De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marise Born born@fsw.eur.nl De SWOT van het Assessment Center, de opkomst van de Situational Judgement Test: Ontwikkelingen sinds 2000 NIP 12 september.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marise Born born@fsw.eur.nl De SWOT van het Assessment Center, de opkomst van de Situational Judgement Test: Ontwikkelingen sinds 2000 NIP 12 september."— Transcript van de presentatie:

1 Marise Born born@fsw.eur.nl
De SWOT van het Assessment Center, de opkomst van de Situational Judgement Test: Ontwikkelingen sinds 2000 NIP 12 september 2013 Marise Born

2 Onderzoeksresultaten geïntegreerd van 85 jaar
Schmidt& Hunter 1998: Onderzoeksresultaten geïntegreerd van 85 jaar Meting Validiteit (r) Gecorrigeerd Multipele R ΔR % toename Intelligentie .51 Work sample .54 .63 .12 24% Interview (< struc) .38 .55 .04 8% Interview (> struc) ACM .37 .53 .02 4% Integriteit .41 .65 .14 27% Conscientieusheid .31 .60 .09 18%

3 SWOT-analyse Kolk, Born & Van der Flier, De Psycholoog (2000)
Sterktes: voorspellende kracht Zwaktes: interne begripsvaliditeit Kansen: onafhankelijkheid/ aantal dimensies (overload), procedurele aanpassingen (beoordelingsmoment) Bedreigingen: het ‘situatieve’ AC, hoge kosten (-> ‘uitkleden’ AC?)

4 Het eigen onderzoek 10 jaar geleden

5 Het eigen onderzoek 10 jaar geleden

6 Anno 2013 Moderne technologie en opkomst nieuwe multimediale selectiemiddelen: situationele beoordelingstests Webcamtests Doorlopend onderzoek naar het AC

7 Anno 2013: 1. Moderne technologie

8 Situationele beoordelingstest (Situational Judment Test SJT)

9 Webcamtest

10 Populariteit multimediatests?
Technologische ontwikkeling (internet, multimedia) Reacties van kandidaten(functierelevantie, rechtvaardigheidspercepties)

11 Kenmerken multimediatests
Simulaties waarin belangrijke aspecten van de baan worden gepresenteerd Videoclips om situaties te presenteren

12 Kenmerken multimediatests
3) Antwoordformat meerkeuze (SJT) of open vragen (webcamtest) 4) Scoringsmethoden. SJTs: vergeleken met antwoorden referentiegroep (automatisch). Webcamtest achteraf beoordeeld door experts

13 Oostrom, Born, & Van der Molen (2013)
AC Multimedia SJT Webcam Afnamegemak Laag Hoog Realisme situaties & responsen Adverse impact Gemiddeld Predictieve validiteit Relatief Hoog Standaardisatie Laag-gemiddeld Kandidaat-reacties Positief Kosten Ontwikk: hoog, Afname : gemidd, Beoordelen: laag Hoog; Afname: gemidd

14 Onderzoek multimediatests
SJT review door Christian et al. (2010) Concept Percentage 1 Leiderschap 37.50% 2 Heterogeen 33.09% 3 Interpersoonlijke vaardigheden 12.50% 4 Persoonlijkheids-trekken 9.56% 5 Restcategorie 7.35%

15 Christian et al. (2010)

16 Onderzoek multimediatests
Oostrom et al. (2010) Webcamtest toegevoegde waarde boven kennistest bij voorspellen effectiviteit werkadviseurs Oostrom et al. (2011) Webcamtest toegevoegde waarde boven cognitieve capaciteitentest en persoonlijkheid bij voorspellen studiesucces Christian et al. (2010) Video-SJT voorspelt beter dan papieren SJT

17 Anno 2013 2. Doorlopend onderzoek naar het AC:
Model van Jackson et al. (2010): TBAC vs DBAC Kuncel & Sackett (in press, JAP): 1 algemene AC-factor?

18 Jackson et al. (2010): TBAC

19 Kuncel & Sackett (in press, JAP)
1 algemene AC-factor - Kolk et al., > geen triad? ATIC (e.g., Konig et al., 2007): Ability to identify criteria? Kolk et al., > niet-transparant AC? Test wiseness? Bepaald door traditionele intelligentie- en persoonlijkheidsfactoren?

20 Uitstapje: Video CV Social Network Sites (Facebook) Identity claims
(Hiemstra, 2013) Social Network Sites (Facebook) Identity claims Behavioural residues

21 De toekomst AC en multimediatests: richt je op het concept, niet op de methode. SJT/Webcam: Veelal sociale en leiderschaps-vaardigheden Te voorspellen werkgedrag: contextual en managerial

22


Download ppt "Marise Born born@fsw.eur.nl De SWOT van het Assessment Center, de opkomst van de Situational Judgement Test: Ontwikkelingen sinds 2000 NIP 12 september."

Verwante presentaties


Ads door Google