Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat
2
Verkennend onderzoek naar knelpunten taalvaardigheid in het hoger onderwijs (Berckmoes en Rombouts, 2009) Literatuurstudie •weinig onderzoeksgegevens •media: klachten, maatregelen Bevraging docenten hoger onderwijs •problemen met schrijfvaardigheid: tekststructuur en register •Vaststellingen Monitoraat (taalbegeleiding en screenings) •frequente knelpunten: leesstrategieën, schrijfstrategieën (structuurvaardigheid en stijl)
3
Vragen van docenten (ECHO Taalbeleid en taalbegeleiding, workshop met docenten, mei 2010) Hoe omgaan met anderstalige studenten? Hoe schriftelijke en mondelinge vaardigheden evalueren? Hoe studenten ondersteunen in hun taalontwikkeling? Hoe feedback geven op taalgebruik?
4
Bevraging van studenten (Monitoraat op maat, 2006-2011) Ik zou de taalondersteuning aanraden… … aan mensen die van een technische richting komen en die naar de universiteit gaan. Ik vind het Monitoraat voor iedereen nuttig die aan zijn eerste jaar aan de universiteit begint want het is en blijft toch een grote aanpassing. … want het is een hulp bij het schrijven van academische teksten. In de opleiding die ik volg, zijn er velen die hiermee problemen hebben. … want ik heb nooit leren schrijven in de middelbare school, maar mensen die het schrijven in zich hebben zullen volgens mij niet gebaat zijn met een extra cursus.
5
Hoeveel…? Hoeveel studenten hebben de laatste drie jaar een beroep gedaan op de taalondersteuning academisch Nederlands bij het Monitoraat op maat? Hoeveel studenten op 800 krijgen na een screening leesvaardigheid advies om een opvolgsessie lezen van academische teksten te volgen?
6
Hoeveel…? Hoeveel studenten hebben de laatste drie jaar een beroep gedaan op de taalondersteuning academisch Nederlands? 598 studenten (Monitoraat op maat, 2008-2010) Hoeveel studenten op 800 krijgen na een screening leesvaardigheid advies om een opvolgsessie lezen van academische teksten te volgen? 160 studenten = 1 op 5 (Monitoraat op maat, 2009-2010)
7
Taalondersteuning ingebed Taaltest faaltest?! Taaltest signaaltest! Monitoraat op maat/ Universiteit Antwerpen: •Introductie basisvaardigheden Academisch Nederlands plus opleidingsspecifieke screening •Course embedded assessment
8
Signaalfunctie Student: •Sensibiliseren en motiveren •Informeren •Diagnose stellen •Remediëren Docent, taaldocent, opleiding: •Detecteren •Screenen
9
Complementair aan het curriculaire aanbod persoonlijk taaltraject •eigen studiemateriaal •taakgericht •functioneel Taaltools binnen de studieomgeving
10
Design for all “ Design for All aims to enable all people to have equal opportunities to participate in every aspect of society. To achieve this, the built environment, everyday objects, services, culture and information – in short, everything that is designed and made by people to be used by people – must be accessible, convenient for everyone in society to use and responsive to evolving human diversity.” http://www.designforalleurope.org/Design-for-All/
11
Inclusieve en gerichte taalondersteuning Activiteit Inclusief Gericht Introductiesessies x Diagnose x Feedbackx Taaltools x Opvolgsessies x Persoonlijke taaltrajecten x
12
Stelling 1 •Als studenten die aan de universiteit beginnen studeren, niet slagen voor hun schrijftaken dan is dat het beste bewijs dat ze niet geschikt zijn voor een universitaire opleiding. Stelling 2 •Schriftelijke producten (papers, examenvragen) moeten inhoudelijk beoordeeld worden, en niet op de kwaliteit van het taalgebruik. De producten dienen immers om de vakkennis en vakbekwaamheid van de student te beoordelen, en niet zijn taalvaardigheid. Stelling 3 •Een academische opleiding kan zich niet bezighouden met de basistaalvaardigheid Nederlands: studenten moeten de vereiste taalvaardigheid zelf of met externe hulp verwerven.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.