Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMirthe Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
VH naar … De Veiling van Morgen
Communicatievoorstel
2
? Inhoud Wat ? Communicatie-aanpak ? Welke doelgroepen?
Kernboodschap / effect / middel per doelgroep Wanneer en hoe ? Structuur van communicatie-moment Gebruik specifieke communicatie-elementen Kostenraming ?
3
1. Wat ? Noodzaak om te veranderen, om VH aan te passen aan de interne veranderingen (de veiling zelf) en de externe veranderingen (de omgeving, de wereld). Kerngegeven intern : change van 1995 >> 2006 (p.5) Kerngegeven extern : mondialisering & schaal-vergroting (oa macht en concentratie van de retail), changing consumer, info-maatschappij… [Door het feit dat de oplossingen de facto verder liggen van het coöp. model, moet er nu nog meer aandacht besteed worden aan de communicatie met de stakeholders om het “verder voortbestaan van de VH” te vrijwaren.]
4
2. Communicatie-aanpak ? Geconcentreede aanpak : alle verschillende stakeholdersgroepen op max. 36u informeren Zelfde kader, zelfde context, maar verschillende accenten/boodschap afhankelijk van doelgroep Communicatie moet inspelen op cognitieve en op emotionele niveau Opvolgingstraject is noodzakelijk
5
3. Welke doelgroepen ? RVB Personeel
Leden-coöperanten : de hoofdleveranciers Afnemers : de klanten Potentiële leden en afnemers Pers Concullega’s Overheid
6
4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep
RVB Dit is de enige juiste weg! De beslissingen werden genomen door de volledige RVB. Draagkracht voor de boodschap >> Dag voordien: opleiding, media-training, volledige doorloop
7
4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep
Personeel Job-behoud Veiligheid Sociale Rust >> personeelsvergadering, interne nieuwsbrief, advalvas >> centraal aanspreekpunt personeel (HR)
8
Fier lid te zijn van “winnende” veiling
4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep Doelgroep Kernboodschap Effect Leden Blijvende transparantie Naar beter financieel resultaat * LEI-studie: From commodity to customer value “Leegloop” stoppen Fier lid te zijn van “winnende” veiling >> Klassieke uitnodiging+adv. BVL , Ledenvergadering, Veilingklokje, Interne nieuwsbrief, via pers, centraal aanspreekpunt
9
(handelaars en retail)
4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep Doelgroep Kernboodschap Effect Afnemers (handelaars en retail) Afnemers worden klant Niet product, maar klant staat centraal Cocreatie Omzet-verhoging Verhoogd vertrouwen >> Via Pers, Veilingklokje Speciale Editie, persoonlijk opvolgings- bezoek bij de Top-10 (vooral bij de handelaar)
10
4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep
Potentiële Afnemers en Leden VH heeft als enige op lange termijn een duidelijke strategie en gaat die nu ook implementeren Overtuigen zich tot VH te richten >> Via pers, mond-aan-mond en persoonlijk contact
11
4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep
Concullega’s VH en zijn leden zijn klaar voor de toekomst Paniek zaaien bij concullega’s Concullega’s in defensief duwen ! >> Via pers, mond-aan-mond en persoonlijk contact
12
4. Kernboodschap / effect / middel per doelgroep
Overheid Pers VH is klaar voor de toekomst Goodwill creëren >> Pers via persconferentie en persoonlijk contact >> Overheid via pers en persoonlijk contact voor top-ambtenaren
13
5. Wanneer en hoe ? D-day -1 : “Motivatie”namiddag RVB
D-day : AM : Personeelsvergadering D-day: avond : Ledenvergadering D-day +1 : Persconferentie, Uitgave nieuw “Veilingklokje” D-day +60 : : Feedback-info-ronde 1 [D-day+120/180/240/320] D-day+360 : Round-up + huisstijl-verandering
14
6. Structuur van communicatie-moment
4 of 5 verschillende fasen : 1.) Show-moment : imponeren Multimediale voorstelling met Globale context: de veranderende omgeving De wereld : Niet-VH/tuinbouw-gerelateerde persoonlijkheden De consument : trendwatcher aan het woord De sector : Wel-tuinbouw/niet-VH-gerelateerde persoonlijkheden
15
6. Structuur van communicatie-moment : vervolg
2.) [Optioneel :] Het buffer-moment : X speelt uitdager t.o.v. de boodschappers van VH Hij stelt de vragen die het publiek eigenlijk wil stellen. Hij geeft de voorzetten Bvb Bob Delbecque, Roel Van De Wiele Bvb Paul D’hoore Bvb Jacques Van Outryve (deze personen zijn anderzijds ook inzetbaar bij deel 1 op de vorige pagina) Wie staat verder op het podium ? RVB+management VH
16
6. Structuur van communicatie-moment : vervolg
3.) Management + Voorzitter lichten nieuwe structuur toe 4.) Implicaties : afhankelijk van doelgroep : Ledenvergadering : Voorzitter (en RVB) besluit met implicaties Personeelsvergadering: Management besluit met implicaties Pers… 5.) Management legt vervolgtraject uit
17
7. Gebruik andere communicatie-elementen
Samenvattend : Vernieuwd “Veilingklokje” (niet inhoudelijk, maar vooral de naam) Interne Newsletter Change-advalvas voor personeel Website Aanspreekpunt Persoonlijke aanpak pers : (d.i. nazorg) BVL, Trends, FET, …
18
8. Kosten-raming ? FASE 1 Dag-prijs Field Externe kosten
Catering Multimedia-show : Fotografie en audiocaptatie Grafische elementen Video/audio in zaal + aantal originele extra’s : Bvb uitnodiging Leden : 1/2 pagina Q BVL Bvb zaal ledenvergadering : bvb Kinepolis Externe presentators FASE 2 Opvolging via maandelijkse fee
19
Q & A fieldcommunication [TheLandscapeGroup] St-Annadreef 68B
1020 Brussel
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.