Download de presentatie
GepubliceerdSimona Jacobs Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
“Wie niet wil delen kan niet vermenigvuldigen”
Een inventarisatie naar de behoefte aan een gezamenlijke opleiding tot Bio-Entrepeneur Ellen Kuppens (DSM) Marcel Steur (Pentascope) Wil Hoenjet (UM-Holding) Denis Florack (azM) TIM Limburg
3
In het kort… Projectopzet Samenwerking en synergie Lifesciences
Opleiding tot Bio-Entrepeneur
4
Ambitie “Tot ongekende hoogte”
5
Lifesciences Gezamenlijk interessegebied Nieuwe ontwikkeling (“Hype”?)
Veel partijen – spelers – belanghebbers Kritsche succesfactoren van samenwerking? Onderwerp Bio-Entrepeneur TIM Limburg
6
Lifesciences ??? Soort containerbegrip
Bio-sciences; Agro/food/feed en Medische technologie Nieuwe bedrijven gericht op commercialisering van hoogwaardige kennis Diagnostiek, preventie en bestrijding van ziekten
7
“Wedstrijd tussen angst en vertrouwen”
Samenwerking : “Wedstrijd tussen angst en vertrouwen”
8
Limburg en de Euregio R&D van UM en azM
Kenniscentra Aken, Jülich, Liège, Hasselt en Eindhoven
9
Euregio Onderzoek KPMG: Euregio kansrijk gebied met veel infrastructuur / kennis en partners op gebied van Lifesciences
10
Huidige ontwikkelingen
B BTC TIM Limburg
11
Geef antwoord op: “What’s in it for me”
Interactie: Geef antwoord op: “What’s in it for me”
12
Opleidingsprogramma tot Bio-Entrepeneur
Opleiding – training – begeleiding Netwerken Participanten en begeleiders interacteren Proces van kennis tot product op de markt Meer dan Masterclass / Euregio
13
vraagstellingen Welke zijn de kritische succesfactoren voor samenwerking in Limburg op het gebied van Life Sciences? Is er behoefte aan de opleiding tot Bio-Entrepeneur en is er de intentie om hier in te investeren? TIM Limburg
14
Aan de slag…
15
Projectopzet Theoretische onderbouwing Interviews Analyse Conclusies
Aanbevelingen TIM Limburg
16
Theoretisch Kader Model sleutelfiguren Model Netwerken en samenwerking
TIM Limburg
17
Sleutelfiguren Vlgs. Cross en Prusak: De centrale connector
De grensoverschrijder De informatiemakelaar De perifere specialist
19
Netwerken in organisaties
Vlgs. A. Dansen e.a. Belangenbehartiger (beheersing van afhankelijkheid) Sensitivist (gevoel voor front en backstage) Bemiddelaar (winnaars en verliezers) Onderhandelaar (taxeren van partners)
20
“Netwerken” K U N S T E M A K E R S
21
Interviews Belangrijke stakeholders Contact leggen Het Interview
Positie – rol – visie Voorzichtige conclusies TIM Limburg
22
Interactie begint bij luisteren:
“Inleven zonder vooroordelen”
23
Stakeholders Dhr. J. Ruis Dhr. F. Bollen (Lifesciences – LIOF)
Dhr. P. Haanen (KvK Maastricht) Dhr. R. Ogg (Biopartner – Incubator) Prof. Marimann (genomics UM) Prof. Bruggeman (Med. Microbiologie; azM – UM – tUL) Dhr. E. Meijer (director Corporate Technology DSM en vz. Platform Lifesciences) Drs. T. Bovens (loco burg. M’tricht – bestuur OU)
24
Analyse Toetsing aan theoretisch kader “Scoor”-gedrag
Gericht op winst / risicomijdend Korte termijn denken (Kartrekkers nodig) Hoog vaagheidsgehalte Kritische massa met binding Elkaar weten te vinden TIM Limburg
25
Is geen doel maar het doel moet wel helder zijn
Samenwerken: Is geen doel maar het doel moet wel helder zijn
27
Conclusies Vanuit het model typering van de participanten:
Centrale connector: Platform Lifesciences Biopartner Informatiemakelaar: Liof overheid Perifere Specialist: Wetenschappers UM etc. TIM Limburg
28
Conclusies Kloof tussen R&D (wetenschap) en markt
Kloof tussen kennis en ondernemerschap Op zoek naar de: GRENSOVERSCHRIJDER
29
Aanbevelingen Adopteer dit idee Participanten genoeg
Laat meerwaarde voor elk duidelijk zien Construeer netwerken met richting Kom uit het “harnas” De kost gaat voor de onzekere baat Geloof in: ”Wat je geeft, krijg je … terug” Gezocht: mensen met lef TIM Limburg
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.