De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College wk 2 ‘onderzoek’ V1 Kernproject. 1.Belang van onderzoek 2.Onderzoeksmethoden 3.Aanpak & output 4.Over de Debriefing Vandaag:

Verwante presentaties


Presentatie over: "College wk 2 ‘onderzoek’ V1 Kernproject. 1.Belang van onderzoek 2.Onderzoeksmethoden 3.Aanpak & output 4.Over de Debriefing Vandaag:"— Transcript van de presentatie:

1 College wk 2 ‘onderzoek’ V1 Kernproject

2 1.Belang van onderzoek 2.Onderzoeksmethoden 3.Aanpak & output 4.Over de Debriefing Vandaag:

3 1. Opdracht / Debriefing 2. Onderzoek 3. Inspiratie 4. Koppeling Concept De volgorde op een rij

4 •Strategie = de redenering •Concept = de oplossing Onderzoek doen:  Als orientatie op de opdracht / het onderwerp  Leren kennen van markt/doelgroep/gebruiker  Als inspiratiebron voor een concept-idee Belang van onderzoek

5 Bedrijf, visie, missie Business doelstellingen Positionering Marketing doelstellingen Strategie Doelgroep(en) Communicatie doelstellingen ‘Belofte’ Boodschap, Interactiviteit, content Communicatie plan Media en middelen Uitvoering De Strategische Redenering Belang van onderzoek

6 •Vertrekpunt = probleemstelling! –Wat is de opdracht & welk probleem moet jullie mbv een concept oplossen? •Start met (vele) onderzoeksvragen –Maak ze concreet & to-the-point (en beperkt) •Bepaal een duidelijk onderzoeksdoel Onderzoeksmethoden

7 Onderzoek voorstel Doel Middelen Waarom Wat Doel- stelling Vraag- stelling Probleem -stelling Klimaatspel: de bewustwording onder jongeren 12-18 jaar over klimaatverandering positief beïnvloeden… Doel–, vraag-, & probleemstelling

8 Tijdens dit project gaan jullie een internationaal concept ontwikkelen voor de stichting spin awards. De pitch bestaat uit een voorstel hoe een dergelijke prijs georganiseerd zou kunnen worden, welke media ingeschakeld worden en hoe de uitstraling van de communicatie uitingen zou moeten zijn. Doelstellingen •Komen tot een zo concreet mogelijke format hoe de internationale Spin Awards gerealiseerd en vormgegeven kan worden. SpinAwards

9 Tijdens dit project gaan jullie applicatie concepten bedenken en ontwikkelen voor Entertaible waarin gebruik gemaakt wordt van interactieve objecten. Een belangrijke aspect dat we graag ook belicht zouden willen zien is: Hoe kunnen de interactieve objecten, naast hun functie op de tafel, ook gebruikt worden met internet om bijvoorbeeld gerelateerde informatie te krijgen, de mogelijkheden van het object te vergroten, of andere dingen te doen. Met name zouden we graag ideeën zien over hoe hiermee geld verdiend zou kunnen worden (zoals bij e-commerce). Philips Entertaible

10 Wat ga je nu onderzoeken? Onderzoeksmethoden

11 Concurrentie OnderzoekBijv. voor MTV “… een concept voor een interactief format voor een van onze kanalen” •Nickelodeon (kinderen van 6-12 jaar), •TMF (16-24 jaar) •MTV (20-34 jaar) Benchmarks: •Welke zenders ga je vergelijken? •Waar zoek je precies naar: formats, succesfactoren? •Waarop ga je vergelijken? •Hoe ga je dat vergelijken & presenteren? •Hoe kom je tot een waarde-oordeel? Onderzoeksmethoden

12 Desk ResearchBijv. voor Fair Food Bestaande onderzoeken & bronnen De primaire doelgroep zijn young professionals tussen de 18 en 35 jaar. De doelgroep is hoog opgeleid en latent praktisch idealist. De doelgroep sluit nauw aan bij wat onderzoeksbureaus Intomart en Motivaction beschrijven als de kosmopolieten en bij de Cultural Creatives. •Welke bestaande (media-) onderzoeken zijn er? •Hoe en waar kunnen we ze bereiken: –Mediagebruik, mediamix en media kenmerken! •Wat zijn de kenmerken en profielen van de doelgroep? •Hoe doen ze boodschappen? Wat zijn aankoopmotieven? Onderzoeksmethoden

13 Marktonderzoekbijv. voor Tele2 Vision Ontwikkelingen nieuwe producten, diensten, technologie “Tele2 Vision is het IPTV-produkt van Tele2. Maar Tele2 levert ook internet en mobiele telefonie. Om telecom klanten beter te bereiken wil het bedrijf contentproviders mogelijkheden geven op alle platformen klanten te bereiken en zo een betere relatie op te bouwen met gebruikers dan alleen rekeningen sturen”. •Wat is IPTV? •Welke ontwikkelingen in techniek & contentaanbod zijn er? •Welke partijen zijn actief en wat doen ze precies? •Wat wil de consument? En waar liggen mogelijkheden en belemmeringen? Onderzoeksmethoden

14 Doelgroep onderzoek:bijv. voor dBOD Ontwikkel een strategie en concept voor een online platform voor professionals (in opleiding) binnen marketing, communicatie, design, video, animatie,....Voor creatieven, marketeers, strategen en account- people. Opdrachtgevers, bureaus, zelfstandigen, studenten,.... •Wie is de doelgroep? –Potentiële omvang, kenmerken, profielen •Wat is hun (informatie-)behoefte? •Wat hebben ze te bieden? Content! •Hoe kunnen we ze binden? •Welke (branche-) organisaties kunnen een bijdrage leveren Onderzoeksmethoden

15 Jouw opdracht: Formuleer nu 2 vragen!! Ongeacht welke kennis je hebt, stroom je zit, rol binnen het team je hebt, ….. Onderzoeksvragen

16 Foutje bij: ja/nee Dit zijn open vragen en leveren alleen een bevestiging op van je eigen kennis…. Wie, wat,waar, welke,waarom, hoe!!!!!! Aanpassen Onderzoeksvragen

17 (Online) onderzoek bronnen Aanpak & output

18

19

20

21

22

23

24

25

26 En als er om inspiratie wordt gevraagd! Of een toekomstbeeld: www.trendwatching.com

27 Noem 2 bronnen waar je denkt relevante informatie te vinden! Combineer dit met je inhoudelijke vragen en er zijn al meerdere combinaties mogelijk! Wellicht krijg je met dezelfde vraag bij verschillende bronnen andere uitkomsten! Wat doe je dan??

28 Hoe ga je te werk? Aanpak & output

29 tbv PM: Praktische kant: -Aanpak -Planning -Taakverdeling -Output (1 a4 per teamlid + bronvermelding + analyse)  Laat zien dat je aan de slag bent  Stem de omvang en presentatie van resultaten af Aanpak & output tbv Debriefing: Inhoudelijke kant: -Probleemstelling -Onderzoeksdoelen -Onderzoeksvragen (meerdere inhoudelijke componenten)  Voorstel om te bespreken  Vragen stellen aan PP!

30 •Beter goed en grondig, maar beperkt! –“gebruik” je PP: die zijn al expert! •Maak het tastbaar en behapbaar –Denk na over de wijze waarop je met alle informatie omgaat en hoe je het presenteert. •Zorg dat je er voor je concept concreet wat aan hebt!  KISS: Simpel, doeltreffend & overtuigend!! Aanpak & output

31 Deze Debriefing opgestuurd (na feedback van PP nog aanpassen) Deze week: Onderzoeksvragen gecontroleerd door coach + onderzoeken Aanpak & output

32 1) Business & Organisatie 2) Marketing & communicatie 3) Content & Functionaliteit 4) Media & Middelen De interactieve (de)briefing


Download ppt "College wk 2 ‘onderzoek’ V1 Kernproject. 1.Belang van onderzoek 2.Onderzoeksmethoden 3.Aanpak & output 4.Over de Debriefing Vandaag:"

Verwante presentaties


Ads door Google