Download de presentatie
GepubliceerdJoachim Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Evaluatie van mentorprojecten
Aafje Dotinga, Menno Vos
2
Wat gaan we doen? Evaluatie onderzoek mentorprojecten: Waarom? Wie?
Hoe? Wanneer?
3
Evaluatie onderzoek mentorprojecten
Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?
4
Waarom evalueren ? Wanneer is project geslaagd? (Effect) Doelstellingen formuleren! Hoe is dat bereikt? (Proces)
5
Evaluatie onderzoek mentorprojecten
Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?
6
Wie evalueren? Mentee Mentor Organisatie
Effectevaluatie? Procesevaluatie?
7
Evaluatie onderzoek mentorprojecten
Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?
8
Wat evalueren? Afhankelijk van de doelstelling
Lange vs. korte termijnsuitkomsten ‘Harde’ vs. ‘zachte’ uitkomsten 8
9
Evaluatie onderzoek mentorprojecten
Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?
10
Hoe evalueren? (1) Verschillende instrumenten voor verschillende doeleinden Instrumenten Vragenlijst Logboek Dagboek interview
11
Evaluatie onderzoek mentorprojecten
Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?
12
Wanneer evalueren? (1) Verschillende meetmomenten:
Nulmeting Tussenmeting(en) Eindmeting Vereist vroegtijdige communicatie naar mentoren en mentees 12
13
Wanneer evalueren? (2) Tips and tricks voor verhogen respons bij mentoren En mentees: Evaluatie expliciet verbinden aan het mentorschap (opnemen in contract mentor; certificaat alleen verkrijgbaar bij deelname evaluatie) Belonen mentoren/mentees Strategisch tijdstippen kiezen voor de meting (tijdens matchingsgesprek, training, intervisie, exit gesprek) 13
14
Contactgegevens Aafje Dotinga a.dotinga@rug.nl 050-3637122
Menno Vos 14
15
Concrete instrumenten – mentee (1)
Emotionele ontwikkeling Zelfvertrouwen Over het algemeen ben ik tevreden met mezelf Ik vind dat ik een aantal goede kwaliteiten heb Geloof in eigen kunnen Het lukt mij altijd problemen op te lossen, als ik er genoeg moeite voor doe Als ik in een moeilijke situatie zit, weet ik meestal wat ik moet doen Satisfactie Over het algemeen is mijn leven ideaal Ik heb mijn leven prima voor elkaar 15
16
Concrete instrumenten – mentee (2)
Sociale ontwikkeling Sociale vaardigheden Ik kom voor mezelf op Ik heb geen moeite met een gesprek beginnen met iemand die ik niet ken Sociaal netwerk Bij hoeveel mensen kun je terecht voor advies / bespreken van (persoonlijke) problemen? 16
17
Concrete instrumenten – mentee (3)
Cognitieve vaardigheden Ik begin op tijd als ik iets belangrijks moet doen Als ik iets van plan ben dan doe ik dat ook Ik werk net zolang door tot mijn huiswerk af is (Onderwijs)prestatie: Ik doe vaak mijn huiswerk Ik werk hard voor school Ik weet hoe ik moet leren 17
18
Concrete instrumenten – mentor
Motivatie Ik ben mentor omdat ik mensen wil helpen Ik ben mentor omdat ik er zelf veel van kan leren Ik ben mentor omdat ik iets wil betekenen voor onze maatschappij Steun: Emotionele steun: Ik luister naar de problemen van de jongere die ik begeleid Ik heb een vertrouwelijke band met de jongere die ik begeleid Instrumentele steun: Ik ondersteun de jongere die ik begeleid in het kiezen van een studie(richting) / loopbaan Ik help de jongere die ik begeleid met het plannen van zijn/haar schoolwerk Rolmodel: Ik probeer de jongere die ik begeleid te inspireren 18
19
Concrete instrumenten – organisatie
Draagvlak en samenwerking Wordt project gedragen binnen alle geldingen van de organisatie? Hoe verloopt samenwerking tussen de betrokken partijen binnen het project? Duurzaamheid Inbedding in bestaande structuur? Bereik Hoe worden jongeren bereikt? Werving en selectie mentoren? Ondersteuning Hoe worden mentoren getraind? Hoe worden mentoren begeleid (bijv. intervisiebijeenkomsten)? 19
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.