De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool"— Transcript van de presentatie:

1 Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Pijnpunten – beleving – aanpak Ferre Laevers, Trees Vanhoutte en Claudine Derycke

2 Inhoudstafel Kansarmoede in onderwijs Armoede en onderwijs
Risicofactoren Kansarmoede als variant Minder schoolondersteunend gezinsklimaat Pijnpunten

3 Kansarmoede en onderwijs
Omwille van: de economische situatie van het gezin regelmatige of permanente financiële bestaansonzekerheid materiële en culturele gevolgen Gevolg: vallen ‘buiten het gewone’ lopen het risico geen kansen te krijgen hun ontwikkelingspotentieel blijft onbenut

4 Risicofactoren beperkt inkomen = hét knelpunt
bijkomende uitgaven wordt te overziene schuldenberg Ouders kopen niet noodzakelijk spullen Meestal goedkope omwille de beperkte middelen onderzoek van het HIVA overgang van kleuter naar eerste leerjaar een meerkost van 50 % voor ouders

5 Armoede en onderwijs Behoort tot één van de hefbomen
Arme kinderen zwakkere startpositie Kinderen rijke milieus: betere bagage  ongelijke start Leefomstandigheden spelen ook rol ‘achterstelling’ van kinderen opvallende link tussen sociale afkomst ± 25% van kansarme kinderen in buitengewoon onderwijs

6 Kansarmoede als variant
armoedecontext gaat soms gepaard met een subcultuur Bij kinderen aanleiding tot: stereotypes én denigrerende houding kinderen brengen cultureel referentiekader naar school Leven in armoede vraagt zeer veel energie spanningenveel conflictenkinderen gaan ‘zwaarbeladen’ naar school

7 Minder schoolondersteunend gezinsklimaat
Een gebrek aan structuur structuurzwakheid is een grote risicofactor Minder stimulerende impulsen Soms zijn die verwachtingen onrealistisch Leefwereld staat ver af van schoolwereld beschuldigende vinger gewezen naar de ouders Gebruiken meer streektaal Taal vormt barrière in het contact tussen ouders en school

8 Pijnpunten Risicomomenten gedurende een doorsnee klasdag
Arme kinderen voelen aan hoe het is om ‘minder’ te zijn Geldophalingsmomenten Drink- en eetmomenten De speelplaats Leerinhouden en didactische werkvormen Momenten waarop taal een rol speelt Materiaal van thuis meebrengen

9 Pijnpunten Het sociale component Samenwerking tussen school en ouders
Een vriend kiezen Conflictsituaties Feesten op school Uitstappen Samenwerking tussen school en ouders Informatie-uitwisseling tussen school en ouders

10 Bronnen Omgaan met kansarmoede in de basisschool, Pijnpunten – beleving – aanpak,Leuven, 2003


Download ppt "Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool"

Verwante presentaties


Ads door Google