De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

10 Valkuilen van Digitaal Toetsen

Verwante presentaties


Presentatie over: "10 Valkuilen van Digitaal Toetsen"— Transcript van de presentatie:

1 10 Valkuilen van Digitaal Toetsen
Digitaal Toetsen met Maple T.A. Metha Kamminga

2

3 Formatief toetsen Voorbereiding voor competentietoets
Ondersteuning van het onderwijsproces Oefentoetsen aan een “ketting” Differentiëren naar verschillende niveaus Voor elk vak geschikt

4 Valkuil 1 “Ingangstoets” Ontmoedigend
Ingangstraject i.p.v. ingangstoets Afsluitende eindtoets Analyse op studentniveau

5 Valkuil 2 “Te uitgebreide oefentoetsen”
Oefentoetsen moeten kort zijn (15-20 minuten) Stop de student bij onvoldoende Ruime mogelijkheden voor randomiseren Feed back vrijgeven voor oefentoetsen Nummer de toetsen

6 Valkuil 3 “Onbeperkt aantal pogingen aanbieden” Het magische getal 4
Het frustratie omslagpunt Studenten gaan beter om met het systeem bij instelling van 4 pogingen

7 Valkuil 4 “Een 6 is voldoende” Minimumscore van 80%
Niet meer overslaan van moeilijke vragen Minder giswerk Hoge cijfers geeft een goed gevoel

8 Valkuil 5 Geen analyse van de gemaakte toetsen doen
Analyse op item-niveau Moeilijkheidsgraad in verhouding van de stroomlijn aanpassen Hints en feedback aanpassen Taalgebruik aanpassen Taaltoets ertussen voegen

9 Valkuil 6 Vrijblijvendheid Strakke aanpak
Verplicht stellen van oefentraject Differentiëren naar niveau en leercurve Drie routes is ideaal bij de start

10 Differentiëren naar niveau en leercurve

11 Valkuil 7 Bonuspunten Geen bonuspunten Risico voor fraude
Toegangskaartje voor de eindtoets Aantal geslaagden voor eindtoets 90%

12 Valkuil 8 Tijdslimiet instellen Bij eindtoetsen wel tijdslimiet
Bij oefentoetsen beslist geen tijdslimiet Veilige omgeving in eigen tijd Geen frustratie Halverwege kan gestopt worden

13 Valkuil 9 Geen communicatie Feedback geven in het toetsprogramma
Schriften controleren Regelmatig vragen beantwoorden via digitale leeromgeving (geen )

14 Valkuil 10 Geen controle op omgaan met het toetssysteem
In het begin strakke begeleiding Niet alleen voor studenten maar ook voor docenten en assistenten Scholing voor docenten! Scholing voor item-makers!

15 Waarom scoort student niet?
Mogelijke diagnoses: Niet kritisch kijken naar eigen verrichtingen Student zit in verkeerde route Vraag niet goed lezen Teveel “geholpen” tijdens de oefeningen Teveel werken op klad …….

16

17 Einde Vragen?


Download ppt "10 Valkuilen van Digitaal Toetsen"

Verwante presentaties


Ads door Google