Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDennis Boer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Adrenaline & reflectie Hoe leren politiemensen op de werkplek? Guido Walraven seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
2
Team en opdracht Team: Opdracht Politie en Wetenschap
Het rapport is gepubliceerd als Politiekunde nr 14 Team: Anja Beerepoot (DSP-groep) Anja Doornbos (CPS) Anneke van Hoek (DSP-groep) Maarten de Laat (IVLOS) Frits Prior (APS) Gert Jan Slump (DSP-groep) Guido Walraven (Walraven Onderzoek en Advies), projectcoördinator
3
Vraagstelling Hoe voltrekt zich in de dagelijkse praktijk het proces van uitwisseling en overdracht van kennis en ervaring? horizontaal & verticaal leermomenten & taakveld stimulerende & belemmerende factoren intenties & ontwikkelingsgerichtheid
4
Achterliggende doelen
Politieberoep: adrenaline & reflectie Hoe is de mix nu? Hoe kan die beter? Hoe kan informeel leren de effectiviteit van het handelen vergroten?
5
Antwoord in één oogopslag
Door vanuit een visie, met draagvlak en op maat stappen te zetten in de richting van reflective practitioners lerende organisatie. Niet als ‘een reiziger met dienstregeling’, maar als ‘een trekker met richtingsgevoel’.
6
Opzet Literatuuronderzoek Veldonderzoek (3 wijkteams)
state of the art van leren op de werkplek analyse- en beoordelingskader Veldonderzoek (3 wijkteams) interviews (individuen en groepen) observaties (leermomenten) Confrontatie literatuur- en veldonderzoek conclusies en aanbevelingen
7
Bevindingen (1): type leren
Vooral informeel individueel leren in sociale interactie Nauwelijks collectief informeel leren Intentionaliteit (doelen, strategieën) is zwak; al doende leert men, als neveneffect Leren is geen centrale en geïntegreerde activiteit
8
Bevindingen (2): leerproces
Reflectie is de zwakste schakel uit de leercyclus (bv Kolb, ‘blauw vakmanschap’) Bij reflectie wel waarnemen en werken, nauwelijks herkenbaar waarderen en willen Positieve feedback vindt men belangrijk, maar acht men onvoldoende ontwikkeld
9
Bevindingen (3): van wie leren
vooral leren van directe collega’s niet van leidinggevenden weinig bewust van eigen rol bij leren anderen
10
Confrontatie literatuur - veld
Op hoofdlijnen: bevestigen Ook: verfijnen Rol factoren afhankelijk van werksituatie En: accentueren Veiligheid is motivatie voor leren
11
Discussiepunt Literatuur: lerend vermogen laag.
Veldonderzoek: reflectie op beperkt niveau. Maar: vermogen onvoldoende benut. Beter aanspreken, uitdagen en ontwikkelen: aanbevelingen voor betere mix van adrenaline & reflectie.
12
Aanbevelingen (1) Individu
maak medewerkers bewust van regierol bij hun leerproces faciliteer en ondersteun medewerkers bij hun leerproces Reflective Practitioners
13
Aanbevelingen (2) Organisatie benut collectieve leermomenten (beter)
stimuleer de inbedding van informeel leren in de organisatie Lerende Organisatie
14
Tot slot Politie en Wetenschap organiseert een conferentie over dit onderzoek waarschijnlijk eind 2007 / begin 2008 Rapport is bestellen via Bereikbaarheid:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.