Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNina Martens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Conclaaf CD&V 31/08/2013 31/08/2013
2
Wat is het nut van de markt? de markt als ontmoetingsplaats – mensen aantrekken Eerst de looks! Dan zal de economische waarde volgen! Ons uitgangspunt!
3
http://www.youtube.com/watch?v=KXE33lgKUws Markt is autostrade Veel plaats die maar weinig benut wordt doordat er een onveilige situatie heerst Gedateerde ruimte als doorweg en parking Voorstander van een autoluwe markt ! ! ! De looks?
4
Proefproject op zich geslaagd! Mensen blijven naar terras komen, ook al rijden er geen auto’s; Mooi weer zorgt voor veel volk, niet de auto’s; Middenstand speelt reeds in op de verandering: huren van badmintonraketjes bij de Plaza, zwemmen in het badje van de Tropics, … ; Traag, slenterend fietsverkeer: zorgt voor vakantiegevoel en rust; Enkele initiatieven maar ook niet te veel; Voorstander opening Nieuwstraat. Autovrije markt: ok Looks: niet ok! Evaluatie proefproject
5
Diversiteit in interesses van mensen moet vertaald worden in de aanleg van de markt. Markt als ontmoetingsplaats voor divers publiek. De markt als visitekaartje voor de stad en haar inwoners. De economische evolutie vraagt om een nieuwe markt. De markt heeft een ander nut!
6
Een “spaans” trappencomplex aan de kerk: Trappen nodigen uit te gebruiken: afspreken met vrienden, middagpauze, aperitief, … ; Kunnen gebruikt worden als tribune bij trouwers; Biedt ruimte om mensen aan te spreken; Podium voor openluchtactiviteiten (concert, paardenmarkt …). Hoe pakken we dit aan?
7
Een “Spaans” trappencomplex aan de kerk
8
9
10
11
Een platte fontein voor het stadhuis: Speelfunctie voor kinderen; Kan ook bedekt worden voor andere doelstellingen, bvb bij markt ; Kenmerken van Torhouts aardewerk in verwerken; Bruisende symbool van de stad: Torhout leeft! Hoe pakken we dit aan?
12
Een platte fontein voor het stadhuis
13
14
15
Vaste bankjes aan stadhuis: Vrijblijvende - spontane ontmoeting tussen mensen; Forum creëren dat mensen uitnodigt op de markt te zitten; Stimulans om het oude stadhuis te bezoeken en te gebruiken. Hoe pakken we dit aan?
16
Vaste bankjes aan stadhuis
17
Herinrichting van stadhuis moet een open en aantrekkelijk huis worden: Geen interieur van een toeristische infodienst Markt als uitnodiging naar het huis van toerisme, ceremonie en economie Organiseren van kleine initiatieven zoals Villa Bota Brugge, Vestiging lokale Torhoutse radio, JOC, Wolf in Mechelen, … Dynamische tweede thuis voor de Torhoutenaren: “Stad-thuis” Hoe pakken we dit aan?
18
Een open en aantrekkelijk huis
19
een open en aantrekkelijk huis
20
Evidentie dat de lokale economie het identiteits- kaartje is van een levende stad; Handel en economie in verandering: http://www.youtube.com/watch?v=R_TAP0OY1Bk De toekomst begint vandaag ! Wat is het waard?
21
Traditionele locatievoordelen van stad verdwijnen; Handelspanden zijn te duur voor stockage van uitgebreide collecties; Mobiliteit en infrastructuur minder en minder aangepast voor grote bevoorradingen; Meer en meer grote verkoop complexen buiten de steden; Probleem: door vast te houden aan verkoop en stockage zullen handel naar buitengebieden verhuizen; Wat is het waard?
22
Oplossing: scheiding verkoop en stockage; De totaal kwaliteit van de stad (sfeer, erfgoed, horeca, parken, ontspanning, … ) zal bepalen of bezoekers, passanten, toeristen, consumenten, …, komen; De totaal kwaliteit van stad beïnvloedt de koopbeslissing /goesting van de consument; Stockage, distributie, afhaling van gekochte producten: buiten de stad op industrieterrein. Wat is het waard?
23
Versterken van koopgedrag door moderne technologie waardoor kopen beleven wordt; Jongeren inschakelen in dit proces: zijn vertrouwd met nieuwe technologie en zijn consumenten van de toekomst; Events en marketing: retailers, beleidsmensen, logistiekers, projectontwikkelaars, shop designers, ICT-specialisten, …. Wat is het waard?
24
Maak van het oude stadhuis ook een creatief ontmoetings- centrum en het startpunt van economisch Torhout; Creëer een omgeving waarin creatieve ondernemen spelenderwijs wordt aangeleerd; Pas leegstaande winkels in deze visie: Lessen van de academie in de winkelsvitrine, lokale producten, etalage van richting mode in Torhout, promoot er Torhoutsaardewerk in, … Leegstaande winkels moeten geen probleem zijn, maar een opportuniteit ! Wat is het waard?
25
Torhout heeft een belangrijke rol in: - Het ontwikkelen en promoten van een visie; - concreet, toekomstgericht investeren; - het zoeken naar partners die hierin willen mee- investeren. Economische handel en een afgesloten markt zijn niet in strijd met elkaar maar gaan hand in hand! Wat is het waard?
26
Proefproject geslaagd Goed dat er reeds stappen werden ondernomen Autoluwe markt = zorg voor onze burgers Ons toekomstig economisch succes hangt er van af. Een weg terug is spookrijden Conclusie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.