Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Kort Volgen Vincent Weeda
2
Aanleiding studiereis
Veel treinen op weinig spoor, veilig, kostendekkend… dat willen wij ook! Maar wat is “Japan” precies? ProRail in Japan 2 2
3
Seinen zijn sleutel tot succes!
Eerst seinplaatsing, dan wissels en bovenleiding Waar nodig elke 15 sec, voor, na, halverwege perron! Gunstig voor ongehinderde opvolgtijd (“glijdend blok”), nog gunstiger bij filevorming (“indikken”): buffer! ProRail in Japan 3
4
“Een groen sein kun je niet stoptonend passeren”
Filosofie gericht op ‘groene’ seinen: sein niet bedoeld als ‘stoplicht’ maar als rijopdracht Sein na overweg of wissel daardoor geen probleem! veel seinen minder eisen aan seinplaatsing goede doorstroming stilstaan is geen issue ProRail in Japan 4
5
“Links rijden doe je maar in Engeland”
Geen seinen en wissels voor rijden in de tegenrichting: Simpeler, overzichtelijker Lagere kosten, minder storingen, minder onderhoud Meer plaatsingsvrijheid voor seinen in de rijrichting! niet verkeerd-spoor rijden minder wissels nodig minder bijsturing simpel onderhoudsrooster minder storingen minder onderhoud ProRail in Japan 5
6
“Als je niet kunt kruisen, kun je ook niet botsen”
Minder wissels betekent: Minder kruisende bewegingen: minder vertraging Minder kans op aanrijdingen: veiliger Minder dwangpunten in de seinplaatsing Minder onderhoud en storingen Minder kosten en energieverbruik (wisselverwarming) Voor bereikbaarheid onderhoud oplegwissel mogelijk Niet zo… … maar zo ProRail in Japan 6
7
Voorbeeld: perronopvolging
seinplaatsing remtabellen t = 0 min buffertijd vertrek- procedure Japan: 2 min 2 min verschil (ongehinderd): vooral door seinen! Nld: >4 min ProRail in Japan 7
8
Nederland: 1. Meer seinen
Hoe? doelgericht ontwerpen “eerst de seinen, dan de rest” remweg afstemmen op werkelijke trein (“kort volgen”) zelfgecreëerde handicaps wegnemen: linkerspoorseinen, bovenleiding, “minder wissels → meer seinen” Simpel spoor 8
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.