Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristina Wauters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken
Welkom!! Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken Arnold van der Leden KEI Consultancy
2
Wie is wie….? Zeer kort voorstelrondje: Wie ben je?
En wat zijn je behoeftes vanavond?
3
Wat gaan we vanavond doen?
Kort rollenspel van trainer Theorie Oefenen feedback geven Evaluatie van de oefening Pauze Theorie FG & BG Voorbereiden van een functioneringsgesprek Resumé Afronden van de avond en eindevaluatie
4
Kortom Plezier maken….. en… ook nog wat leren…!!
5
Theorie In F&B gesprekken komt van alles samen:
Geschiedenis van de medewerker Spanning tussen medewerker en leidinggevenden, andere medewerkers.. Aansturingsproblemen Onduidelijkheden (in werkwijze, doelstellingen, communicatie) Feedback geven Etc etc etc
6
Daarom… Is het belangrijk om F&B gesprekken goed en adequaat te doen.
Onthoud altijd het doel…! (wat is het doel??)
7
Doel(en) F&B gesprekken
Motivatie versterken!!! En dan ook: ………. beter met elkaar laten samenwerken……..
8
Korte rollenspelen Trainer speelt een aantal rollen
Deze persoon zit tegenover je…..
9
Daarom een stukje theorie
Soorten communicatie Inhoud Intonatie Non Verbaal 35% 20% 45%
10
Conclusie We moeten in communicatie allereerst goed: Kijken, daarna
Luisteren (= actief luisteren en open vragen gebruiken) Uitvragen (of doorvragen) Toetsen, en Samenvatten: Kortom: in communicatie zijn we de KLUTS
11
Waar gaat het mis? Onduidelijkheden in verwachting, aansturing, doelen, etc Verkeerde manier van feedback geven in het verleden Sterke taakgerichtheid van leidinggevende ipv mensgerichtheid Communicatie en dan met name de luistervaardigheid van de leidinggevende… Geen oog voor eigen valkuilen….
12
Het belangrijkste.. Geef feedback op het moment dat iets gebeurt..
Ken je dat, dat je (negatieve) feedback uitstelt?
13
Daarom nu oefenen Op feedback geven: In groepjes van vier:
Je hoort dat een medewerker negatief roddelt over een ander Een medewerker levert een document te laat aan een andere medewerker aan(komt afspraak niet na) In groepjes van vier: Methode: G methode (gedrag, gevolg, gevoel, gewenst gedrag) 20 minuten de tijd (minimaal twee van de vier personen moeten hebben geoefend in feedback geven..) Bereid het eerst voor, voordat je het rollenspel uitvoert..
14
Evaluatie van rollenspel
Wat hebben jullie geleerd? Wat ging goed? Wat kon beter?
15
PAUZE
16
Voorbereiding FG en BG Is bekend op welke punten medewerker wordt afgerekend? Zijn plussen en minnen van medewerker goed bijgehouden? Nodig medewerker schriftelijk uit, geef hierin uitleg over doel en voorbereiding Bereid gesprek goed voor (zijn er emoties, geschillen, bereid ook complimenten voor, denk aan je doelstelling…)
17
Verschil Functionerings- en beoordelingsgesprekken
Basisvoorwaarden: Houdt alle zaken bij in personeelsfile Wissel verbeterpunten af met complimenten (!!) Wees duidelijk in reden van het gesprek naar medewerker Houdt eigen doel voor het gesprek in de gaten (=motiveren) Maak afspraken SMART (concreet en op een tijdstip) Sluit gesprek altijd positief af Functioneringsgesprek Beoordelingsgesprek Medewerker bereidt zich ook voor Manager bereidt eindbeoordeling voor Vooral op toekomst gericht Beoordeling ahv het verleden Afspraken om te verbeteren Afrekening op basis van verleden Gelijkwaardig, tweezijdig: vraag ook feedback!!!! 1-richting: manager-medewerker: je beoordeelt medewerker Tijdsduur ca. een uur Tijdsduur max. half uur
18
Structuur Beoordelingsgesprek
Nodig medewerker schriftelijk uit Bereid gesprek voor op +++ en --- Aanvang van gesprek: het ijs breken Uitleg over doel van het gesprek Afrekenpunten doornemen, feedback geven per punt Conclusie van functioneren: promotie, salaris.. SMART afspraken maken Positief het gesprek eindigen!!
19
Structuur Functioneringsgesprek
Nodig medewerker schriftelijk uit, vraag medewerker gesprek voor te bereiden (wat gaat goed, waar behoefte aan, waar moeite mee…) Bereid gesprek goed voor (++ en --), wees bereid ook feedback te krijgen!!!! Aanvang van gesprek: kwispelen…! Doel uiteenzetten, gezamenlijk agenda bepalen Agendapunten bepraten SMART afspraken maken Positief afsluiten
20
Belangrijk bij Functioneringsgesprekken
Tweezijdig, dit betekent: Luisteren! Vertrouwen met elkaar opbouwen Feedback vragen en ontvangen ook over eigen functioneren! Mening/ ideeën van medewerker zeer serieus nemen Neem genoeg tijd in acht
21
Werkopdracht: bereid concreet een FG voor
Iedereen: bereid een FG concreet voor één van uw medewerkers voor: Concrete afrekenpunten van uw medewerker +++ en --- De structuur van het gesprek Bereidheid om ook feedback te krijgen (= open vragen stellen en luisteren) Goede ijsbreker/ aanvang van het gesprek bedenken (essentieel)
22
Resumé van de avond Spreek feedback direct uit (+++ en ---)
Let op wijze van feedback uitspreken (G methode) Houd feedback bij in personeelsfile Bepaal afrekenpunten van medewerker
23
Resumé van de avond Bereid FG en BG goed voor:
Nodig medewerker schriftelijk uit (doel, evt. voorbereidingsopdracht erin) Pak punten uit personeelsdossier van afgelopen tijd Pak afrekenpunten erbij Bereid ++ en – voor Bereid structuur gesprek voor (o.a. doel) Bereid je voor op verschil tussen FG en BG
24
Resumé van de avond Tijdens FG of BG:
Goede aanvangsfase om het ijs breken Reden uitspreken van gesprek Structuur vasthouden ++ en – uitspreken (die al bekend zijn) Concrete afspraken maken Maar vooral … positief afsluiten
25
Vragen?? Succes met de gesprekken!! & Bedankt voor de aandacht!
Voor meer informatie of hulp kom ik graag vrijblijvend bij u langs! Arnold van der Leden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.