (18 personen) Betere communicatie tussen cardioloog, arts en TD Betere stabiliteit verzorgen Nieuwe prikpost Rogerslijn Gebruik huidvriendelijke pleisters Telefonisch spreekuur voor vragen Hele dag telefonisch bereikbaar Gelijkmatigere wachttijden, soms 1, soms 30 minuten
41
Kwaliteit doseerkalender/doseerbrief
Nee Ja Behoudt doseerkalender/brief tijdens gebruik de gewenste kwaliteit (n=8035) (n=427) Doseerkalender/brief goed leesbaar (n=8097) (n=433) % Delft Totaal FNT, #18503, dia 41 17
42
Op tijd ontvangen doseerkalender/doseerbrief
Totaal (n=8123) Delft (n=434) % Altijd Nooit Soms Meestal FNT, #18503, dia 42 17
43
Bij niet tijdig ontvangen per post doseerkalender/doseerbrief, medewerker bereiken om dosering op te vragen Totaal (n=6244) Delft (n=346) % Altijd Nooit Soms Meestal FNT, #18503, dia 43 17
44
Hoe doseerkalender/doseerbrief willen ontvangen
(meerdere antwoorden mogelijk) Post Internet % Totaal (n=7639) Delft (n=405) FNT, #18503, dia 44 17
45
Doseerkalender/doseerbrief - verbetersuggesties
Geen verbetersuggesties: 98% (443 personen) Wel verbetersuggesties: 2% (9 personen) Data in de weekkolommen Per ontvangen adres trombosedienst vermelden Raadselachtige aanduidingen weglaten, als INR:05.3 Iets groter qua opzet
46
Begeleiding door Trombosedienst
Weet wie te benaderen voor vragen (n=6715) (n=368) Overleg met arts TD is mogelijk als er om gevraagd wordt (n=4366) (n=239) Overleg met arts vindt binnen aanvaardbare tijd plaats (n= 2816) (n= 146) Nooit Soms % Meestal Delft Altijd Totaal FNT, #18503, dia 46 17
47
Klachtenafhandeling Nee Ja
Op de hoogte dat TD een klachtencommissie heeft (n=7667) (n=411) Klachten serieus nemen (n= 446) (n=21) Over duur afhandeling klacht ben ik geinformeerd (n= 339) (n=13) % Delft Totaal FNT, #18503, dia 47 17
48
Tevredenheid klachtafhandeling
Totaal (n=331) Delft (n=14) % (Erg) tevreden Nog niet afgehandeld (Erg) ontevreden FNT, #18503, dia 48 17
49
Cliëntenraad Nee Ja Op de hoogte dat de TD een cliëntenraad heeft (n=7692) (n=411) Uitgelegd wat cliëntenraad kan betekenen voor u (n=7152) (n=391) Schriftelijke informatie ontvangen van cliëntenraad (n=6991) (n=383) % Delft Totaal FNT, #18503, dia 49 17
50
Zelf meten/zelf doseren
Op hoogte gesteld door TD van mogelijkheid zelfmeten als u langer dan 6 maanden onder behandeling zult zijn (n=7468) (n=398) Instructie van TD voor zelf doseren/zelf meten is duidelijk (n= 717) (n=44) Nee Ja % Delft Totaal FNT, #18503, dia 50 17
51
Zelf meten/zelf doseren - controle zelfmeetapparatuur bij TD
Totaal (n=603) Delft (n=38) % (Erg) tevreden Nog geen controle (Erg) ontevreden FNT, #18503, dia 51 17
52
Website Trombosedienst
Nee Ja Op de hoogte dat de TD een website heeft (n=7199) (n=378) Weleens bezoek website (n=3016) (n=151) Website geeft aanvullende informatie (n=709) (n=41) % Delft Totaal FNT, #18503, dia 52 17
53
Website - verbetersuggesties
Geen verbetersuggesties: 97% (151 personen) Wel verbetersuggesties: 3% (5 personen) Adressen eerder bijwerken Uitleg geven over Cliëntenraad Informatie over prikpunten en zelfmanagement Toegang to eigen gegevens en dosering Via website sturen Wel gaven 16 personen specifiek aan dat zij niet de beschikking hadden over een computer dan wel over internet
54
Trombosenieuws Nee Ja Bekend met uitgave Trombosenieuws van TSN (n=8089) (n=435) Zo ja, informatie is waardevol (n= 1719) (n=75) % Delft Totaal FNT, #18503, dia 54 17
55
Wijze van ontvangst Trombosenieuws
Trombosedienst Post Nog nooit gezien % Totaal (n=5969) Delft (n=304) FNT, #18503, dia 55 17
56
Trombosedienst - pluspunten
Geen pluspunten genoemd: 72% (324 personen) Wel pluspunten genoemd: 28% (128 personen) Betrouwbare en regelmatige controle bloed (38%) Instructie bij vaccinatie buitenland Priksters en medewerkers (32%) Betrokken, professioneel, geduldig, vriendelijk, accuraat Behulpzaam, zorgzaam, vakbekwaam, klantvriendelijk (Zeer) tevreden, goede service, snel geholpen (27%) Goede bereikbaarheid (16%) Dicht bij huis, makkelijk met openbaar vervoer Mogelijkheid aan huis prikken Diversen (5%)
57
Trombosedienst - minpunten
Geen minpunten genoemd: 89% (403 personen) Wel minpunten genoemd: 11% (49 personen) Bereikbaarheid & parkeren (31%) Te ver reizen naar controle post zelfmeting (vanuit Zoetermeer) Slecht telefonisch bereikbaar, bijna altijd bezet Beter en meer communiceren (24%) Zaken betreffende juiste instelling Geen reactie op verstuurde brieven Cursus zelfmanagement, aanhuis prikken Wachttuimte (30%) Te weinig privacy Geen volgnummers Diversen (17%)
58
Meest belangrijke zaken voor patiënt (1)
Vervolgafspraak maken Openingstijden Bloedafname aan huis Bereikbaarheid prikpost Telefonische bereikbaarheid Wachttijden Wachtruimte Voorlichting & instructie trombose Voorlichting & instructie algemeen % Totaal (n=8159) Delft (n=438) FNT, #18503, dia 58 17
59
Meest belangrijke zaken voor patiënt (2)
Bloed afnemen Goede instelling Kwaliteit doseerkalender/brief Begeleiding trombosedienst Zelfmanagement Informatie TSN Website trombosedienst % Totaal (n=8159) Delft (n=438) FNT, #18503, dia 59 17
60
Dashboard Patiënttevredenheid
4 6 2 8 8.1 10 Algehele Patiënttevredenheid Delft: 8.1 Algehele Patiënttevredenheid Totaal: 8.4 FNT, #18503, dia 60
61
4. Key Driver Analyse FNT, #18503, dia 61
62
Key driver analyse (1) Een statistische techniek (meervoudige regressie analyse) waarmee wordt bepaald wat de bijdrage is van meningen/attitudes en uw prestatie aan de tevredenheid van uw klanten wat is het belang? impact meten objectief berekenen
63
Key Driver Analyse (2) Met deze analyse wordt een gewicht berekend voor elke onafhankelijke variabele, dat de “unieke” impact aangeeft die een bepaalde variabele heeft bij het bepalen of voorspellen van de afhankelijke variabele Technisch gezien representeert het gewicht (de regressie coëfficiënt) de verwachte verandering in de afhankelijke variabele bij één punt verandering in een bepaalde voorspeller, als de rest constant blijft
64
Key Driver Analyse (3) Het verschil met andere minder geavanceerde analyses (zoals correlatie analyse) is dat multipel regressie analyse statistisch controleert voor de relaties tussen de verschillende onafhankelijke variabelen onderling Verder worden alle variabelen in de analyse gestandaardiseerd, om te controleren voor verschillen in schaal en variantie Het eindresultaat is een set van impact coëfficiënten die met elkaar vergeleken kunnen worden Deze impact coëfficiënten worden vervolgens omgerekend tot percentages die optellen tot 100
65
Totale Effecten Algehele Kwaliteit TD Delft
14% Vragen instructie, voorlichting, doseeradvies naar tevredenheid beantwoord 23% Huisbezoek 31% Klantgerichtheid medewerkers 32% Openingstijden prikposten FNT, #18503, dia 65
66
Verbeterprioriteiten
Verbeterprioriteiten worden gebaseerd op een combinatie van: performance & impact (key driver analysis) De hierna genoemde verbeterprioriteiten hebben de hoogste impact op bijvoorbeeld de algehele kwaliteit van de trombosedienst Hoe lees ik de matrix In deze matrix zijn alle aspecten opgenomen die een significante impact hebben op de diverse processen. Afhankelijk van de performance en de impact komen de aspecten terecht in de kolom 'primaire verbeterpunten’ of 'secundaire verbeterpunten’. Aspecten die een top score (altijd/erg tevreden) hebben hoger dan 70% en een score van “meestal/tevreden” groter dan 10% komen terecht in de kolom ‘sterke punten’.
67
Verbeterprioriteiten Primaire verbeterpunten Secundaire verbeterpunten
Verbeterprioriteiten Algehele Kwaliteit Verbeterprioriteiten Primaire verbeterpunten Secundaire verbeterpunten Sterke punten Huisbezoek Klantgerichtheid medewerkers Openingstijden prikposten Vragen instructie, voorlichting, doseeradvies naar tevredenheid beantwoord FNT, #18503, dia 67
68
5. Conclusies Patiënttevredenheid
FNT, #18503, dia 68
69
Conclusies – Kwaliteit
Positief oordeel algehele kwaliteit Positiever zijn: Groep 75 jaar en ouder Personen meer dan 10 jaar onder behandeling Aanhuis prikkers Oordeel kwaliteit gebaseerd op: Klantgerichtheid medewerkers Vriendelijk, aardig, betrokken, professioneel, behulpzaam Openingstijden Aanhuisbezoek Beantwoording vragen voorlichting,instructie en doseeradvies naar tevredenheid
70
Conclusies (1) Hoge Impact Key Drivers
# 1 Openingstijden: goede performance Probeer openingstijden te vervroegen of avondmogelijkheid in te stellen in verband met werk patiënten # 2 Klantgerichtheid: zeer goede performance Zorg dat prikster en medewerkers deze positieve houding vasthouden # 3 Huisbezoek: goede performance Probeer het serviceniveau voor het aanhuis prikken vast te houden, zoals op een vaste tijd komen
71
Conclusies (2) Hoge Impact Key Drivers
# 4 Vragen instructie, voorlichting, doseeradvies naar tevredenheid beantwoord: Redelijk goede performance Probeer meer voorlichting en instructie te geven over: Risico’s en complicaties bij gebruik bloedverdunners Het herkennen van en weten wat te doen bij complicaties Gebruik van medicatie
72
Conclusies (3) Overige aspecten zonder impact op kwaliteit
Bereikbaarheid prikpost: uitstekend wel onvoldoende parkeerplaatsen (Van Bleiswijckstraat) Telefonische bereikbaarheid: uitstekend Wel vindt 65% dat er geen overleg mogelijk is met TD buiten kantooruren Gemiddelde telefonische wachttijd van ruim 2 minuten is acceptabel Wachtruime: voldoet aan wensen Wel is ergenis over wie er aan de beurt is Overweeg aanschaf volgnummerapparaat bij zeer drukke prikposten
73
Conclusies (4) Overige aspecten zonder impact op kwaliteit
Wachttijden voor prikken van ruim 12 minuten is acceptabel Bloedafname: goed Wel wil men meer privacy Meer ervaren prikkers Begeleiding door trombosedienst 13% weet niet bij wie te benaderen voor vragen Doseerbrief/kalender Van uitstekende kwaliteit, goed leesbaar Het liefst per post ontvangen
74
Conclusies (5) Overige aspecten zonder impact op kwaliteit
Grote onbekendheid met: Klachtencommissie (80%), wel worden klachten serieus genomen Uitgave Trombosenieuws (78%), geeft waardevolle informatie indien men het kent Cliëntenraad (88%) Website (59%) & website bezoek: geeft wel aanvullende informatie indien men website kent en bezoekt Relatief grote bekendheid met: Zelfmanagement (76%)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.