Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRudolf Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013
De communicatieprofessional als boundaryspanner in de netwerksamenleving Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013
2
Communicatie Management in Organisaties
1. van binnen naar buiten 2. intern 3. van buiten naar binnen
5
Verhalen maken ons leven draaglijk
6
“ To be a person is to have a story to tell” Karen Blixen
7
Verhalen verschaffen ons identiteit
8
Laboratory Life: the social construction of scientific facts (1979) (Bruno Latour en Steve Woolgar)
9
Verhalen zijn gelaagd: voor elk wat wils!
10
Friesland Campina
11
Verhalen als veranderstrategie
‘If you want to change the way people think, you should change the way they talk’ (Bate, 2005).
13
Verschillende vormen van luisteren (Otto Scharmer, Theorie U)
verzamelen van informatie (‘downloaden’) luisteren ter bevestiging van wat we al weten of vinden gericht luisteren (object focused listening) luisteren naar informatie die afwijkt van wat we al weten empatisch luisteren verplaatsen in het perspectief van een ander zonder oordeel generatief luisteren luisteren om te creëren waarbij een verandering van jezelf noodzakelijk is
15
Daniel Kahneman
16
Awareness tests http://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA Whodunit
De monkey business illusion Awareness tests
17
“ De waarheid is het resultaat van discussies met vrienden” (David Hume, 1711-1776)
18
Verhalen verbinden
19
Bridging Bonding
21
03/04/2017
25
03/04/2017
26
03/04/2017
28
Een model voor communicatie
Boodschap Signaal Medium Feedback Zender Ontvanger
29
Een model voor communicatie: de interactie centraal
Zender en Ontvanger Ontvanger en Zender Interactie Context Context Co-constructie van betekenissen Organiseren van verbinding
30
Conclusie Mensen leven in sociale netwerken, ook professioneel gezien
Voortdurend ontstaan spontaan verbindingen tussen mensen Onbewuste processen en het toeval spelen een veel belangrijkere rol dan we meestal aannemen Om verschillen te overbruggen en veranderingen te implementeren kunnen we beelden en verhalen gebruiken als smeerolie Daartoe moeten we goed leren luisteren om mogelijkheden te zien en uit te proberen
31
De bouw van de NoordZuidlijn in Amsterdam
32
03/04/2017
34
Klaar in 2008!
35
Klaar in 2008!
36
Kosten: 1,5 miljard euro
37
Kosten: 1,5 miljard euro 3,1 miljard euro...
38
Overlast zal zeer beperkt zijn!
39
‘Nauwelijks overlast’
39
40
‘Technisch onder controle: er zal niks gebeuren!
40
41
Luisteren naar de bouwers: hun leefwereld
03/04/2017 Luisteren naar de bouwers: hun leefwereld
42
Luisteren naar de bewoners
Type the footer here
43
Inloopavonden: de mensen aan het woord
44
Overtuigende crisiscommunicatie
‘ 44
45
Open communicatie Type the footer here
46
Comprofs verhuizen mee met de bouw
Type the footer here
47
Burgers betrekken bij de bouw
Type the footer here
48
Burgers betrekken bij de bouw
49
Problemen signaleren en oplossen
50
50
51
Problemen signaleren en oplossen
52
Problemen signaleren en oplossen
53
Slim gebruik van social media
54
Werkwijze van luisteren en verbinden
Luisteren, kijken, praten Openheid (dus niet alleen oplossingen presenteren; laten zien dat je het ook niet helemaal weet; realistisch beeld van risico’s en overlast) Bereikbaarheid (bij de bouw dus) Oog voor de mensen; oog voor verschillen, bijvoorbeeld culturele verschillen tussen de Vijzelgracht en de Pijp Helderheid over wat kan en wat niet kan (wat al vast ligt) Out of the box denken: de bouwput als attractie!
55
Hoe laten we resultaten zien?
Tellen wat je kunt tellen (aantal keren dat een website wordt bezocht, de bouwput wordt bezocht ( keer) e.d.) Een media analyse De sfeer beschrijven waarin betrokkenen elkaar ontmoeten (bewoners en bouwers) Bewonerspanels, inloopavonden Wat horen we over de NoordZuidlijn in de kroeg, in de trein, kortom, verhalen vangen, luisteren Gesprekjes aanknopen op het uitkijkpunt in de bouwput Tussendoor: het maken van kleine etnografietjes van de omgeving van verschillende bouwplekken: wie wonen er? Hoe kijken de mensen naar de bouw? Wat zijn de problemen? Hoe maken we contact? Een (onafhankelijke) kwalitatieve evaluatie naast een kwantitatieve evaluatie Hoe laten we resultaten zien?
56
Conclusie Mensen leven in sociale netwerken, ook professioneel gezien
Voortdurend ontstaan spontaan verbindingen tussen mensen Verhalen zijn daarbij de smeerolie Om verschillen te overbruggen en/of veranderingen te implementeren moeten comprofs zorgen voor: Het juiste verhaal, verteld door de juiste personen, op het juiste moment in de juiste context Daartoe moeten we goed leren luisteren om mogelijkheden te zien om een en ander uit te proberen Type the footer here
57
Dank u wel! Type the footer here
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.