Download de presentatie
1
Workshop bewegwijzering
BTM Oost-Vlaanderen Workshop bewegwijzering (24 okt 2011) 29 november managementteam
2
Inhoud Waarom bewegwijzering? Voorbeelden van goede praktijk
Voorstel methodieken adhv cases Aalter en Temse Signalisatieplannen Op het terrein? Digitaal? Taken/rollen verschillende partijen Interactie en conclusies 29 november managementteam
3
Online-bevraging van Oost-Vlaamse bedrijven door Hogeschool Gent,
in opdracht van UNIZO en VOKA (n = 625) (2010)
4
Waarom bewegwijzering?
= de “weg wijzen” naar juiste locatie/toegang (effectief), en dit op een efficiënte manier (tijd, milieu, mobiliteit), veilig voor iedereen Behoefteninventarisaties en gesprekken met de 5 gemeenten/steden leren ons dat bewegwijzering een prioritair thema is Dienstverlening naar de bedrijven verbeteren Verbeteren van de mobiliteit Beheer van bedrijventerreinen optimaliseren 29 november managementteam
5
Basisprincipes Gebruiksvriendelijk Eenvoudig te onderhouden
Duidelijk en functioneel Eenvoudig te onderhouden Zowel inhoudelijk als op vlak van infrastructuur Uniform Toepasbaar op grote en kleine bedrijventerreinen, over gemeentegrenzen heen Herkenbaar Bijdrage aan identiteit bedrijventerrein Flexibel Eenvoudig aan te passen en uit te breiden 29 november managementteam
6
Voorbeelden van goede praktijk
De Prijkels te Deinze en Nazareth Ravenshout, Beringen, Ham BISY.be en richtlijnen VIM 29 november managementteam
7
De Prijkels www.deprijkels.be Ligging: http://g.co/maps/hxuhr
Gemeentegrensoverschrijdend terrein Deinze - Nazareth Wegbeschrijving via digitaal plan 29 november managementteam
8
De Prijkels: infozone 29 november managementteam
9
De Prijkels: beslissingspunten
29 november managementteam
10
De Prijkels: bedrijfstotems
29 november managementteam
11
De Prijkels: secundaire toegang
29 november managementteam
12
Ravenshout, Beringen, Ham
14
BISY.be en richtlijnen VIM
29 november managementteam
16
Opbouw van het systeem (SY-deel)
1. Herkenningsobject Ter hoogte van de hoofdtoegang en eventueel langs secundaire toegangswegen 2. Informatiezone met digitale zuil of analoog bord Digitale informatiezuilen voor grote en complexe bedrijventerreinen. Een analoog bord voor kleine terreinen 3. Signalisatieborden Ter hoogte van de beslissingspunten 4. Individueel bord per bedrijf Optioneel, ter aanvulling van het systeem 29 november managementteam
17
Herkenningsobject
18
Informatiezone (grote terreinen)
19
Informatiezone (kleine terreinen)
20
Signalisatieborden
21
Signalisatie verschillend voor kleine en grote terreinen (Leiedal)
22
Signalisatie door WVI
23
Zowel grote als kleine terreinen
24
Langs gewestwegen
25
Individueel bord per bedrijf (Leiedal)
26
Individueel bord per bedrijf (WVI)
27
Tussentijdse vragenronde
Belang van uniformiteit? In één gemeente? In buurgemeenten? In ons project? In Oost-Vlaanderen? Kleur, alfanumeriek, numeriek, straatnaam? Verschil kleine terreinen versus grote terreinen? Wat aan beslissingspunten? Belang infozone? Plaats? Digitaal? Bedrijfstotems? Optioneel? Volgende fase?
28
Digitale luik (BI-gedeelte)
Wie zit waar en hoe geraak ik daar? Informatie Locatie Navigatie Probleemstelling: Gemeenten en intercommunales zitten niet op de informatiestroom betreffende exploitatie Gebrek aan actuele, correcte en volledige bedrijfsgegevens
29
externe databronnen verrijking: eigen data en foto’s
economischekaart.be verrijking: eigen data en foto’s
30
Betere input… Bedrijvenverenigingen Bedrijven!
Gemeenten/intercommunales Onderzoek/check op het terrein Controleren huisnummers; ook verplicht in kader van CRAB
31
Demonstratie: www.bisy.be
29 november managementteam
32
Lessons learnt Implementatie op bestaande bedrijventerreinen brengt extra beperkingen met zich mee Probeer de kosten te drukken door met standaarden te werken Laat proefborden maken om de ergonomie van het systeem in praktijk te testen Onderschat of vergeet bepaalde kosten niet Aansluiting op elektriciteitsnetwerk Verbruik Keuring installatie Dataconnectie 29 november managementteam
33
Lessons learnt Voorzie voldoende tijd
Aansluiting op elektriciteitsnetwerk (kan lang duren!) Draadloze verbinding niet altijd goed Gebruik een authentieke gegevensbron Betrek bedrijven op tijd bij het project Start met bv twee piloot-projecten 29 november managementteam
34
Voorstel methodiek: case Aalter
Lakeland (50 jaar) en Langevoorde (15 jaar) (toekomst: + Woestijne) Twee bedrijvenverenigingen: AI en Theon Raad lokale economie Werkgroep bewegwijzering 29 november managementteam
35
Lakeland i 29 november 2010 managementteam C2 C3 C1 A6 D7 D6 A5 A4 D5
36
Lakeland i 29 november 2010 managementteam C2 C3 C1 A6 D7 D6 A5 A4 D5
37
Langevoorde Brug-Zuid Groendreef 29 november managementteam
38
Langevoorde Brug-Zuid Groendreef i ? 29 november managementteam
39
Lakeland + Woestijne
40
Case Temse maps4industry nv 29 november managementteam
41
Case Temse TEMSE Rekening houden met historiek (zonering)
Nummering van bedrijven is nieuw Financiering door: Sponsoring Gemeente Hardware plaatsen Onderhoudscontract Plan uittekenen ? VRAAG: wat met aangrenzend terrein op grondgebied Sint-Niklaas?
42
Digitaal? Eén webplatform voor alle deelnemende gemeenten/steden?
Bewerkte Google Maps (voorbeeld) Specifiek signalisatieplan met kleuren, codes, infozone, … IN gepersonaliseerde Google Maps fouten worden eruit gehaald, lacunes (bv nieuwe bedrijven) opgevuld Met alle voordelen van Google Maps Voordelen: ZICHTBAARHEID, BRUIKBAARHEID (Bijna) iedereen kent en gebruikt Google (Maps) Kan ingebed worden in bedrijfswebsite Bedrijven kunnen ingang exact lokaliseren + bijkomende info geven (foto, activiteit, zone, …): Google Places ! Link GPS: POM als trusted partner van Teleatlas (TOMTOM) 29 november managementteam
43
Hoe uw organisatie vermelden in Google Maps?
29 november managementteam
44
Taken/rollen Gemeenten/steden: coördinator, stuk financierder
bedrijvenverenigingen: data/adressen, communicatie nr leden, draagvlak VOKA/UNIZO: terreinkennis, communicatie Bedrijven: aanduiden exacte toegang(en), invoegen foto, activiteiten, zone, …; zone opnemen in bedrijfscorrespondentie!! POM/project BTM: olie in de motor, procesbegeleider, gebiedsdekkende legitimiteit, financierder, offerteaanvragen, administratie 29 november managementteam
45
Volgende stappen Opmaken signalisatieplannen voor alle betrokken terreinen Opmaken van correct databestanden van de bedrijven, i.s.m. gemeenten/steden en bedrijvenverenigingen Opmaken offerteaanvraag zonder bekendmaking voor digitaal platform? Opmaken layout bordjes (studiebureau of zelf?) Opmaken offerteaanvragen voor implementatie van (delen van) “de hardware” 29 november managementteam
46
Dank aan onze partners Met dank voor de extra financiële steun
voor de actie Bewegwijzering te Aalter vanwege het BTM-project ingediend door Aalter Industrie Dank aan WVI voor hun openheid en ter beschikking stellen van slides en digitale foto’s inzake BISY.be 29 november managementteam
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.