Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosalia Christiaens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
DOEN OF NIET DOEN? Deelname aan sport en cultuur Cultuur in Beeld, 25 november 2013 Andries van den Broek Annet Tiessen-Raaphorst Remko van den Dool
2
The Netherlands Institute for Social Research Sport en cultuur, wat hebben ze gemeen? Sport en cultuur hebben enkele raakvlakken Beide zijn een vrijetijdsactiviteit Beide kan men beoefenen en bezoeken Beide genieten overheidssteun, deels om dezelfde redenen
3
The Netherlands Institute for Social Research Sport en cultuur, wat hebben ze gemeen? Hebben ze ook deelname gemeen? Trekken ze gelijke aandelen deelnemers? Trekken ze gelijksoortige deelnemers? Als ja: zijn die deelnemers dezelfde individuen? nb: gelijksoortige deelnemers ≠ dezelfde deelnemers
4
The Netherlands Institute for Social Research Sport en cultuur, wat hebben ze gemeen? bevolking 6 jaar en ouder (in deze presentatie 12-80 jaar) meting in 2012 mixed mode: internet en face-2-face n=3.138 respons=59% data verzameld in samenwerking met het CBS
5
The Netherlands Institute for Social Research Sport en cultuur: het algemene beeld sport meer beoefening, cultuur meer bezoek BeoefenenBezoeken % deelnemers per jaar 1 keer of meer 12 keer of meer 1 keer of meer 12 keer of meer Sport79735222 Cultuur56408840
6
The Netherlands Institute for Social Research Beoefening sport en cultuur, naar geslacht licht blauw/oranje: % 1 keer per jaar of vaker donker blauw/rood: % 12 keer per jaar of vaker
7
The Netherlands Institute for Social Research Beoefening sport en cultuur, naar leeftijd
8
The Netherlands Institute for Social Research Beoefening sport en cultuur, naar opleiding
9
The Netherlands Institute for Social Research Sport en cultuur, wat hebben ze gemeen? beoefening: meer sport dan cultuur (zowel incidenteel als intensief) sport sekseneutraal, cultuur iets meer vrouwen sport neemt af met leeftijd, cultuur ook, maar niet op latere leeftijd beide meer deelnemers onder hoger opgeleiden
10
The Netherlands Institute for Social Research Bezoek sport en cultuur, naar geslacht
11
The Netherlands Institute for Social Research Bezoek sport en cultuur, naar leeftijd
12
The Netherlands Institute for Social Research Bezoek sport en cultuur, naar opleiding
13
The Netherlands Institute for Social Research Sport en cultuur, wat hebben ze gemeen? bezoek: meer cultuur dan sport (zowel incidenteel als intensief) cultuur sekseneutraal, sport iets meer mannen beide nemen af met leeftijd, beide minder bij intensief bezoek beide meer deelnemers onder hoger opgeleiden, behalve intensief sportbezoek
14
The Netherlands Institute for Social Research Beoefening en bezoek gecombineerd ≥1: bij beide flinke overlap, verder: sport meer alleen beoefening, cultuur meer alleen bezoek SportCultuur 1 keer of meer 12 keer of meer 1 keer of meer 12 keer of meer Geen deelname159 Alleen beoefening334 Alleen bezoek635 Beoefening en bezoek4652
15
The Netherlands Institute for Social Research Beoefening en bezoek gecombineerd ≥12: beide minder overlap, nu beide circa een vijfde, modaal: bij sport alleen beoefening, bij cultuur geen deelname SportCultuur 1 keer of meer 12 keer of meer 1 keer of meer 12 keer of meer Geen deelname1524940 Alleen beoefening3354420 Alleen bezoek643519 Beoefening en bezoek46195221
16
The Netherlands Institute for Social Research Sport en cultuur gecombineerd ≥1: bijna de helft doet beide, zowel beoefening als bezoek verder: bij beoefening alleen sport, bij bezoek alleen cultuur BeoefeningBezoek 1 keer of meer 12 keer of meer 1 keer of meer 12 keer of meer Geen deelname138 Alleen sport314 Alleen cultuur840 Sport en cultuur48
17
The Netherlands Institute for Social Research Sport en cultuur gecombineerd ≥12: overlap stuk kleiner, vooral bij bezoek modaal: bij beoefening alleen sport, bij bezoek geen deelname BeoefeningBezoek 1 keer of meer 12 keer of meer 1 keer of meer 12 keer of meer Geen deelname1319848 Alleen sport3141412 Alleen cultuur884030 Sport en cultuur48324810
18
The Netherlands Institute for Social Research Kunstminnend Nederland? interesse (geïnteresseerden als % van de bevolking)
19
The Netherlands Institute for Social Research Kunstminnend Nederland? bezoek (bezoekers als % van de bevolking)
20
The Netherlands Institute for Social Research Kunstminnend Nederland? conversie (bezoekers als % van de geïnteresseerden)
21
The Netherlands Institute for Social Research Kunstminnend Nederland? groot potentieel publiek.. waarom komt dat niet ? redenen voor niet-bezoek onder geïnteresseerden (%) gecanoniseerd populair te ver2222 te duur2026 het kwam er gewoon niet van5864 ik ga liever niet alleen3432 ik wist niet wat er te doen was3023 is niks voor mensen zoals ik2823
22
The Netherlands Institute for Social Research Kunstminnend Nederland? interesse voorspeller van conversie en bezoekfrequentie beïnvloedbare voorspeller (anders dan onderwijs en leeftijd) remedie tegen “het kwam er gewoon niet van” interesse raakt aan concurrentie om aandacht en om de agenda
23
The Netherlands Institute for Social Research Kunstminnend Nederland? toekomst zonder stijging opleiding zou bereik gedaald zijn, er gaat eind komen aan stijging opleidingsniveau cohortvervanging negatief voor dans en klassieke muziek scenario’s en toekomstverwachtingen: wat zijn doelen en handelingsperspectieven van de sector (die niet alleen naar de overheid moet kijken)
24
The Netherlands Institute for Social Research Dank voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.