De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008"— Transcript van de presentatie:

1 Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008
Leren leren Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008

2 Leren leren Verwerven van basiskennis Zelfstudie stimuleren
Persoonsonafhankelijkheid nastreven Actieve houding

3 Leren leren Hoe wordt er op school aan leren leren gewerkt ?
Tips m.b.t. ondersteuning thuis.

4 Op school Basisvoorwaarden 1ste, 2de, 3de lj
Verwerkingsstrategieën en geheugenstrategieën 4de, 5de lj Persoonlijke voorkeur 6de lj

5 basisvoorwaarden Aanpakgedrag WAT ?

6 basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? HOE ?

7 basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? HOE ?

8 basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? DOEN

9 basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? DOEN

10 basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? doen CONTROLE

11 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
Leren KIJKEN Ik kijk naar het hele blad. Ik kijk naar verschillende dingen. Zelfs opdrachten die me vertrouwd zijn, bekijk ik steeds opnieuw.

12 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
Leren KIJKEN Spel Verduidelijken doel Formuleren regel Brugmoment

13 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
Spel

14 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?

15 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?

16 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?

17 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?

18 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
Verduidelijken doel Formuleren regel

19 Stop ik kijk goed. Ik kijk en vertel wat ik zie.

20 BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
Brugmoment

21 Stop ik kijk goed. Ik kijk en vertel wat ik zie.

22 basisvoorwaarden Aanpakgedrag

23 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid

24 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid
Tijd- en ruimtebegrip

25 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid
Tijd- en ruimtebegrip Integratie

26 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid
Tijd- en ruimtebegrip ROOD BLAUW GROEN GEEL Integratie Selectieve aandacht

27 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid
Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken

28 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid
Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken

29 basisvoorwaarden Relateren

30 oorzaak – gevolg 4 oorzaken om te laat op school te komen
je kan ook gevolgen bedenken Het vriest … Je vergeet jouw boekentas op de bus …. Ieder gevolg kan op zijn beurt een ooraak zijn van een nieuw gevolg je komt te laat op school  je mist het begin van de les  …. je speelt te wild op de speelplaats  je vriend valt  ….

31 Welk gevolg hoort bij welke oorzaak. moeilijk dictee
Welk gevolg hoort bij welke oorzaak ? moeilijk dictee gekneusde knie auto gewassen slecht cijfer te laat opgestaan hoofdpijn voetbal gespeeld zakgeld gekregen verstopte neus te laat op school Oorzaken en gevolgen zijn niet geordend pas geverfd hoog cijfer busabonnement onvindbaar gebeten goed gestudeerd te veel gesnoept pijnlijke maag rode vlek op nieuwe jas hond geplaagd slordigheid Ongevalsrapport Niet altijd oorzaak/gevolg (1 – 3) vb. aarde – planeten – Mars – Mercurius vrachtrijders – weggebruikers – voetgangers – fietsers

32 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid
Zelfregulering Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken

33 basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid
Zelfregulering Tijd- en ruimtebegrip Zingeving Integratie Selectieve aandacht Vergelijken

34 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden trommel

35 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden gordijn

36 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden riem

37 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden koffie

38 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden school

39 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden ouders

40 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden zon

41 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden hof

42 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden pet

43 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden boer

44 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden zetel

45 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden kalkoen

46 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden kleur

47 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden huis

48 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden rivier

49 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden tellen

50 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden tellen opschrijven

51 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden tellen opschrijven Anders groeperen : levende wezens, alles wat zich in huis bevindt, …

52 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden tellen opschrijven Anders groeperen : levende wezens, alles wat zich in huis bevindt, … Verhaal maken

53 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden Actieve strategie

54 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden Actieve strategie Niet vastkleven aan de gegeven structuur

55 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden Actieve strategie Niet vastkleven aan de gegeven structuur Verschillende inputkanalen gebruiken

56 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden Voorbeeld 1 : franse woordenschat Voorbeeld 2 : woordpakket

57

58 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Onthouden van woorden Leren van teksten

59 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst

60 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden

61 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken

62 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten

63 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken

64 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken Tabel maken

65 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken Tabel maken Mind map maken

66 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten MIND MAP

67 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van tekstkenmerken en van het beoogde resultaat

68

69 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van tekstkenmerken en van het beoogde resultaat Verwerkingsstrategie = afhankelijk van persoonlijke voorkeur

70 Verwerkings- en geheugenstrategieën
Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van persoonlijke voorkeur

71 Actief leren

72

73 Leren leren Hoe wordt er op school aan leren leren gewerkt ?
Tips m.b.t. ondersteuning thuis.

74 Leren leren Rustige werkplek Tips m.b.t. ondersteuning thuis.

75 Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel
Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel

76 Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur
Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur

77 Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk
Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk

78 ONTHOUDKAARTEN

79 TIPS OM OPDRACHTEN BETER TE BEGRIJPEN
Lees instructies HARDOP en lees ze TWEEMAAL. Gebruik een MARKEERSTIFT of SCHRIJF op een kladblad de belangrijkste gegevens. (Je mag de gegevens ook tekenen.) CONTROLEER of je ALLE deeltjes van de opdracht hebt bekeken. Vraag je steeds af : wat staat er LETTERLIJK en wat WEET ik erover ? Probeer in eigen woorden de opdracht en de gegevens te VERTELLEN.

80 TIPS VOOR HET REKENEN VOUW je kladblad in verschillende vakjes, en maak in ieder vakje één oefening. Gebruik een MARKEERSTIFT om het BEWERKINGSTEKEN aan te duiden. Omcirkel het NUMMER van de opdracht, zodat je duidelijk kunt zien dat je dat cijfer niet mag gebruiken in jouw berekeningen. CONTROLEER het JUIST OVERSCHRIJVEN van de oefeningen.

81 1mk 1mk 2mk 2mk kaTTen stElen LUISTEREN katten KORTE L A N G E
a,e,i,o,u aa,ee,oo,uu KLINKER KLINKER 2mk 2mk HOORWOORDEN Parken paarden

82

83 Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk
Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Communicatie met leerkracht

84 Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk
Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Communicatie met leerkracht Bewerkstelligen mondigheid kinderen


Download ppt "Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008"

Verwante presentaties


Ads door Google