Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJurgen Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen
2
Waar ga ik het over hebben? • wat zien we in de wereld om ons heen? • wat zien we in de (beroeps)praktijk (van onze sector) • wat zien we bij onze deelnemers? • wat betekent dat voor ons vandaag (en morgen)?
3
Een verzameling ongesorteerde waarnemingen • ernstig personeelstekort • verkeerde keuzes van deelnemers in beroepsonderwijs • grote concurrentie op arbeidsmarkt (zorg!) • veel uitval in beroepsonderwijs • (mis) match opleidingen/kwalificatiestructuur en de praktijk van het beroep • opkomst zzp-ers • te weinig doorstroming naar hogere opleidingsniveaus • talenten van jongen mensen worden onvoldoende benut • faalkosten bepalen de bedrijfsmarge • de samenleving individualiseert • arbeidsverhoudingen flexibiliseren • aantal jongeren van allochtone afkomst neemt toe (hoe wit is de sector bouw?) • het onderscheid tussen beroepen/functies vervaagt
4
Een voorlopige conclusie: • ons onderwijs is niet spannend en doet geen appèl op de drijfveren van jongeren • we krijgen het in de bouw heel erg moeilijk als we niet grondig gaan nadenken over oplossingsrichtingen voor opleiding en scholing Kortom: What makes Sammy run?
5
Wat gebeurt er als we beginnen bij: 1.de jongere en niet bij de kwalificatiestructuur 2.de praktijk en niet bij de school 3.het verzamelen van praktijkvaardigheden en niet bij een afgebakend beroep? Dus als we: 4.de leerling (onze aanstaande werknemer) serieus nemen i.p.v. vooral onze studieboeken, de eindtermen en de kwalificatiestructuur. 5.de vraag stellen: wat wil en kan die jongen of dat meisje? I.p.v.: aan welke eindtermen heeft hij voldaan?
6
De werkelijkheid van de moderne beroepspraktijk (ook in de bouw en ook op elk niveau) • activiteiten zijn niet gebonden aan de kwalificatiestructuur • functies worden diffuser • er is geen stabiele beroepenstructuur meer • gewenst: dienstverlenende houding, maatwerk, klantvriendelijkheid • gewenst: hart voor de klant, het werk en de baas. • sleutelkwalificaties: flexibiliteit, zelf klussen kunnen klaren, in teamverband kunnen werken • zelfsturing • werknemers worden werkondernemers • van belang: persoonskenmerken naast vakbekwaamheid. • Ook de bouw is primair een dienstverlenende sector en verschilt in dat opzicht niet van het bankwezen!
7
Over vakmanschap als beroep •persoonsgebonden vakmanschap •niet primair gekoppeld aan een sector •specifieke hoeveelheid bekwaamheid/kennis/vaardigheid •marktwaarde •kwaliteitshandhaving/accreditatie door netwerk beroepsgroep, scholen, bedrijven. Is dit gek? Wat dacht u van tandartsen, ingenieurs, it-specialisten, etc. etc.
8
Wat conclusies en aanbevelingen: 1.loopbaanvorming begint bij de deelnemer 2.leermeesterschap = vakmanschap 3.maatwerk = netwerk 4.ook informeel leren is leren 5.individualiseren in plaats van standaardiseren 6.nieuw evenwicht tussen breed en specialistisch 7.minder landelijke sturing, meer regionale verantwoordelijkheid 8.ondernemerschap als key note
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.