Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt."— Transcript van de presentatie:

1 Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt klaar. Twee muziekstandaards met instructie staan klaar.

2 Demonstratie

3 Wat deden wij?

4 Wij spraken dit af: •Herhaling oefening vorige week maar nu met 0, 1, 2 en 4 •We spraken af nog geen 3 te gebruiken.

5 Aan de slag, doe wat hieronder staat. •Oefenen in duo’s zonder praten. Gebruik de hele ruimte. •Herhaling oefening vorige week maar nu met 0, 1, 2 en 4 •S.v.p. geen 3 gebruiken. •Straks kijken wij wie de opdracht goed kan uitvoeren.

6 We gaan we zonder te praten in deze V-vorm.

7 In de V-vorm: •Duo’s die nu tegenover elkaar zitten, doen de dezelfde oefening als toen we verspreid zaten.

8 Wat doet de observator? Zie instructie op muziekstandaard. • De groep gaat oefenen in duo’s zonder praten. De dirigent en de observator wijzen klasgenoten erop dat ze niet mogen praten. • De observator loopt rond tijdens de ritmeoefening met 0, 1, 2, en 4. De observator zoekt een duo waarbij de oefening lukt. Het ritme van het door hem gekozen duo noteert hij / zij op een blaadje. • De observator gaat weer zitten en maakt het gebaar met twee vuisten. (groep stopt met oefenen) • De observator laat met beide handen aan de groep de genoteerde code zien. • De observator staat op en geeft het briefje met de code aan de dirigent. • Dan wijst hij / zij (zonder iets te zeggen) het duo aan waarvan de code is genoteerd en gaat weer zitten. Dit duo voert het ritme dat de observator noteerde uit. • [Nu voert de dirigent het ritme uit met de hele groep] • De observator vertelt wat hij / zij zag bij de dirigent en bij de groep. • • non-verbaal lesgeven • Kijk vriendelijk (denk aan een jong diertje) • Om aandacht te krijgen gebruikt een docent drie signalen: - stiltegebaar (stoppen met praten) - vuist (stoppen met bewegen / geluid maken) - kijken (= opletten) • Wijzen naar de bordjes mag altijd. Omdraaien van de bordjes mag alleen van 0 naar 1.

9 Wat doet de dirigent bij de oefening in V- vorm? Zie instructie op muziekstandaard. • De groep gaat oefenen in duo’s zonder praten. De dirigent en de observator wijzen klasgenoten erop dat ze niet mogen praten. • Na enige tijd krijgt de dirigent een code van de observator. Het door de observator aangewezen duo laat dit ritme horen. • De dirigent bepaalt welk deel van de klas begint. Aan dit deel laat hij de code zien met beide handen. Het andere deel spiegelt. • De dirigent probeert meerdere tempo’s uit. Eerst begint de dirigent langzaam. Als het nog niet goed klinkt, herhaalt de dirigent het in het langzame tempo één of meerder keren. Als het goed gaat, kan de dirigent het ritme iets sneller laten uitvoeren. Zeer snelle tempo’s leiden tot rommelige uitvoeringen. Een dirigent kan wel kijken hoe snel het nog het niet, dan geeft hij / zij weer een langzamer (haalbaar) tempo. • Als de dirigent tevreden is kijkt hij naar de docent. • [De docent vraag de observator naar zijn / haar mening. De docent geeft wel of niet een 10.] • De dirigent geeft aan dat iedereen een stoel verschuift door op te staan en een draaiende beweging te maken. • non-verbaal lesgeven • Kijk vriendelijk (denk aan een jong diertje) • Om aandacht te krijgen gebruikt een docent drie signalen: - stiltegebaar (stoppen met praten) - vuist (stoppen met bewegen / geluid maken) - kijken (= opletten) • Wijzen naar de bordjes mag altijd. Omdraaien van de bordjes mag alleen van 0 naar 1.


Download ppt "Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt."
Ads door Google