Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGuus van Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media
2
Wat is Natuurmonumenten? •Natuurmonumenten is een vereniging die zorgt voor de natuur in Nederland. Dat doen we door natuurgebieden aan te kopen, duurzaam te beheren en door op te komen voor de belangen van de natuur. •Opgericht in 1905 •735.000 leden, 4.000 vrijwilligers en 700 medewerkers •Vorig jaar beheerden we ruim 104.000 hectare natuur in 355 natuurgebieden met 470 rijksmonumenten
3
Wat doe ik bij Natuurmonumenten? •Train, coach en adviseer bij het gebruik van online media. •Sinds 2011 vader van de Natuurmonumenten Facebook pagina (en Twitter, LinkedIn, LinkedIn, YouTube, Google+, Pinterest, Instagram,...) •Begeleiden van het Webcare team /JeffreyvanHeck
4
Inhoud •Waarom Twitter? •De Twitterende boswachter •Managen van 45 Facebook pagina’s •Webcare •Eventuele bonus...
5
3,3 miljoen Nederlandse Twitter accounts waarvan 1,6 miljoen dagelijks gebruikt. Februari 2013
6
Waarom Twitteren boswachters? •Bereik •Contact met omwonende / pers / politiek •Laten zien wat het werk inhoudt (van Natuurmonumenten en de boswachter) •Menselijke / emotionele kant van de organisatie laten zien •‘Communicatie vrijheid’ •Kennisdeling en (intern) netwerken
7
Twitter landelijk
9
De Twitterende boswachters •Inmiddels 69 Twitterende boswachter met samen >57.000 volgers •De meeste boswachters hebben zo’n 750 volgers
10
Belangrijke succesfactor: Emotie!
12
Belangrijke succesfactor: Contact
13
Twitter vanuit Public Affairs
14
Crowdfunding vanuit Twitter •Veel dode dassen in verkeer •Boswachter Andre start Project #Dassentunnel •Volgende dag pagina op website met donatieknop (+onzichtbare projectcode) •In een paar weken €65.000,- opgehaald (Inmiddels 6 tunnels onder deze weg!)
15
Webcare bij Natuurmonumenten
16
Social Media monitoring - Coosto
17
En dan... Crisis!
18
In 1 week tijd meer dan 6.500 aan/over Natuurmonumenten gerichte berichten op Social Media (normaal zo’n 1.000)
20
Social Media kanalen
21
Onze focus op Facebook •Ledenbinding & betrokkenheid •Merkassociatie mooie natuur = Natuurmonumenten •Expertise tonen •Verwondering over Nederlandse natuur •Het jonge / frisse gezicht van Natuurmonumenten tonen :-) •Bereik / Zichtbaarheid 9 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook, waarvan >6 miljoen dagelijks. Maart 2014
22
Facebook Regionaal •45 Regionale pagina’s –Gebied •Nieuwkoopse Plassen •De Wieden –Streek •Twente •Veluwe –Campagne •Tegen Blankenburgtunnel
26
Contact met fans van een gebied
27
Hebben we nog tijd? Bonus presentatie Facebook Natuurmonumenten
28
Facebook bij Natuurmonumenten
29
Onze focus op Facebook
30
En blijkbaar doen we iets goed...
31
1. Actualiteit
34
2. Fans betrekken
37
3. ‘Wedstrijdjes’
42
5. Binding – Zichtbaar maken je doet
45
Wat werkt niet?
47
•Video’s
48
Tips & Tricks •Consequent content plaatsen die interactie uitlokt •Bewaak je pagina van ‘zenden’ •Betrek je fans bij je pagina en je organisatie •Durf te vragen om interactie •Speel in op actualiteit •Positieve berichten (schrijf negatief nieuws om naar iets likeables) •Smilies / Emoticons = meer interactie (+52%) •Deel succesvolle posts ook intern
49
Interactie met je fans!
50
Facebook bereik
51
Wie zijn onze fans op Facebook?
52
Vragen? Presentatie IC Parade Datum:22-05-2014
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.