Download de presentatie
GepubliceerdLaurens Peeters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Sales Management 8. Motivatie en Training
2
1. Motivatie Is iets anders dan “schop onder de kont”....
Relatie tussen behoeften, drijfveren en doelen begrijpen 1.1 Motivatietheorieën Maslow Herzberg Factoren die leiden tot ontevredenheid maar NIET tot demotivatie vb. Fysieke werkomstandigheden, salaris ( vaakonthaald op kritiek, , sociale relaties... Motiverende factoren - onderkenning van prestaties, verantwoordelijkheid Verwachtingstheorie van Vroom Verwachtingen : verwachte relatie tussen inspanningen en prestatie Realisatie : perceptie tussen prestatie en beloning Gewicht : waarde door iemand iemand aan een bepaalde beloning word gehecht Rechtvaardigheidstheorie van Adams : gevoelens van ongelijkheid kunnen onstaan wanneer de bloning niet opweegt tegen iemands inspanningen en prestaties. Verkopers die het gevoel hebben meer bij te dragen dan anderen verwachten een hogere beloning. Demotivatie indien gevoel van achtergesteld zijn.
3
1. Motivatie Is iets anders dan “schop onder de kont”....
1.1 Motivatietheorieën ( vervolg) Verkoopmanagementtheorie van Likert Kenmerken en stijlen van leiderschap relateren eaan prestaties Goede teams worden geleid door verkooppmanagers die hoge standarden voor zichzelf hanteren. Slide 15 : groepsdynamiek en overleg leidt to hogere prestaties . Stimuleren van communicatie. Model van Churchill, Ford & Walker Combinatie van Herzberg en Vroom Hoe beter gemotiveerd, hoe harder men werkt, hoe beter de prestaties. Beterr prestaties, beter loon => meer tevredenheid => motivatie en de cirkel is rond !
4
De behoeftepiramide van Maslow
5
De verwachtingentheorie van Vroom
6
Methoden voor het beleggen van verkoopvergaderingen
7
1. Motivatie Is iets anders dan “schop onder de kont”....
1.2 Motivatie in de praktijk Motiverende factoren voor verkopers ( slide 17). Relaties zijn belangrijk Motiverende factoren in de zakelijke versus de particuliere markt ( slide 18). Financiele vergoedingen Verkooptargets Contact tussen managers en verkopers Persoonlijkheid van de en behoefte vd verkoper leren kennen Tijdens het uitoefenen van het werk Groepsbijeenkomsten Wat werkt motiverend en demotiverend ? Zie slide 19 : ondeerzoek bij verkopers van levensverzekeringen. Wat wil men graag bespreken ? Sl 20 Positieve en negatieve signalen : Sl 21 Promotie Verkoper -> senior verkoper -> (key)-account manager Verkoopwedstrijden
8
Motiverende factoren voor verkopers
9
Motiverende factoren voor verkopers in de zakelijke en particuliere markt
10
Samenvatting van de verschillende zienswijzen van verkoopmanagers en verkopers
11
Onderwerpen die verkopers graag met hun verkoopmanagers zouden willen bespreken
12
Positieve en negatieve signalen
13
2. Leiderschap Motivatie moet gebeuren in de juiste omstandigheden.
Goed leiderschap Weten wat ze willen Goede communicatie Vastberaden, hard working Kennen zichzelf Leiders leren Houden van hun werk Inspireren Stimuleren sociale prestaties Risico nemen Anderen helpen
14
Zes stijlen van leiderschap en belangrijkste kenmerken
15
3. Training Evaluatie van de training slide 26
Vaardigheden aanleren. Dit gebeurt in fazen sl 25 Trainingsprogramma’s 1. het bedrijf, organisatie 2. de producten 3. de concurrenten 4. verkoopproces en methoden 5. Organisatie van taken en opstellen van de rapporten Methoden Voordracht Video Rollenspel Casestudy Praktijk Evaluatie van de training slide 26 Training van de sales managers – methode en onderwerpen sl 27 & 28
16
Vaardigheden aanleren
17
Gebruikte criteria voor het beoordelen van verkooptrainingen
18
Methoden voor het trainen van verkoopmanagers
19
Onderwerpen van trainingsprogramma’s voor verkoopmanagers
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.