Download de presentatie
1
ADHD-toolkit
2
ADHD-schema Aanmoedigen Dagelijks oefenen Hulpmiddelen gebruiken
Door de vingers zien
3
Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen
3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien
4
1. Actiepunt kiezen en doel omschrijven
Verbale en motorische impulsiviteit Voor zijn beurt spreken en andere kinderen of de leerkracht onderbreken. Overmatig veel babbelen. Steeds de eerste willen zijn, vooraan willen staan. Grofmotorische hyperactiviteit 4. Rondlopen in de klas. 5. Te bruut spelen, te wild op de speelplaats. Fijnmotorische hyperactiviteit 6. Prullen, friemelen, overal op tekenen, iedereen aanraken. Aandachtssturing 7. Dromen en afwezig zijn, niet opletten door afleiding. 8. Traag of niet (door)werken. 9. Niet reageren op aanspreking. 10. Veel slordigheids- of aandachtsfouten maken bij notities en/ of huiswerk. 11. Veel slordigheids- of aandachtsfouten maken bij invullen van agenda 12. Slordig werken, wanordelijk zijn, niet kunnen organiseren
5
1. Actiepunt kiezen en doel omschrijven
Aandachtssturing 13. Vergeetachtig zijn. 14. Veel dingen kwijt raken. 15. Denkinspanning vermijden. 16. Werkjes te oppervlakkig of te snel maken. ADHD-gerelateerd probleemgedrag 17. Regelmatig een driftbui hebben. 18. Opstandig zijn, koppig ‘nee’ zeggen, afspraak weigeren te volgen. 19. Anderen de schuld geven van eigen fouten. 20. Anderen opzettelijk ergeren en treiteren. 21. Wraak nemen. 22. Snel gefrustreerd zijn. 23. Fysiek of verbaal agressief zijn. 24. Negatief over zichzelf denken.
6
1. Actiepunt kiezen en doel omschrijven
Welk actiepunt zouden jullie kiezen om mee te beginnen? Hoe zouden jullie het doel omschrijven?
7
1. Actiepunt kiezen en doel omschrijven
Wij kiezen voor actiepunt … Doel: …
8
Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen
3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien
9
2. Startscore vastleggen
Hoe wenselijk is het voor de leerling zelf? …/10 Hoe storend is het voor de klasgenoten? …/10 Hoe storend is het voor de leerkracht? … /10 = …/30
10
2. Startscore vastleggen
Hoe wenselijk is het voor de leerling zelf? …/10 Hoe storend is het voor de klasgenoten? …/10 Hoe storend is het voor de leerkracht? … /10 INVULLEN = …/30
11
Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen
3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien
12
3.1 Aanmoedigen Leerling probeert zo zelfstandig mogelijk het doel te bereiken. Dagelijks herinneren, aanmoedigen en de leerling belonen Evaluatie op het einde van week
13
Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen
3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien
14
3.2 Dagelijks oefenen Dagelijks gericht oefenen op één of meerdere oefenmomenten Start- en stopsignaal Evaluatie op het einde van elk oefenmoment en op het einde van de week
15
Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen
3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien
16
3.2 Hulpmiddelen gebruiken
Hulpmiddelen tijdens oefenmomenten Signaalkaartjes Dagelijkse beloningskaart (DBK) Evaluatie op het einde van elk oefenmoment en op het einde van de week
17
Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen
3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien Einde van het spel
18
3.2 Door de vingers zien Gedeeltelijke of volledige vrijstelling voor het actiepunt Na een pauze kan het actiepunt eventueel terug opgenomen worden
19
Het spel Actiepunt kiezen en doel omschrijven Startscore vastleggen
3.1 Aanmoedigen 3.2 Dagelijks oefenen 3.3 Hulpmiddelen gebruiken 3.4 Door de vingers zien Einde van het spel
20
4. Einde van het spel Actiepunt vormt geen probleem meer
Er wordt een pauzemoment ingelast waarbij de leerling vrijgesteld wordt van het actiepunt
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.