Download de presentatie
GepubliceerdRoeland Christiaens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Eigenschappen van muzische vorming (7) Oude huizen Gedichten maken op muziek Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding Vervolg: een proces met leereffecten Muzisch evalueren
2
Vergelijking Leerinhouden Rommelproject – Black Robe
Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen Samenspelen Experimenteren Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen, .. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid
3
Klank-Vorm-Betekenis
Creërend Beschouwend Oki doki poki poetsie Dit is het bos van heks Karoetsie Niemand durft hier te lopen Want ik schimmel hem in met snopen Krijkel dijkel dokel doets Wee die hier komt, die bak ik een poets Klank: doudouk Vorm = vormgeven Betekenis: Song of the emigrant Leerling-meester
4
Beweging Vorm Betekenis
Taal Vorm Betekenis START- materiaal Taaleigenschappen van woorden, zinnen boodschappen, Klankspelen, dialoogspelen, Associatiespelen, Voordrachtspelen Pantomime Tableau Dramatische spelvormen Klank Vorm Betekenis START- materiaal Klankeigenschappen van dat materiaal: melodie, ritme, klankkleur, …. Liedjes, muziekstukken,ritmespelen, klankverhalen, .. Beweging Vorm Betekenis START- materiaal Ruimte, kracht tijd. Allerlei soorten dans Jazzdans, Afrikaanse, .. Kinderdans, Dansbeschouwing, Dansexpressie Choreografie Beeld Vorm Betekenis START- materiaal Beeldaspecten van dit materiaal: ruimte, licht, lijn, kleur, …. 2D 3D
5
Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren
Materiaal Vorm Betekenis Identiteit emotioneel intellectueel sociaal expressievaardigheden Creëren Beschouwen
6
Symboolsystemen Groeien in een cultuur
Spanning, gevoel, richting Boodschappen omzetten: Muziekstukken, geluiden uit de natuur, klankenreeksen, liedjes, ritmes, .. Muziek: melodie, ritme, .. Woordvelden, gedichten, brieven, toneeltjes, …. Taal: woorden zinnen boodschappen Beeld: licht, kleure, lijn, volume, textuur, … Foto’s, video, prenten, beelden, …. Manieren van bewegen, houdingen, mime, dansvoorstellingen, .. Beweging: ruimte kracht, tijd
7
Eigenschappen van muzische vorming
Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in. Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden
8
Oude huizen Weet je wat raar is en ook fijn? Om in een heel oud huis te zijn, Met plekjes die nog niemand kent En waar jijzelf de baas van bent. Boven een ladder zie je dan ineens een luik dat open kan Daar, op de zolder, ben je vlak Onder de pannen van het dak En op die zolder is geruis Geritsel van 't oude huis Dat zijn die dikke balken daar Kunnen die praten met elkaar Dat maakt je toch een beetje bang Je klimt de trap af naar de gang Je weet niet goed meer waar je bent Daar is een deur die je niet ken Je doet 'm open en weer dichtEn staat ineens in 't volle licht Gewoon de woonkamer is dit Waar vader zit en moeder zit Veel oude huizen hebben pech Die moeten stuk, die moeten weg Daar komt een snelweg of metro Die oude huizen spijt het zo
9
Oude huizen Boven een ladder zie je dan ineens een luik dat open kan Daar is de zolder, ben je vlak onder de pannen van het dak En op die zolder is geruis Geritsel van 't oude huis Dat zijn die dikke balken daar Kunnen die praten met elkaar Dat maakt je toch een beetje bang Je klimt de trap af naar de gang Je weet niet goed meer waar je bent Daar is een deur die je niet kent Je doet 'm open en weer dicht En staat ineens in 't volle licht Gewoon de woonkamer is dit Waar vader zit en moeder zit
10
Leerinhouden Rommelproject – Black Robe – Oude huizen
Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen Samenspelen Experimenteren Tekeningen van: - instrumenten, - gebeurtenissen, personen, - - voorwerpen, - bewegingen gevoelstekens (hartjes, ????; !!, …. ‘Passende’ geluiden. Tekstondersteuning. Noteren, Lezen Omzetten Luisteren: evaluerend, om te volgen Samenwerken Communicatie Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen, .. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid
11
Wat leren we van oude huizen?
Een strofe van een gedicht op een muzikale manier naar voor brengen doe je door: Bij het voorlezen van de tekst je stem aan te passen aan de boodschap die je wil brengen Doffer, scheller, met een bepaald gevoel, iets of iemand imiterend, met een vervormer Allerlei muzikale technieken op een stuk tekst toe te passen Iedereen zegt de tekst samen, in canon, stukjes om de beurt, herhalingen, even wachten, langer, korter, stiller, luider, solo, groep, … Geluiden in te voegen en er symbolen voor te verzinnen Met de stem, instrumenten, voorwerpen, ervoor erna, tegelijk, geluidsomgevingen maken, signaalgeluiden Symbolen: het instrument, geluidstekens, gevoelstekens
12
Wat leren we van ‘oude huizen’?
Om de kinderen goed te kunnen begeleiden, moet je als leerkracht een idee hebben van de ‘ideale uitvoering’, hoe je ‘t zelf zou doen. Ga tijdens het uitvoeren van de opdracht rond bij de groepjes en Observeer wat ze tot hiertoe hebben (tussenevaluatie) Bekrachtig de goede zaken Wijs op andere mogelijkheden, zeg wat nog sterker kan
13
Gedichten maken op muziek: lineair associëren in de klas
Zee Vis Winkel Kleren broek benen straat voetbal stadion lichten huizen gezin liefde vragen broer plagen tv ………… film Chaplin zwart/wit Je gaat enkel voort op het vorige woord
14
Gedichten maken op muziek: lineair associëren - schrijvend
Nacht ster geel banaan krom neus Heks ….. ….. ….. ….. …… Straf ….. ….. ….. ….. …… Rood ….. ….. ….. ….. ……
15
Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren
Vampier Tanden Nek Bloed
16
Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren
17
Bladeren zuigen het water
Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren met muziekje 1 en een gedicht maken Bos hout bladeren takken stam water beek boom zuigen ademen Bos Hout van takken Hout van de stam stamhout boom Bladeren zuigen het water van de beek naar boven Het bos ademt
18
Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren met muziekje 2
Bos gekraak sissen humus ongedierte nat slak wemelen Klevend spul jeuk Bos doodmoe in slaap vallen klein ongedierte onder het humus een slak trekt een klevend spoor over mijn been mijn mond kraakt ik heb jeuk
19
Gedichten maken op muziek: Hoe maak je een gedicht
Bos doodmoe in slaap vallen klein ongedierte onder het humus een slak trekt een klevend spoor over mijn been mijn mond kraakt ik heb jeuk Bos gekraak sissen humus ongedierte nat slak wemelen Klevend spul jeuk Het startwoord is meteen de eerste zin Rijmen hoeft niet Je hoeft niet alle woorden te gebruiken De woorden mogen in een andere volgorde Er mogen andere woorden bijkomen Niet langer maken dan nodig
20
Gedichten maken op muziek: Wat leren we?
Het samengaan de verschillende media in muzische vorming kan op vele manieren: Vertaalwerk van ene medium naar het andere Iets toevoegen uit een ander medium Met het aansturen van …, op de stroom van… Soms diepgaand, soms ‘lichter’, het is allemaal ok
21
Een proces met leereffecten
Creativiteit Op hoeveel verschillende manieren kan je jezelf klein maken? Hoe zou het verhaal nog kunnen eindigen? Welke kleuren kies je om het beangstigend te maken? Zin voor samenwerken Communicatievaardigheid Hoe hoor je dat het het ‘bange’ muziek is? Zoek eens vrolijke klanken Expressievaardigheden i.v.m. dans, beweginbg, kleuren, stem, …..
22
Een proces met leereffecten
Identiteit: het kind leert zichzelf kennen Reageer ik het zelfde/anders dan de anderen? Welk medium ligt mij/ligt mij minder Zelfzekerheid, durf, zelfvertrouwen “Zoek eens uit welke muziekstukjes volgens jou bij elkaar horen”. Hoe kan je zien dat het een oude heer is die de straat oversteekt? Welke kleur zou je hier nog kunnen gebruiken? Zelfstandigheid door probleemstellend te werk te gaan Maak met je groepje een bewegingsstukje waarin snelle en trage bewegingen elkaar afwisselen Laat in je toneelstukje zien dat twee mensen ongelijk zijn.
23
Muzisch evalueren Muzisch evalueren kan gaan over
De evaluatiefase in de les (doen we in deze les) Wat, hoe, werkvormen De procesevaluatie van een les/activiteit: (les 3) Hebben de kinderen de doelen bereikt en wat heb ik ondernomen om dat te realiseren?” Uitdagingen, opdrachten, werkvormen Materiaal: starters en concreet materiaal De muzische en cultuureducatieve waarde van de les De kinderen (dit doen we in het derde jaar) Kinderen evalueren i.f.v. de leerplandoelen Rapporteren, communiceren met de ouders
24
Evalueren: de evaluatiefase in een les
Wat? Inzet, identificatie, attituden (muzische grondhouding) Vormgeving De leereffecten Vaardigheden Hoe? Het hele proces nog eens overlopen: vragen over De opdrachten, werkvormen, onderdelen van het werkproces Toonmoment met vragen voor de uitvoerders en voor de toeschouwers Foto, audio, video Niet altijd mondeling In een ander medium Beoordelingsschaal Zichtbaar maken Wanneer? Bij het geven van de opdracht Op ‘t einde Tussenevaluatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.