Download de presentatie
GepubliceerdHans Kuipers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
10 Valkuilen van Digitaal Toetsen
Digitaal Toetsen met Maple T.A. Metha Kamminga
3
Formatief toetsen Voorbereiding voor competentietoets
Ondersteuning van het onderwijsproces Oefentoetsen aan een “ketting” Differentiëren naar verschillende niveaus Voor elk vak geschikt
4
Valkuil 1 “Ingangstoets” Ontmoedigend
Ingangstraject i.p.v. ingangstoets Afsluitende eindtoets Analyse op studentniveau
5
Valkuil 2 “Te uitgebreide oefentoetsen”
Oefentoetsen moeten kort zijn (15-20 minuten) Stop de student bij onvoldoende Ruime mogelijkheden voor randomiseren Feed back vrijgeven voor oefentoetsen Nummer de toetsen
6
Valkuil 3 “Onbeperkt aantal pogingen aanbieden” Het magische getal 4
Het frustratie omslagpunt Studenten gaan beter om met het systeem bij instelling van 4 pogingen
7
Valkuil 4 “Een 6 is voldoende” Minimumscore van 80%
Niet meer overslaan van moeilijke vragen Minder giswerk Hoge cijfers geeft een goed gevoel
8
Valkuil 5 Geen analyse van de gemaakte toetsen doen
Analyse op item-niveau Moeilijkheidsgraad in verhouding van de stroomlijn aanpassen Hints en feedback aanpassen Taalgebruik aanpassen Taaltoets ertussen voegen
9
Valkuil 6 Vrijblijvendheid Strakke aanpak
Verplicht stellen van oefentraject Differentiëren naar niveau en leercurve Drie routes is ideaal bij de start
10
Differentiëren naar niveau en leercurve
11
Valkuil 7 Bonuspunten Geen bonuspunten Risico voor fraude
Toegangskaartje voor de eindtoets Aantal geslaagden voor eindtoets 90%
12
Valkuil 8 Tijdslimiet instellen Bij eindtoetsen wel tijdslimiet
Bij oefentoetsen beslist geen tijdslimiet Veilige omgeving in eigen tijd Geen frustratie Halverwege kan gestopt worden
13
Valkuil 9 Geen communicatie Feedback geven in het toetsprogramma
Schriften controleren Regelmatig vragen beantwoorden via digitale leeromgeving (geen )
14
Valkuil 10 Geen controle op omgaan met het toetssysteem
In het begin strakke begeleiding Niet alleen voor studenten maar ook voor docenten en assistenten Scholing voor docenten! Scholing voor item-makers!
15
Waarom scoort student niet?
Mogelijke diagnoses: Niet kritisch kijken naar eigen verrichtingen Student zit in verkeerde route Vraag niet goed lezen Teveel “geholpen” tijdens de oefeningen Teveel werken op klad …….
17
Einde Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.