Download de presentatie
GepubliceerdJohan Smets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Didactische competenties praktijkinitiatie
Ervaringsgericht leren en andere elementen van een krachtige leeromgeving CVO De oranjerie Diest GPB
2
Ervaringsgericht leren Flappenrondje: 4 vragen:
Didactische competenties praktijkinitiatie Ervaringsgericht leren Flappenrondje: 4 vragen: CVO De oranjerie Diest GPB
3
1. Setting the climate: waarom?
Didactische competenties praktijkinitiatie 1. Setting the climate: waarom? 'storingen' gaan voor ... Aandacht wordt gestuurd door de emotie: je cursisten moeten 'overschakelen' Voorkennis activeren Eerdere ervaringen oproepen Transfer (elders- ervaringen) Cognitief conflict / probleemgestuurd CVO De oranjerie Diest GPB
4
Verloop van de namiddag:
Didactische competenties praktijkinitiatie Verloop van de namiddag: Setting the climate (4 flappen) Begrippen (ervaringsgericht leren) Jouw voorkennis.. ..afgetoets aan andere leertheorieën, visies,... Vaardigheden (ervaringsgericht werken) Betrokkenheid observeren Voorwaarden scheppen voor leren Achterhalen of herkennen van authentieke contexten Mediëren Feedback, evaluatie, aanmoedigen Activiteit (al dan niet) voorstructureren. CVO De oranjerie Diest GPB
5
Didactische competenties praktijkinitiatie
2. Begrippen (a) a) Wat is ervaringsgericht leren voor jou? (flap met middencirkel en 4 buitencirkels) b) Deel de gemeenschappelijke elementen in de binnencirkel. c) vergelijk met het schema 'leren is' CVO De oranjerie Diest GPB
6
Didactische competenties praktijkinitiatie
leren is... CVO De oranjerie Diest GPB
7
Didactische competenties praktijkinitiatie
2. Begrippen (b) Het belang van voorkennis (cognitieve psychologie) Dewey Freire Piaget Bruner CEGO Leuven CVO De oranjerie Diest GPB
8
Didactische competenties praktijkinitiatie
Voorkennis Zie Piaget en Bruner... CVO De oranjerie Diest GPB
9
Didactische competenties praktijkinitiatie
John Dewey (USA) Onderwijshervormer ( ) University of Chicago, Columbia University Zette zich af tegen het toen gangbare autoritaire en voorgeprogrammeerde onderwijs 'understanding students actual experiences' 'experiential learning': hands-on learning = learning by work, play and other life- experiences Projectwerk als onderwijsmethode CVO De oranjerie Diest GPB
10
Paolo Freire (Brazilië) 1921-1997
Didactische competenties praktijkinitiatie Paolo Freire (Brazilië) 'problemen' tijdens schoolcarriëre, 'learning disorder' Via Hegel, Marx en Sartre naar... Opvoeding en onderwijs als moter tot 'sociale transformatie'? (Pedagogie van de onderdrukten) (cfr Nicaise, en 'comprehensief onderwijs) Succesvolle alfabetisering van volwassenen... door hen (adhv foto's) eerst bewust te maken van hun eigen situatie. CVO De oranjerie Diest GPB
11
Didactische competenties praktijkinitiatie
Piaget: kinderen leren (ontwikkelen) door actief experimenterend om te gaan met de dingen...enkel zelfsturing... Cognitieve leertheorieën (informatieverwerkingsmodel) Het belang van voorkennis Metacognitie (leren leren) Leren als constructief proces Als adaptatie niet meer werkt, accomodatie...(pas na 'veel' ervaringen) CVO De oranjerie Diest GPB
12
Alleen bij kinderen??? De belangrijke rol van de cultuur
Didactische competenties praktijkinitiatie Alleen bij kinderen??? De belangrijke rol van de cultuur Vygotsky: Zone van naaste ontwikkeling ('time - gap') Leren als sociaal-(constructief) proces Bruner: 3 soorten 'leren' - kinesthetisch - iconisch - symbolisch - - CVO De oranjerie Diest GPB
13
Didactische competenties praktijkinitiatie
Leren is een sociaal proces Leren is een constructief proces Kinesthetisch omgaan met de werkelijkheid Iconische representatie Symboolsystemen (cultureel bepaald) Verbaal Wiskundig Muzikaal omgaan met de (complexe) werkelijkheid CVO De oranjerie Diest GPB
14
Cone of experience (Dale)
Didactische competenties praktijkinitiatie Cone of experience (Dale) Verbale symbolen Visuele symbolen Radio-opnames- stilstaande beelden bewegende beelden tentoonstellingen excursies demonstraties toneel beperkte ervaringen (simulaties) Directe, doelgerichte ervaringen (stages) CVO De oranjerie Diest GPB
15
Centrum voor ervaringsgericht onderwijs (Ferre Laevers, docent KUL)
Didactische competenties praktijkinitiatie Centrum voor ervaringsgericht onderwijs (Ferre Laevers, docent KUL) Oorspronkelijk i.s.m. leerkrachten kleuteronderwijs: welbevinden, en de ervaringsgerichte dialoog (nu: Deci & Ryan) Het begrip betrokkenheid (procesgericht volgsysteem) en de 5 betrokkenheidsverhogende factoren Hoekenwerk in de kleuterschool (keuze en autonomie) Integrale kwaliteitszorg voor alle onderwijsniveau's. (GLAN) CVO De oranjerie Diest GPB
16
Didactische competenties praktijkinitiatie
Betrokkenheidsverhogende factoren Sfeer en relatie: successen vieren, oog hebben voor zorgpunten, veiligheid en houvast geven Aanpassing aan niveau:afstemmen op mogelijkheden en – behoeften; eigen tempo kunnen volgen Werkelijkheidsnabijheid: vertrekken vanuit vragen en bekommernissen; bruikbaarheid aantonen Activiteit: samenwerking aanmoedigen, medeverantwoordelijkheid stimuleren, verbeteracties opzetten Initiatief: eigen prioriteiten kunnen opnemen, leer- en experimenteerruimte creëren, inbreng en initiatief aanmoedigen CVO De oranjerie Diest GPB
17
Didactische competenties praktijkinitiatie
Pauze CVO De oranjerie Diest GPB
18
Didactische competenties praktijkinitiatie
3. Vaardigheden Didactische competenties praktijkinitiatie Betrokkenheid observeren (nog) 5 vaardigheden: (mindmap) 5 betrokkenheidsverhogende factoren: voorwaarden voor leren (Deci &Ryan) Het belang van de context De rol van de begeleider m.i.v. mediëren Feed-back en evaluatie Activiteit in de leeromgeving (al dan niet voorstructureren?) Toepassen op concrete voorbeelden ... CVO De oranjerie Diest GPB
19
Observeer het volgende fragment en scoor de betrokkenheid
Didactische competenties praktijkinitiatie Observeer het volgende fragment en scoor de betrokkenheid '0 30, '5 40, '23 CVO De oranjerie Diest GPB
20
Waarom betrokkenheid observeren?
Didactische competenties praktijkinitiatie Waarom betrokkenheid observeren? Zone van naaste ontwikkeling Time-gap Procesgericht evalueren-productgericht evalueren. Ingrepen doen in de leeromgeving eerder dan individuen 'bijsturen'. (Cego) CVO De oranjerie Diest GPB
21
Concrete voorbeelden:
Didactische competenties praktijkinitiatie Concrete voorbeelden: Eigen vormingssessies (....., CBE Halle-Vilvoorde) ... De nieuwe Spreekrecht Kunst en cultuur (Lode Palmers, CBE Genk) NT1: Creatief schrijven (Veerle Trippas, CBE Genk) Uitgeven en schrijven van een kinderboek Knutselen met afval CVO De oranjerie Diest GPB
22
Sessies vermeld op flap
Didactische competenties praktijkinitiatie Sessies vermeld op flap ... CVO De oranjerie Diest GPB
23
Didactische competenties praktijkinitiatie
De nieuwe Spreekrecht ... CVO De oranjerie Diest GPB
24
Didactische competenties praktijkinitiatie
Kunst en cultuur: CVO De oranjerie Diest GPB
25
Didactische competenties praktijkinitiatie
made by... CVO De oranjerie Diest GPB
26
Didactische competenties praktijkinitiatie
Creatief schrijven CVO De oranjerie Diest GPB
27
Een kinderboek schrijven ism de bibliotheek
Didactische competenties praktijkinitiatie Een kinderboek schrijven ism de bibliotheek CVO De oranjerie Diest GPB
28
Didactische competenties praktijkinitiatie
Knutselen met afval CVO De oranjerie Diest GPB
29
Didactische competenties praktijkinitiatie
Opdracht: Kies een van de concepten en ga na of en hoe de 5 'vaardigheden' aan bod komen... CVO De oranjerie Diest GPB
30
Didactische competenties praktijkinitiatie
Ervaringsgericht leren en andere elementen van een krachtige leeromgeving CVO De oranjerie Diest GPB
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.