Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCarla Adam Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Peter Schotte 1 maart 2013
2
Ervaringen, bedenkingen, suggesties naar aanleiding van een Study Visit
3
Gidsland ***** Wereldtop PISA-test Wereldtop World Skills Een van de beste landen om in geboren te worden Leerkrachten hoog gewaardeerd Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013
4
Gidsland ***** Wereldtop PISA-test Wereldtop World Skills Een van de beste landen om in geboren te worden Leerkrachten hoog gewaardeerd Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013
5
Gidsland ***** Wereldtop PISA-test Wereldtop World Skills Een van de beste landen om in geboren te worden Leerkrachten hoog gewaardeerd Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013
6
Gidsland ***** Wereldtop PISA-test Wereldtop World Skills Een van de beste landen om in geboren te worden Leerkrachten hoog gewaardeerd Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013
7
Gidsland ***** Wereldtop PISA-test Wereldtop World Skills Een van de beste landen om in geboren te worden Leerkrachten hoog gewaardeerd Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013
8
Gidsland ***** Wereldtop PISA-test Wereldtop World Skills Een van de beste landen om in geboren te worden Leerkrachten hoog gewaardeerd Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013
9
Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd. Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013
10
Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd. Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013
11
Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd. Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013
12
Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd. Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013
13
Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd. Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013
14
Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd. Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013
15
Wat kunnen we leren van de Finnen? Leren wel, kopiëren niet! Organisatie van de lessen Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden Opleiding van de leerkrachten Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013
16
Wat kunnen we leren van de Finnen? Leren wel, kopiëren niet! Organisatie van de lessen Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden Opleiding van de leerkrachten Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013
17
Wat kunnen we leren van de Finnen? Leren wel, kopiëren niet! Organisatie van de lessen Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden Opleiding van de leerkrachten Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013
18
Wat kunnen we leren van de Finnen? Leren wel, kopiëren niet! Organisatie van de lessen Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden Opleiding van de leerkrachten Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013
19
Wat kunnen we leren van de Finnen? Leren wel, kopiëren niet! Organisatie van de lessen Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden Opleiding van de leerkrachten Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013
20
Wat kunnen we leren van de Finnen? Leren wel, kopiëren niet! Organisatie van de lessen Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden Opleiding van de leerkrachten Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013
21
Leren wel, kopiëren niet! Hou rekening met de context. Volg niet zomaar andere ideeën. Wees kritisch. Stel je open om van anderen te leren; Leer door te delen. Peter Schotte 1 maart 2013
22
Organisatie van de lessen Organisatie van het onderwijs??? Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll); Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…); Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers; Leerkrachten 40-uren opdracht; Omgeving moet “ondersteunend” zijn; “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013
23
Organisatie van de lessen Organisatie van het onderwijs??? Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll); Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…); Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers; Leerkrachten 40-uren opdracht; Omgeving moet “ondersteunend” zijn; “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013
25
Organisatie van de lessen Organisatie van het onderwijs??? Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll); Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…); Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers; Leerkrachten 40-uren opdracht; Omgeving moet “ondersteunend” zijn; “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013
26
Organisatie van de lessen Organisatie van het onderwijs??? Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll); Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…); Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers; Leerkrachten 40-uren opdracht; Omgeving moet “ondersteunend” zijn; “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013
27
Organisatie van de lessen Organisatie van het onderwijs??? Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll); Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…); Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers; Leerkrachten 40-uren opdracht; Omgeving moet “ondersteunend” zijn; “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013
28
Organisatie van de lessen Organisatie van het onderwijs??? Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll); Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…); Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers; Leerkrachten 40-uren opdracht; Omgeving moet “ondersteunend” zijn; “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013
29
Organisatie van de lessen Organisatie van het onderwijs??? Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll); Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…); Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers; Leerkrachten 40-uren opdracht; Omgeving moet “ondersteunend” zijn; “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013
30
Organisatie van de lessen Organisatie van het onderwijs??? Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll); Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…); Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers; Leerkrachten 40-uren opdracht; Omgeving moet “ondersteunend” zijn; “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013
31
Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past! 25 % van alle leerlingen Individueel plan: Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!) Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO) Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013
32
Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past! 25 % van alle leerlingen Individueel plan: Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!) Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO) Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013
33
Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past! 25 % van alle leerlingen Individueel plan: Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!) Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO) Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013
34
Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past! 25 % van alle leerlingen Individueel plan: Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!) Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO) Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013
35
Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past! 25 % van alle leerlingen Individueel plan: Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!) Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO) Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013
36
Opleiding van de leerkrachten Minimum 5-jarige (master) opleiding 10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!) Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les) Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013
37
Opleiding van de leerkrachten Minimum 5-jarige (master) opleiding 10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!) Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les) Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013
38
Opleiding van de leerkrachten Minimum 5-jarige (master) opleiding 10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!) Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les) Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013
39
Opleiding van de leerkrachten Minimum 5-jarige (master) opleiding 10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!) Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les) Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013
40
Opleiding van de leerkrachten Minimum 5-jarige (master) opleiding 10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!) Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les) Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013
41
Opleiding van de leerkrachten Minimum 5-jarige (master) opleiding 10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!) Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les) Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013
42
Opleiding van de leerkrachten Minimum 5-jarige (master) opleiding 10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!) Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les) Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013
43
Streven naar uitmuntendheid Peter Schotte 1 maart 2013
44
Streven naar uitmuntendheid PISA: wereldtop !? Vesa Parkkonen, international manager HAMK • Hämeen ammatikorkeakoulou Univ of Applied Science Kritische bedenking: “special needs” doen niet mee, leerlingen met speciaal studieplan wel???? Trainen voor de tests (waardemeter voor de school); Taal is geen barrière (eenvoudige taal + geen migratie); Hoge eigen verantwoordelijkheid! Peter Schotte 1 maart 2013
45
Streven naar uitmuntendheid World Skills Big business: Executive Manager Tuomas Eerola “when you are not in the media, you don’t exist!” Selectie en training van de deelnemers (3 niveau’s: Basic training, Developing Special Skills, National team training). Speciaal opgeleide trainers (3 niveau’s: Competition tutor (3 credits), National trainer (9 credits), Euroskills of Worldskills expert (9 tot 18 credits)). Peter Schotte 1 maart 2013
46
Streven naar uitmuntendheid Excellence in skills research: Professor Petri Nokelainen v Tampere University Studie van de elementen die de evolutie van talent naar uitzonderlijk talent beïnvloeden Differentiated Model for Giftedness and Talent Peter Schotte 1 maart 2013
48
Streven naar uitmuntendheid Uit onderzoek blijkt dat getalenteerde mensen volgende karakteristieken van hun werk verwachten: uitdagende opdrachten; vrijheid en verantwoordelijkheid; logisch en fair leiderschap; levenslang leren; salaris. Peter Schotte 1 maart 2013
49
Beroepsonderwijs met link naar de realiteit 3-jarige opleiding met 120 studiepunten Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis Grote link met de realiteit; In-Company-Classes. Peter Schotte 1 maart 2013
50
Beroepsonderwijs met link naar de realiteit 3-jarige opleiding met 120 studiepunten Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis Grote link met de realiteit; In-Company-Classes. Peter Schotte 1 maart 2013
51
Beroepsonderwijs met link naar de realiteit 3-jarige opleiding met 120 studiepunten Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis Grote link met de realiteit; In-Company-Classes. Peter Schotte 1 maart 2013
52
Beroepsonderwijs met link naar de realiteit 3-jarige opleiding met 120 studiepunten Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis Grote link met de realiteit In-Company-Classes Peter Schotte 1 maart 2013
53
Bedenkingen Lang uitgesponnen basisonderwijs: Gedragsmoeilijkheden, spijbelen, 40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?; Niet zomaar kopiëren Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013
54
Bedenkingen Lang uitgesponnen basisonderwijs: Gedragsmoeilijkheden, spijbelen, 40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?; Niet zomaar kopiëren Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013
55
Bedenkingen Lang uitgesponnen basisonderwijs: Gedragsmoeilijkheden, spijbelen, 40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?; Niet zomaar kopiëren Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013
56
Bedenkingen Lang uitgesponnen basisonderwijs: Gedragsmoeilijkheden, spijbelen, 40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?; Niet zomaar kopiëren Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013
57
Bedenkingen Lang uitgesponnen basisonderwijs: Gedragsmoeilijkheden, spijbelen, 40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?; Niet zomaar kopiëren Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013
58
Wat kunnen we wél onthouden? Hoog opgeleide leerkrachten; De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo; De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ; Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013
59
Wat kunnen we wél onthouden? Hoog opgeleide leerkrachten; De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo; De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ; Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013
60
Wat kunnen we wél onthouden? Hoog opgeleide leerkrachten; De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo; De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ; Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013
61
Wat kunnen we wél onthouden? Hoog opgeleide leerkrachten; De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo; De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ; Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013
62
Wat kunnen we wél onthouden? Hoog opgeleide leerkrachten; De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo; De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ; Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013
63
Wat kunnen we wél onthouden? Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”; Vertrouwen en zelfstandigheid; Leren van elkaar; Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013
64
Wat kunnen we wél onthouden? Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”; Vertrouwen en zelfstandigheid; Leren van elkaar; Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013
65
Wat kunnen we wél onthouden? Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”; Vertrouwen en zelfstandigheid; Leren van elkaar; Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013
66
Wat kunnen we wél onthouden? Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”; Vertrouwen en zelfstandigheid; Leren van elkaar; Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013
67
Onderstaande link verwijst naar alle documenten, verslagen, foto’s en besprekingen van de Study Visit https://wiki.hamk.fi/display/materiaalit/%21NEW+M aterials+and+links Peter Schotte 1 maart 2013
68
Finland, een gedroomde inspiratiebron Peter Schotte 1 maart 2013
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.