Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
achtergronden Lden en Lnight
Paul de Vos, DHV Ruimte en Mobiliteit
2
inhoud waarom uniformering ? eisen aan (nieuwe) dosismaat
kenmerken nieuwe dosismaat omrekenen Letm naar Lden verschillen van verschillen wanneer toepassen welke meet- en rekenmethoden conclusies 13 december 2005
3
LAmax LAX MKM LAfm TEL Ke Lpeak LAeqpassage BKL PNL LDN Letm L10
Waarom harmonisatie? LAX Ke Letm Lpeak TEL vergelijkbaarheid van dosis vergelijkbaarheid van normstelling van land tot land van bron tot bron LAeqpassage LAmax L10 MKM BKL LAfm PNL LDN 13 december 2005
4
Eisen aan een uniforme dosismaat
duidelijk, eenduidig effectgerelateerd Hinder……………… Slaapverstoring…... Lden Lnight Veronderstellingen: A-weging energie-equivalent EU-gedrag t.o.v. geluid (wg 2) EU gedrag over het etmaal 13 december 2005
5
bezwaren A-weging Equivalent of incidenteel
1 goederentrein in de nacht of 10 in de nacht 1 trein van 30 wagens of 10 van 3 1 Concorde of ’s 1 brommer van 80 of een airco van 48 1 TGV met 300 km/u of 1 MagLev met 500 km/u hinder slaapverstoring 13 december 2005
6
Equivalent niveau 13 december 2005
7
Naar soundscapes? 13 december 2005
8
Gedrag over het etmaal 13 december 2005
9
Gedrag over het etmaal (2)
13 december 2005
10
Indeling van het etmaal
NB. lidstaten hebben keuze Dag Avond Nacht 13 december 2005
11
Straffactoren veronderstelling: gelijke percentages gehinderden 40 30
10 20 40 13 december 2005
12
Straffactoren (2) Straffactoren 5 en 10 dB(A) 40 30 20 10
13 december 2005
13
Etmaalwaarde MAX gelijke percentages gehinderden 40 30 20 10
10 20 40 MAX 13 december 2005
14
Etmaalwaarde MAX gelijke percentages gehinderden 40 30 20 10
13 december 2005
15
Lden is het tijdgewogen gemiddelde van
formules Lden is het tijdgewogen gemiddelde van de periode-bestrafte equivalente geluid- niveaus Letm is het maximum van de periode- bestrafte equivalente geluidniveaus Letm = max (Ldag; Lavond + 5; Lnacht + 10) dB(A) 13 december 2005
16
Vergelijking Lden met Letm
Getalswaarde Lden altijd Letm 30 10 20 40 MAX Lden 13 december 2005
17
verschillen ordegrootte verschillen Lden - Letm
continuebedrijf dB(A) dagbedrijf dB(A) rijksweg dB(A) goederenlijn -4 dB(A) klein luchtvaartterrein: -7 dB(A) Let op: Rijksweg: Letm(dag,nacht) Letm(dag, avond,nacht) 13 december 2005
18
Verschillen tussen verschillen
“opvulruimte” van de etmaalwaarde gaat bij Lden verloren ! 30 10 20 40 MAX Lden2 Lden1 13 december 2005
19
Luchtvaart Luchtvaartlawaai grote luchtvaart:
verdubbelling aantal vluchten leidt tot Ke + 6 Lden + 3 ook geluid onder 65 dB(A) meenemen Luchtvaartlawaai kleine luchtvaart: JAARgemiddelde i.p.v. 10 lawaaïigste dagen 13 december 2005
20
Reken- en meetmethodes
Als Leq(dag), Leq(avond) en Leq(nacht) bekend zijn, zijn Lden en Lnight te berekenen Geen nieuwe rekenmethodes nodig Wél avondwaarde toevoegen (extra werk) 13 december 2005
21
Normen en grenswaarden in oude Wgh
Relatie met grenswaarden: 1) Normneutraal groeiruimte maatregelen nog afdoende meer ruimtebeslag van zones 2) Ruimteneutraal hogere waarden aanpassen overgangsregeling veel administratieve rompslomp 3) Hinderneutraal nog meer rompslomp 13 december 2005
22
Nieuwe dosismaten, conclusies
verschil in grootheid voor NL niet te groot geen eenduidige relatie eq<-> den, omrekenen nodig verschillen bij toe- of afname: regeling nodig verschil in grenswaardestelling nodig 13 december 2005
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.