Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiana Dekker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Welkom • “Van bad naar better” practice (naar best ?) Schermzorg van pioniersfase naar puberteit • Nedap klantendag • 27 september 2012 27 september20121van bad naar better practice
2
• Drs. Michel.J.M. Hodes • Raad van Bestuur Zorgcentrum St Jozef • Raad van Bestuur Woonstichting Gendt 27 september20122van bad naar better practice
3
Ontstaansgeschiedenis • 2003 start nieuwbouwplannen St Jozef • 2008 Paniek: teveel cliënten in de oudbouw – Zoeken naar oplossingen – Domotica ? – Hulp van de Woonstichting Gendt: 27 september20123van bad naar better practice
4
Uitvoering • Aanleggen van internet • Aanleggen van beeldverbindingen • Aanleggen van spraakverbindingen • Uiteindelijk een eerste vorm van communicatie op afstand 27 september20124van bad naar better practice
5
Zorgcentrale • Zorgcentrale is het coördinatiecentrum; de bundeling van beelden en “spraak” • Eerste versie op locatie in een woonhuis • Voorbereidingen treffen voor een zorgcentrale in de nieuwbouw (2009) 27 september20125van bad naar better practice
6
Vervolg • Uitgebreide discussies met zorg en directie • Medewerkers eigenlijk te laat betrokken • Van het en komt het ander……… 27 september20126van bad naar better practice
7
Wat er zoal in is gegaan • Sensoren aan de wand • Sensoren onder het bed • Automatische lampdimmers • Automatisch sluitende gordijnen • Elektronische sloten: – Voor somatiek – Voor PG 27 september20127van bad naar better practice
8
Foto’s 27 september20128van bad naar better practice
9
Foto’s 27 september20129van bad naar better practice
10
De (uitschuif) badkamer 27 september201210van bad naar better practice
11
Het kloppend hart…. 27 september201211van bad naar better practice
12
Het kloppend hart…. 27 september201212van bad naar better practice
13
Het kloppend hart…. 27 september201213van bad naar better practice
14
Het kloppend hart…. 27 september201214van bad naar better practice
15
Tot zover de mooie kanten • Maar er is meer om over na te denken: – Kostenaspect was niet in beeld – Prioriteiten waren alleen op de digitale resultaten gericht – 24/7 bemensing – Volume beperkt – Weinig communicatie naar buiten (reclame) 27 september201215van bad naar better practice
16
Klanten heb je nodig • De klantvraag is onvoldoende gesteld • Geen idee van de aantallen uit te zetten camera’s – Extramuraal – Intramuraal – Collega instellingen 27 september201216van bad naar better practice
17
Vraag: maak iets om op te zitten en te bewegen in een boom en je krijgt….. 27 september201217van bad naar better practice
18
Organisatie van processen • Organiseren • “Omgekeerd organiseren” 27 september2012van bad naar better practice18 StructuurPlanuitvoering “Energie”GovernanceRichting
19
Organisatie van processen • Organiseren • “Omgekeerd organiseren” 27 september2012van bad naar better practice19 StructuurPlanuitvoering “Energie”GovernanceRichting
20
Goede raad is duur…….. • Oplossing zoeken: – in volume – uren zorgcentrale – Verkoop – Inhuur gehele centrale elders – Eigenaarschap door meerdere instellingen 27 september2012van bad naar better practice20
21
De oplossing??? 27 september2012van bad naar better practice21 • Een oplossing: maak de zorgcentrale gedeeltelijk mobiel.
22
27 september2012van bad naar better practice22
23
27 september2012van bad naar better practice23
24
27 september2012van bad naar better practice24
25
27 september2012van bad naar better practice25
26
De beslissing • 9 uur minder inzet vaste formatie (overdag) – Tijdens deze uren zijn er voldoende medewerkers die een deel (25%) over kunnen nemen. • Risicomanagement leert: – Lijnen niet in groot datacentrum – Kennis intern borgen – Kostenniveau aanvaardbaar maken 27 september2012van bad naar better practice26
27
De gevolgen…. • Voor de medewerkers • Voor de organisatie • Voor de cliënten voor de mantelzorgers • Voor de exploitatie 27 september201227van bad naar better practice
28
De medewerkers • Leren werken met mobiele screenzorg • Vertrouwen hebben in de techniek • Ervaren dat het niet “minder” is • Weten dat je nu zelf waarneemt 27 september201228van bad naar better practice
29
De kritische noten • 1984 ? • Volgen van de cliënten is niet bespieden • Waarnemen van veranderingen geeft cliënt juist veilig gevoel 27 september201229van bad naar better practice
30
Inspectie voor de Gezondheidszorg • IgZ nog erg onzeker over domotica bij ouderen- en dementiezorg • Artsen ook zeer verdeeld, deels onwetendheid, deels onzekerheid over gevolgen: middelen en maatregelen 27 september201230van bad naar better practice
31
Op naar volwassenheid. 27 september2012van bad naar better practice31
32
Vragen 27 september201232van bad naar better practice
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.