Download de presentatie
GepubliceerdMartha Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wil Ondernemen Week Inleiding MVO-strategie 17 april 2014
2
Meer inzicht in de manier waarop je als ondernemer komt tot
Programma Doel van vandaag: Meer inzicht in de manier waarop je als ondernemer komt tot een passende MVO-strategie
3
MVO training, research, consultancy
Jos reinhoudt MVO training, research, consultancy MVO Nederland Duurzame Denkkracht, BECO/EY, Berenschot Thema’s: transparantie, stakeholderialoog, empathie
4
NETWERK: > 2000 bedrijven met MVO-ambitie
MKB (>1500 wv 40 in Koplopernetwerk) Grote bedrijven (>125 wv 64 in GBN) Ondernemers/brancheorganisaties (>60)
5
Hoofdthema’s MVO Nederland
Inhoudelijke speerpunten: Circulaire economie Mens en werk MVO-implementatie Transparantie en stakeholders Sectoren Agri/food Chemie Bouw Financiële sector Grootwinkelbedrijf Facilitaire dienstverleners Grote projecten IMVO-programma Ambitie 2020
6
Mee eens? “De enige goede manier van ondernemen is maatschappelijk verantwoord ondernemen”
7
We moeten de aarde redden!
MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK
8
HARVARD 2011: WAARDEONTWIKKELING ´MVO BEDRIJVEN´
9
MVO hoort MVO loont MVO moet waarom mvo?
MVO NEDERLAND - EXPEDITIE MVO STEPS
10
MVO, MBO, duurzaam kantoor
MVO-strategie hoort thuis in de core business van een bedrijf Corporate philantropy Core business Office MVO NEDERLAND - EXPEDITIE MVO STEPS
11
MVO STEPS – www.mvonederland.nl/mvosteps
12
“Waarop zou jij je MVO-strategie richten?” It’s not easy being green
vraag “Waarop zou jij je MVO-strategie richten?” It’s not easy being green
13
STANDAARDTHEMA’S Wat is MVO? – Thema’s
14
Triple bottom line
15
Iso 26000 MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK
16
“Een MVO-strategie moet bedrijfsspecifiek zijn!”
Eens? “Een MVO-strategie moet bedrijfsspecifiek zijn!”
17
Hulpmiddel: materialiteitsmatrix
Twee assen: Belang voor het bedrijf zelf (‘ability to deliver strategy’) Belang voor de buitenwereld
18
De essentie van MVO: empathie
Bedrijven kunnen alleen bestaan in een maatschappelijke context Uw stakeholders geven u een license to operate Wat is ‘Maatschappelijk verantwoord’? Dus: wat willen uw stakeholders van u? Het fragment staat hier: Donderdag wil ik het stukje laten zien waarin Rijkman Groenink met een coach spreekt over empathie. Dat begint op 7.38 en duurt tot 8.17.
19
Voorbeeld: alliander MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK
20
Voorbeeld: ING
21
“MVO moet pijn doen!” MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK
22
De nieuwe kleren van de keizer
Wat is het verboden onderwerp? Topsalarissen, bonuscultuur? Armoede in Nederland? Marokkanen? Misstanden in de keten? Belastingontduiking? Intensieve veehouderij? Rusland? Geopolitiek? Koploper Nederland?
23
Voorbeeld: BASF
24
Voorbeeld: telenet
25
Voorbeeld: TNO
26
Voorbeeld: vodafone
27
Voorbeeld: achmea MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK
28
“Chicken in da basket!”
29
MVO STEPS – www.mvonederland.nl/mvosteps
Rapporteren, bijstellen, afstemmen Doelstellingen KPI’s, targets, deadlines Doen, taken, verantwoordelijkheden, meten
30
Voorbeeld: unilever sustainable living plan
MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK
31
Greenwashing vs Authenticiteit
Ik heb veel meegemaakt… Het gaat fantastisch!
32
Jos Reinhoudt @JosReinhoudt
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.