Download de presentatie
1
Begeleiders in Beeld
2
Linda Zijlmans Petri Embregts Linda Gerits Anna Bosman Jan Derksen
Begeleiders in Beeld Effectonderzoek naar BiB: een training voor begeleiders van mensen met een LVB en gedragsproblemen Linda Zijlmans Petri Embregts Linda Gerits Anna Bosman Jan Derksen
3
Opbouw Kader: Begeleiders: waarom,wat & hoe trainen
Begeleiders in Beeld Onderzoek: Effectmeting & onderzoeker
4
Impact gedragsproblemen
Cliënten: schade (lichamelijk, emotioneel) exclusie (vrije tijd, onderwijs) Begeleiders: verminderde interacties emotionele problemen afwezigheid & burnout stress
5
Waarom training begeleiders?
Incorrect handelen: kennistekort inaccurate “beliefs”(binnen/buiten controle cliënt) negatieve emotie (vermijden) Verandering mogelijk door training en coaching van begeleiders (Dowey e.a., 2007)
6
Wat trainen bij begeleiders?
Kennis Hulpvraag cliënt Persoonlijk-heid Attitude Vaardig-heden Inzicht 6
7
Hoe trainen? Doel: Het ontwikkelen van een effectieve training: Begeleiders in beeld Gebaseerd op: Who cares? Personality profiles of nurses taking care of clients with severe behavior problems (Gerits, 2003) Effects of video feedback on social behavior of youth with mild mental retardation (Embregts, 2002)
8
Emotionele Intelligentie
De Bar-On EQ-i® 133 korte vragen met antwoorden op een 5-puntsschaal Meet de volgende factoren: inzicht in jezelf, opkomen voor jezelf inzicht in anderen, investeren in anderen aanpassingsvermogen en omgaan met problemen stressmanagement algemene stemming
9
Who cares? Personality profiles of nurses taking care of clients with severe behavior problems
Er is een relatie tussen persoonskenmerken (coping, emotionele intelligentie en persoonlijkheid) en burnout. Begeleiders met een hoger EQ rapporteerden minder burnoutklachten dan begeleiders met een lager EQ. Emotionele intelligentie speelt opvallendste rol, is meetbaar en tot zekere hoogte trainbaar
10
Study 1 Effects of video feedback on social behavior of youth with mild mental retardation Study 2 Study 3
11
Conclusie Begeleiders reageerden na videofeedback met verbale feedback vaker adequaat op gewenste en ongewenste gedragingen van cliënten (Embregts, 2002). Er zijn duidelijke individuele verschillen tussen begeleiders wat betreft de effectiviteit van videofeedback (Embregts, 2003).
12
…en dus Begeleiders in Beeld
Interventie bestaat uit: EQuilibrium: EQ-i, feedback, individuele doelen, subgroepen Videofeedback: Profiel van cliënt verhelderen EQ-i profiel koppelen aan uitvoeren van begeleidingsafspraken & huiswerk, Feedback adhv videomateriaal
13
Casus (video) Cliënt associatief denken
zichzelf verliezen in zijn verbanden Begeleidingsafspraken duidelijkheid, kader, structuur, grenzen bij hier en nu houden Profiel cliënt Begeleidings- afspraken Profiel begeleider
14
Casus (video) Begeleidster Laag binnen EQi profiel:
1. Probleemoplossen (moeite methodisch & gestructureerd werken, reageert vaak ad hoc) 2. Impulscontrole (geneigd impulsief te handelen en moeite met controle houden) Ontwikkelpunten op basis van EQi (begeleider & trainer): Grenzen aangeven & minder impulsief reageren
15
Stand van zaken Deelnemende instellingen: Dichterbij (SZ), De La Salle, Plurijn (De Beele) ………….. 1ste studie: Sept febr deelnemers: 18 worden getraind, 18 niet Begeleiders van volwassen clienten met een LVB en gedragsproblematiek Metingen: Vragenlijsten en video-analyse, meerdere momenten (voor, na en follow-up)
16
Dank voor jullie aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.