Download de presentatie
GepubliceerdCasper Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Preventieve instructiemethodiek
3
Doelgroep Leerkrachten basis en speciaal basisonderwijs
4
Doel Inzicht geven in de hoofdelementen van het technisch lees- en spellingproces. Verbeteren van het instructiegedrag van leerkrachten Eigen methode effectiever te maken
5
Belangrijke uitgangspunten
INSTRUCTIE STAAT CENTRAAL oriënteren, isoleren, generaliseren PREVENTIE directe instructie expliciete uitleg en instructie ALGEMENE METHODIEK bij iedere methode te gebruiken GROEPSGERICHTE AANPAK
6
Denkkader
7
Adaptief onderwijs Competentie: ‘Ik kan het’
Onafhankelijkheid: ‘Ik kan het zelf’ Relatie:’Ik hoor erbij’ waardering
8
Succeservaring Motivatie
9
Groepsopstelling
11
Instructieles CONCRETE DOELEN ORDENING (denkkader) VAST LESRITME
ELKE DAG HERHALEN MULTISENSORIEEL auditief, visueel, motorisch
13
TWEE PERIODES KLANKZUIVERE PERIODE NIET KLANKZUIVERE PERIODE
14
Belangrijke uitgangspunten klankzuivere periode
KLANKSYNTHESE SPELLING KRIJGT VANAF HET BEGIN EVENVEEL AANDACHT EN OEFENING DAGELIJKS AUDITIEF DICTEE ALS INOEFENSTRATEGIE
18
Deel 1 Klankzuivere periode
KERNONDERDELEN 1 Aanleren van de letters 2 Visuele discriminatie 3 Auditieve synthese 4 Woorden, tekst lezen 5 Auditieve discriminatie 6 Auditieve analyse 7 Auditief dictee, letters,woorden,zinnen Twee lessen: begin en einde periode KLANKGEBAREN
19
Per kernonderdeel Wordt verteld wat het onderdeel inhoudt
Hoe dat er in de klas uitziet Differentiatie-mogelijkheden tijdcode: video - map
20
Niet klankzuivere periode
21
Belangrijke uitgangspunten niet-klankzuivere periode
ORDENING OP OVEREENKOMSTIGE LEES-SCHRIJFWIJZE REGELS ALS DENKSTRATEGIE SPELLING KRIJGT VANAF HET BEGIN EVENVEEL AANDACHT EN OEFENING
22
Voortgezet lezen Elke week expliciet een nieuwe categorie begeleid inoefenen in groep 4 en 5 Elke dag herhalen En vervolgens veel boeken lezen
23
Voortgezet spellen Elke dag auditief dictee als inoefenstrategie
Vooraf oriënteren en meteen aansluitend nabespreken Blijven herhalen van eerder aangeleerde categorieën
24
Denkkader GEEN INPRENTING maar ORDENING aan de kinderen aanleren
- Waar hoort het woord (stukje van het woord) bij? - Hoe moet je dan denken
25
Niet klankzuivere periode, deel 2
Kernonderdelen: 1. letters en klankgroepen 2. woorden lezen 3. klankvoeten 4. lange woorden lezen 5. tekst lezen 6. auditieve analyse 7. auditief dictee als inoefenstrategie
26
Planningsschema’s voor elke groep dit zijn de concrete leerlijnen voor lezen en spellen
32
DMT 1a in aantal woorden per minuut
33
DMT 2a in aantal woorden per minuut
34
DMT 3a in aantal woorden per minuut
35
Spelling E3b niveaus in juni
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.