Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohannes Devos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008
Leren leren Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008
2
Leren leren Verwerven van basiskennis Zelfstudie stimuleren
Persoonsonafhankelijkheid nastreven Actieve houding
3
Leren leren Hoe wordt er op school aan leren leren gewerkt ?
Tips m.b.t. ondersteuning thuis.
4
Op school Basisvoorwaarden 1ste, 2de, 3de lj
Verwerkingsstrategieën en geheugenstrategieën 4de, 5de lj Persoonlijke voorkeur 6de lj
5
basisvoorwaarden Aanpakgedrag WAT ?
6
basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? HOE ?
7
basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? HOE ?
8
basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? DOEN
9
basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? DOEN
10
basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? doen CONTROLE
11
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
Leren KIJKEN Ik kijk naar het hele blad. Ik kijk naar verschillende dingen. Zelfs opdrachten die me vertrouwd zijn, bekijk ik steeds opnieuw.
12
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
Leren KIJKEN Spel Verduidelijken doel Formuleren regel Brugmoment
13
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
Spel
14
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
15
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
16
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
17
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
18
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
Verduidelijken doel Formuleren regel
19
Stop ik kijk goed. Ik kijk en vertel wat ik zie.
20
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
Brugmoment
21
Stop ik kijk goed. Ik kijk en vertel wat ik zie.
22
basisvoorwaarden Aanpakgedrag
23
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid
24
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid
Tijd- en ruimtebegrip
25
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid
Tijd- en ruimtebegrip Integratie
26
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid
Tijd- en ruimtebegrip ROOD BLAUW GROEN GEEL Integratie Selectieve aandacht
27
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid
Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken
28
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid
Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken
29
basisvoorwaarden Relateren
30
oorzaak – gevolg 4 oorzaken om te laat op school te komen
je kan ook gevolgen bedenken Het vriest … Je vergeet jouw boekentas op de bus …. Ieder gevolg kan op zijn beurt een ooraak zijn van een nieuw gevolg je komt te laat op school je mist het begin van de les …. je speelt te wild op de speelplaats je vriend valt ….
31
Welk gevolg hoort bij welke oorzaak. moeilijk dictee
Welk gevolg hoort bij welke oorzaak ? moeilijk dictee gekneusde knie auto gewassen slecht cijfer te laat opgestaan hoofdpijn voetbal gespeeld zakgeld gekregen verstopte neus te laat op school Oorzaken en gevolgen zijn niet geordend pas geverfd hoog cijfer busabonnement onvindbaar gebeten goed gestudeerd te veel gesnoept pijnlijke maag rode vlek op nieuwe jas hond geplaagd slordigheid Ongevalsrapport Niet altijd oorzaak/gevolg (1 – 3) vb. aarde – planeten – Mars – Mercurius vrachtrijders – weggebruikers – voetgangers – fietsers
32
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid
Zelfregulering Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken
33
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid
Zelfregulering Tijd- en ruimtebegrip Zingeving Integratie Selectieve aandacht Vergelijken
34
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden trommel
35
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden gordijn
36
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden riem
37
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden koffie
38
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden school
39
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden ouders
40
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden zon
41
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden hof
42
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden pet
43
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden boer
44
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden zetel
45
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden kalkoen
46
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden kleur
47
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden huis
48
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden rivier
49
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden tellen
50
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden tellen opschrijven
51
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden tellen opschrijven Anders groeperen : levende wezens, alles wat zich in huis bevindt, …
52
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden tellen opschrijven Anders groeperen : levende wezens, alles wat zich in huis bevindt, … Verhaal maken
53
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden Actieve strategie
54
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden Actieve strategie Niet vastkleven aan de gegeven structuur
55
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden Actieve strategie Niet vastkleven aan de gegeven structuur Verschillende inputkanalen gebruiken
56
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden Voorbeeld 1 : franse woordenschat Voorbeeld 2 : woordpakket
58
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden Leren van teksten
59
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst
60
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden
61
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken
62
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten
63
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken
64
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken Tabel maken
65
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken Tabel maken Mind map maken
66
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten MIND MAP
67
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van tekstkenmerken en van het beoogde resultaat
69
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van tekstkenmerken en van het beoogde resultaat Verwerkingsstrategie = afhankelijk van persoonlijke voorkeur
70
Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van persoonlijke voorkeur
71
Actief leren
73
Leren leren Hoe wordt er op school aan leren leren gewerkt ?
Tips m.b.t. ondersteuning thuis.
74
Leren leren Rustige werkplek Tips m.b.t. ondersteuning thuis.
75
Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel
Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel
76
Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur
Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur
77
Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk
Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk
78
ONTHOUDKAARTEN
79
TIPS OM OPDRACHTEN BETER TE BEGRIJPEN
Lees instructies HARDOP en lees ze TWEEMAAL. Gebruik een MARKEERSTIFT of SCHRIJF op een kladblad de belangrijkste gegevens. (Je mag de gegevens ook tekenen.) CONTROLEER of je ALLE deeltjes van de opdracht hebt bekeken. Vraag je steeds af : wat staat er LETTERLIJK en wat WEET ik erover ? Probeer in eigen woorden de opdracht en de gegevens te VERTELLEN.
80
TIPS VOOR HET REKENEN VOUW je kladblad in verschillende vakjes, en maak in ieder vakje één oefening. Gebruik een MARKEERSTIFT om het BEWERKINGSTEKEN aan te duiden. Omcirkel het NUMMER van de opdracht, zodat je duidelijk kunt zien dat je dat cijfer niet mag gebruiken in jouw berekeningen. CONTROLEER het JUIST OVERSCHRIJVEN van de oefeningen.
81
1mk 1mk 2mk 2mk kaTTen stElen LUISTEREN katten KORTE L A N G E
a,e,i,o,u aa,ee,oo,uu KLINKER KLINKER 2mk 2mk HOORWOORDEN Parken paarden
83
Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk
Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Communicatie met leerkracht
84
Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk
Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Communicatie met leerkracht Bewerkstelligen mondigheid kinderen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.