Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNathan Janssen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
TEKST STRUCTUUR & ORGANISATIE OPBOUW, INRICHTING, ONDERDELEN IN ONDERLING VERBAND, ETC. BEDOELD OM ORGANISATIEDOELEN EFFECTIEF EN EFFICIENT TE BEREIKEN TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
2
TWEE VORMEN VAN TAAKVERDELING:
HORIZONTAAL VERTICAAL AD 1 HORIZONTAAL = OP GELIJK NIVEAU, MEESTAL UITVOERENDE ACTIVITEITEN (FUNCTIES)
3
ZUIVERE FUNCTIONELE HORIZONTALE TAAKVERDELING (F-INDELING)
AL HET WERK IS OPGEDEELD, ELKE MEDEWERKER NEEMT EEN DEEL VOOR ZIJN REKENING PIZZERIA: INKOPEN INGREDIENTEN BODEMS MAKEN VOORSNIJDEN VAN UIEN, CHAMPGNONS, KAAS, SALAMI, ETC. VERWARMEN VAN DE OVEN OPNEMEN VAN BESTELLINGEN KLAARMAKEN PIZZA AFBAKKEN SERVEREN/BEZORGEN (inpakken) AFREKENEN
4
KENMERKEND VOOR HET PRODUCTIEWERK IN EEN F-ORGANISATIE/ INTERNE DIFFERENTIATIE (p. 139):
STANDAARDISATIE VOOR ZO GROOT MOGELIJKE EFFICIENCY, ZIE DE VOORDELEN VAN DE F-STRUCTUUR OP P. 138 & DEZE FILM VAN McDONALD’S: ZO MAAK JE EEN BIG MAC (één stap in de totale productie!)
5
Naast voordelen ook nadelen van de F-structuur.
Zie p. 138, noem nog meer nadelen. HORIZONTALE TAAKVERDELING, VEROLG: NOG MEER MOGELIJKHEDEN OM EFFICIENT TE WERKEN, NU DOOR INTERNE SPECIALISATIE NAAR PRODUCT, MARKT OF GEBIED
6
ZIE P. 139: WIESMANN TEAM BOUWT AUTO: DE P-INDELING VAN ORGANISATIE
MAAR: RELATIEF, WANT ZIJ KOPEN GEEN ONDERDELEN IN, SPUITEN DE AUTO NIET, VERKOOP & MARKETING DOOR ANDEREN DUS: DEELS OOK EEN F-INDELING, MAAR ALLES ROND HET EINDPRODUCT
7
OOK ZO BIJ DE M-INDELING EN DE G-INDELING
BIJ DE M-INDELING GAAT HET OM DE KLANTSEGMENTEN WAARVOOR WORDT GEPRODUCEERD BIJ G-INDELING OM DE GEBIEDEN WAAR DE PRODUCTEN/DIENSTEN WORDEN AFGEZET (maar: M en G kunnen elkaar overlappen)
8
NAAST ‘HORIZONTAAL’ TAKEN VERDELEN OOK EEN ‘VERTICALE’ VERDELING:
VERDELEN VAN DE BESLISSINGSMACHT: WIE HEEFT IETS TE ZEGGEN OVER WAT? VERDELING VAN HIERARCHIE GEBRUIKELIJK ONDERSCHEID: TOPMANAGEMENT strategisch MIDDENMANAGEMENT organisatorisch UITVOEREND MANAGEMENT operationeel Elke laag kent eigen taken (=afbakening)
9
LAGEN VAN HIERARCHIE VORMEN SAMEN DE ‘’LIJN’’ VAN EEN ORGANISATIE:
DE LOCATIES WAAR BESLISSINGEN GENOMEN WORDEN ZIE P. 141: HET ‘BAZENSCHEMA’’ DE LIJN LOOPT VANAF DE BAAS NAAR HET ONDERBAASJE IN DIT GEVAL 3 TUSSENLAGEN VANAF DE HOOGSTE BAAS
10
HET PRIMAIRE PROCES: het werk/de reden waartoe de organisatie is opgericht
WAAROM HIERARCHIE? OM DE KOERS TE BEPALEN, MENSEN EN MIDDELEN IN TE ZETTEN EN HET WERK GEORDEND TE LATEN VERLOPEN, ZODAT DOELEN/MISSIE & VISIE VAN DE ORGANISATIE WORDEN BEREIKT
11
HET SECUNDAIRE PROCES Alle werk dat bij het primaire proces/werk komt kijken, zie het ‘’schoolvoorbeeld’’ op p. 143 OPGAVE: WELKE ACTIVITEITEN VORMEN HET PRIMAIRE PROCES IN EEN PIZZERIA? EN WELKE VORMEN HET SECUNDAIRE PROCES?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.