Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTine Desmet Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Petra Vekemans Chris De Roover Lieve Geerts Jeroen Wouters Datum Locatie Publiek spreker
3
Informatica tweede graad (1u/2u) ASO KSO TSO
Doelgroep Informatica tweede graad (1u/2u) ASO KSO TSO
4
Uitgangspunten Nieuw leerplan informatica sept. 2011
Windows 7 – Office 2010 Grondige update van het bestaand materiaal Aanvulling met nieuwe invalshoeken
5
Nieuw leerplan Graadleerplan – progressieve invoering
Nadruk op vaardigheden en attitudes die overdraagbaar en generatief zijn Beginsituatie gebaseerd op raamplan ICT eerste graad Werken met 9 competenties en deelcompetenties
6
Nieuw leerplan Belangrijke wijzigingen in het leerplan: Multimedia
Algoritmisch denken in bepaalde studierichtingen In andere studierichtingen de klemtoon verschuiven afhankelijk van de richting: uitdieping Gegevensbeheer: slechts beperkt aanwezig Meer aandacht voor netwerken, (online) samenwerken …
7
Sleutelbegrippen leerplan
Probleemoplossend denken en inzichtelijk werken Taakgerichte opdrachten Zelfstandig werk en zelfredzaamheid Differentiatie: binnen de klas / over de studierichtingen Attitudevorming / levenslang leren Flexibiliteit Grondige voorbereiding op de derde graad en een basis voor het hoger onderwijs
8
Concept – Het pakket 7 leerwerkboeken volledig in kleur!
Online handleiding en lesmateriaal voor leerkrachten
9
Concept Keuze uit 7 leerwerkboeken Presentaties Rekenblad
Computers, gegevensbeheer, netwerken en internet Tekstverwerking Gegevensbeheer Algoritmisch denken Multimedia & Web 2.0
10
Concept - Presentaties
PowerPoint 2010 Aandacht voor presentatietechnieken Uitbreiding met Web 2.0 toepassing: Prezi
11
Concept - Gegevensbeheer
Geïntegreerd in het leerwerkboek ‘Computers, gegevensbeheer, netwerken en internet’ Mogelijk uit te breiden met het leerwerkboek ‘Gegevensbeheer’: klemtoon meer op Access
12
Concept - Computers, gegevensbeheer, netwerken, internet
Grondige herwerking Rekening houdend met de verschuivingen in het leerplan Leerinhouden raamplan ICT Windows Verkenner worden aangeboden, maar zijn optioneel Uitbreiding met nieuwe inzichten en up-to-date opdrachten Gegevensbeheer: concept en maatschappelijke impact van databanken Netwerken en hardware: ‘hands-on’, aangevuld met praktijkopdrachten
13
Concept - Multimedia en Web 2.0
Beschikbaar Najaar 2011 Concept - Multimedia en Web 2.0 Divers aanbod van verschillende pakketten bv. Windows Live Movie Maker, Picasa, Symbaloo, Audacity, GIMP, … Keuze voor gratis software waar mogelijk Inspelen op de nieuwste ontwikkelingen Online samenwerken aan bestanden, ruimte voor vakoverstijgende opdrachten Web 2.0
14
Concept - Algoritmisch denken met Scratch
Beschikbaar Najaar 2011 Ontwikkelomgeving: Actueel en motiverend Gratis te downloaden Nederlandstalig Nadruk op inzichtelijk werken, probleemoplossend denken Na elk hoofdstuk de koppeling met echte programmacode (optioneel)
16
Concept Doordachte keuze met voldoende variatie tussen
klassikaal probleemoplossend denken begeleid zelfstandig leren
17
Concept - Opbouw Elk hoofdstuk bestaat uit:
Geleide oefening / Opdrachtenfiches Theorie Oefeningen Samenvatting Uitbreiding voorzien met extra oefeningen en opdrachten voor permanente evaluatie
18
Concept – Opbouw Geleide oefening Klassikaal
Methode Concept – Opbouw Geleide oefening Klassikaal Begeleid probleemoplossend denken Concrete situaties en probleemstellingen
19
Concept - Opbouw Opdrachtenfiches Begeleid zelfstandig leren
Methode Concept - Opbouw Opdrachtenfiches Begeleid zelfstandig leren Gestructureerde opgave Stapsgewijze aanpak Leerlingen werken op eigen tempo Permanente evaluatie
20
Concept - Opbouw Theorie Naslagwerk voor leerlingen
Methode Concept - Opbouw Theorie Naslagwerk voor leerlingen Concrete formulering met werkwijzen Bevat de leerinhouden bij de geleide oefening en de oefeningen
21
Concept - Opbouw Oefeningen Zelfstandig werk Probleemstellingen
Methode Concept - Opbouw Oefeningen Zelfstandig werk Probleemstellingen Eigen tempo Leerkracht begeleidt Uitgebreid aanbod van opgavebestanden Aanduiding moeilijkheidsgraad met blokjes Differentiatie door ruim aanbod
22
Concept - Opbouw Samenvatting Overzicht leerinhouden
Methode Concept - Opbouw Samenvatting Overzicht leerinhouden Wat moet je kennen? Wat moet je kunnen?
23
Didactische ondersteuning
Online handleiding Situering in het leerplan Extra doelen Concrete timing Opgavebestanden bij alle oefeningen Oplossingen van alle oefeningen Uitgebreide lestips Schermafbeeldingen Office 2007 Voorbeeldpagina’s en inhoudsopgaves van de leerwerkboeken
24
Troeven Conform het nieuwe leerplan Volledig in kleur
Elk leerwerkboek kan apart besteld worden: leerkracht stelt zelf pakket per leerjaar samen Flexibel lesmateriaal Differentiatie mogelijk afhankelijk van de studierichting, klasgroep Aandacht voor probleemoplossend denken Aandacht voor begeleid zelfstandig leren
25
De methode in vogelvlucht
Leerlingen Computers, gegevensbeheer, netwerken en internet € 7,95 Presentaties € 5,95 Tekstverwerking Rekenblad Gegevensbeheer in Access Multimedia en Web 2.0 i.v. Algoritmisch denken met Scratch Website (per school / schooljaar)
26
Beschikbaarheid Leerwerkboeken beschikbaar in juni 2011
Computers, gegevensbeheer, netwerken en internet Tekstverwerking Presentaties Rekenblad Gegevensbeheer in Access Leerwerkboeken beschikbaar najaar 2011 Multimedia en Web 2.0 Algoritmisch denken met Scratch
27
Contact Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij onze pedagogisch afgevaardigden: Steven Vlieghe Oost- en West-Vlaanderen, postnummers 1500 t.e.m. 1790 Tel. 0499 51 02 77 Martine Vanzurpele Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant (uitgezonderd postnummers 1500 t.e.m. 1790), arrondissement Brussel Tel. 0478 27 51 12
28
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Petra Vekemans Chris De Roover Lieve Geerts Jeroen Wouters Datum Locatie Publiek spreker
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.