De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Centrum Artistieke en Technologische Vorming

Verwante presentaties


Presentatie over: "Centrum Artistieke en Technologische Vorming"— Transcript van de presentatie:

1 Centrum Artistieke en Technologische Vorming
Voorstellen lesmodel Techn. Opv. Doelen en lesdraaiboek Stappenplan (stroomschema) toepassen Integratie van ICT VOET-en toepassen Takenverdeelschema voor de klas aanwenden Model van foutenanalyse toepassen : evaluatiefiche Kennismaking met kunststof: polycarbonaat Praktijksessie: plooien met lijnbuiger van plaatje kunststof tot agendaklem/ naambadge CATV

2 De dagdagelijkse job van leraar
Leerlingen boeien voor je vak Klas managen Eindtermen per vak bereiken Leerlingen evalueren Leraar Zorg- verbreding en voet-en Beheersen inhouden Jaarplan realiseren CATV

3 Technologische opvoeding
1e graad S.O. CATV

4 CATV www.centrumartvorming.be
Programma T.O. 1/2e jaar SO 1 Wat is T.O : smaak erin krijgen! 2 Technisch communiceren 3 Elektrische kringloop 4 Overbrengingen 5 Beslissen met poorten 6 Sturingen 7 Materiaal-, energie- en informatiestroom thuis CATV

5 Uitgangspunten Vanaf de 1e les succes laten ervaren:
graag doen! Iets concreets leren maken ICT geïntegreerd toepassen (etiketten maken en info opzoeken op het internet) Evaluatie van (kennis), vaardigheden en attitudes(=proces) en het product Stroomschema volgen via stappenplan Taakverdeling toepassen Foutenanalyse toepassen: evaluatiefiche doe- en leeractiviteiten laten plaatsgrijpen CATV

6 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 1. Kernachtige weergave van het leerplan  Begrippen Basis-vaardigheden Attitudes Reflecteren Technische evolutie Werktuigen Materialen Technische systemen Technologisch proces Oplossen van een probleem aan de hand van een technologisch proces Leren werken volgens een gegeven algoritme Leren veilig werken Een wereld zonder technologie en techniek is ondenkbaar Technische beroepen CATV

7 CATV www.centrumartvorming.be
Ontwerp-theorie transformatie divergentie convergentie PROCES PRODUCT CATV

8 CATV www.centrumartvorming.be
Werkpunten Technische opleidingen opwaarderen door te moderniseren, te linken aan creatieve opleidingen: imago vernieuwen Practisch/bruikbare/nuttig koppelen aan creatieve opdrachten via materialen en gekende technieken: resultaat een nieuw product na het doorlopen van een ontwerpproces Creatief gerichte opdrachten sluiten vakspecifieke prestaties niet uit! CATV

9 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 2. Doelstellingen: de leerlingen  1 Maken tijdens deze les kennis met de werkwijze binnen het vak TO en ontwikkelen kennis en vaardigheden die specifiek zijn voor dit vak. 2 Leren aan de hand van een voorbeeld ‘een technologisch proces’ kennen. 3 Leren bij de uitvoering een ‘stroomdiagram gebruiken’. 4 Maken kennis met een modern materiaal en leren een uitvoering maken in kunststof. 5 Leren op een zelfstandige wijze kennis en vaardigheden verwerven. 6 Leren veilig werken. 7 Leren ICT-vaardigheden. CATV

10 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 3. Vakoverschrijdende eindtermen 1 Leren leren: Leren leren begint bij het leren aanwenden van de schoolagenda als werkinstrument De agendaklem is het middel bij uitstek om hierop de aandacht te trekken. 2 Opvoeden tot burgerzin: Wanneer je met iemand omgang hebt is het vanzelfsprekend dat je mekaar kent. De agendaklem kan als naamschild gebruikt worden, dit is bij de aanvang van het schooljaar zeer goed bruikbaar. CATV

11 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 1 BEHOEFTE: -        zo vlug mogelijk mekaar leren kennen bij naam -   - een systeem om de schoolagenda open te houden op de huidige dag. 2 MOGELIJKE OPLOSSINGEN -          een gevouwen karton met de naam op dat ook dienst doet als bladwijzer -          een naamkaartje dat met een grote paperclip op de kleding en op de agenda past CATV

12 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 3 UITVOERING EISEN: -   moet op een kledingstuk kunnen klemmen, op een schoolagenda kunnen klemmen en eventueel op een tafel kunnen staan zodat de naam leesbaar blijft -  stevig, duurzaam -  mooi -  goedkoop -   te vervaardigen met het gereedschap dat wij kunnen gebruiken recycleerbaar CATV

13 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 3 UITVOERING EISEN: Materiaal ( in functie van de gestelde eisen) -          hout -          metaal (aluminium, koper, messing, roestvast staal) -          kunststof (PVC, polycarbonaat…) -          onze keuze polycarbonaat  Technische tekening -          zie bijlage 1 (tekening van de producent) -          zie bijlage 2 (tekeningen dienend voor de uitvoering) CATV

14 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 3 UITVOERING EISEN: Werkmethode -          Hoe aftekenen? -          Hoe kunststof plooien? -          Stroomdiagram bestuderen (zie bijlage) Productie -          Volgens het stroomdiagram -          Let op veiligheid (draag veiligheidshandschoenen bij gebruik van de warmeluchtblazer) Controle -          Sluiten de benen van de klem? -          Lopen de benen van de klem evenwijdig? CATV

15 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 4 INGEBRUIKNAME -  Vooraleer we de agendaklem kunnen gebruiken moeten we met de PC de zelfklevers met de naam op vervaardigen. -  Vervolgens deze zelfklevers aanbrengen -  Op een schoolagenda klemmen -  Op een kledingsstuk klemmen -  Recht zetten op een tafel CATV

16 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 5 EVALUATIE -  Voldoet de agendaklem aan de gestelde behoeften? -  Voldoet de uitvoering aan de gestelde eisen? -  Wat zouden we best aanpassen, verbeteren? ……? CATV

17 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 5. Leerlingenopdrachten A algemene vragen B opzoeken in folder(s), boeken… C op het internet CATV

18 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 6. Etiketten A Ontwerp een logo (PO?) B In WORD etiketten leren maken C Een proefdruk maken D Zelfklevend etiket drukken CATV

19 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 7. Klasorganisatie Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 agendaklem etiketten opzoeken opzoeken opzoeken agendaklem etiketten opzoeken opzoeken opzoeken agendaklem etiketten etiketten opzoeken opzoeken agendaklem CATV

20 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 8. Evaluatiefiche Vaardigheden A opening klem 0 mm = 3 2 mm = 2 > 2 mm = 1 B zelfklevers recht gemonteerd beide = 3 één = 2 geen = 1 CATV

21 CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem 8. Evaluatiefiche Attitudes A samenwerking = 3 één opmerking = 2 meerdere opmerkingen = 1 B veiligheid = 3 meerdere opmerkingen = 1 CATV

22 Workshop: Agendaklem 1ste trim CATV www.centrumartvorming.be
Workshop: Agendaklem EVALUATIEFICHE Vaardigheden en attitudes totaal % TECHNOLOGISCHE OPVOEDING 1a JJ schooljaar 1ste trim naam 30 100 1 AERTS BART 2 3 28 93 BAENS ELLEN 27 90 BACHIRI HAMZA CATV

23 Tijd voor kunststoffen
                                                                                  CATV

24 Iets over kunststof:polycarbonaat
Daarna aan jullie: praktijksessie CATV

25 Eigenschappen polycarbonaat
Slagvastheid: 250 x sterker dan glas bij inslag 7x lichter dan staal Afgewerkt product is 98% recycleerbaar CATV


Download ppt "Centrum Artistieke en Technologische Vorming"

Verwante presentaties


Ads door Google