De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een kijkje in de oceaan met Sebastiaan

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een kijkje in de oceaan met Sebastiaan"— Transcript van de presentatie:

1 Een kijkje in de oceaan met Sebastiaan
start inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2 verwerking 3 infobronnen beoordeling afsluiting leerkracht

2 Hoi hoi!! Ik ben krab Sebastiaan….
Duik je met me mee..de diepe zee in? Hoi hoi!! Ik ben krab Sebastiaan…. Jullie kennen me misschien vast wel als vriendje van Ariël, de kleine zeemeermin. Samen hebben we al veel mooie vissen en dingen in de diepe oceaan ontdekt. Graag wil ik die ook aan jou laten zien. Wil jij ze ook ontdekken? Ik neem je graag mee naar de verschillende plekken in de oceaan waar je zelf dingen gaat ontdekken. Samen maken we een diepe duik en zul je verschillende vissen en andere bijzonderheden tegenkomen… start inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2 verwerking 3 infobronnen beoordeling afsluiting leerkracht

3 Opdracht….. ‘Maak er wat van!’ start inleiding opdracht verwerking 1
MAAK EEN FOLDERTJE Jij woont op een eiland met grote stranden en palmbomen! Regelmatig komen er toeristen om lekker van de zon te genieten en andere activiteiten te doen, zoals waterskiën en duiken. Jij hebt de opdracht gekregen om deze mensen meer te vertellen over wat ze in de oceaan tijdens het duiken kunnen tegenkomen. Je gaat daarom een foldertje maken. Deze folder wordt over het hele eiland in kiosken gelegd voor alle mensen die misschien een keertje willen duiken. Natuurlijk weet je al wel iets over het leven in de oceaan, omdat je zelf op het eiland woont, maar toch zal je nog wat meer informatie moeten vinden om het voor de mensen aantrekkelijker te maken… start inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2 verwerking 3 infobronnen ‘Maak er wat van!’ Ennuh…Je mag het foldertje in tweetallen maken!! beoordeling afsluiting leerkracht

4 Verwerking…… start inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2
Het foldertje wat je gaat maken moet je 2 keer dubbel kunnen klappen, met een voorkant, achterkant en aan de binnenkant informatie. Hieronder lees je hoe je dit moet doen en wat je in het foldertje moet zetten. Stap 1 Zoek informatie op internet en in boeken over de oceaan, wat er leeft in de oceaan, de dieren, koraal etc. Probeer zoveel mogelijk te vinden door verschillende bronnen te raadplegen, zodat je het later goed kunt verwerken in je folder. inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2 verwerking 3 infobronnen beoordeling Ga naar stap 2 van verwerking afsluiting leerkracht

5 start inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2 verwerking 3
Stap 2 Je opent een leeg document (word). Gebruik 2 pagina’s. Kijk bovenin de balk. Bestand  Pagina-instelling  Afdrukstand  Liggend  Heel document  Ok. Dan moet je de pagina’s nog in 2 kolommen verdelen. De stappen hiervoor lees je hieronder. Kijk weer bovenin de balk. Volg de stappen. Opmaak  Kolommen  Aantal kolommen  klik je 2  kijk eronder, dan zie je ‘Toepassen op’ je heel document’  Ok. Nu is het hele bestand liggend en in 2 kolommen verdeeld! Je kan beginnen! Denk er om dat je op de 1e pagina aan de rechterkant begint met de voorkant, daarvoor zul je even met de ‘Enter’ naar de volgende pagina moeten gaan. Je mag ook gelijk met de achterkant, direct links, beginnen. Hier moet je naam op staan en een leuke of afsluitende tekst. Op deze manier ziet het foldertje er later goed gevouwen uit. Houd desnoods even voor jezelf een A4 voor je en vouw het, zodat je zelf kan kijken hoe het foldertje moet worden gevouwen. Aan de rechterkant komt de achterkant, dit hoef je eerst nog niet te doen. Je kunt later nog je naam erop zetten en misschien een mooi plaatje of afsluitende uitspraak erbij verwerken. Op pagina 2 zet je de informatie die je hebt gevonden in de twee kolommen. Hierin komt: Wat er in de oceaan leeft, zoals dieren, soort koraal etc. (misschien weet je zelf nog meer.) - Waar je op moet letten tijdens het duiken, waar mag je aanzitten en waar niet. - Extra informatie, kosten per persoon voor het duiken, aantal personen per keer. Dit mag je zelf verzinnen. Houd het beknopt, zodat je het belangrijkste wat je wil vertellen in de twee kolommen kan staan. start inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2 verwerking 3 infobronnen beoordeling afsluiting leerkracht

6 Ik wens je heel veel succes. Maak er wat van hé!!
Stap 3 Als afwerking maak je het foldertje nog mooi met plaatjes en zet je jouw (jullie) naam op de achterkant (linkerkant van pagina 1, naast de voorkant). Als het goed is heb je nu 2 pagina’s. Pagina 1 met de voorkant en achterkant. Pagina 2 met de informatie. start Ik wens je heel veel succes. Maak er wat van hé!! inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2 verwerking 3 infobronnen beoordeling afsluiting leerkracht

7 Informatie bronnen…… start Informatiebronnen
Je kunt op ‘Google’ verschillende termen intypen die hiermee te maken hebben, en laat ‘Google’ verschillende sites voor je opzoeken, waarop je veel informatie kunt vinden. Internetsites: zee.startpagina.nl Wereldnatuurfonds (oceanen en kusten) Klokhuis zoekmachine (oceaan) ThinkQuest (zeeën en oceanen) ThinkQuest (waterdieren) Kinderlezing: Wat leeft er het diepste in de oceaan Filmpje over koraal Er zijn veel boeken te vinden over het leven in de oceaan. Zoek bijvoorbeeld in de bibliotheek naar boeken of verzamel op een andere manier informatie. inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2 verwerking 3 infobronnen beoordeling afsluiting leerkracht

8 Beoordeling start inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2
Ik ben benieuwd hoe het is gegaan. Vond je het moeilijk? Hier onder heb ik een formulier gemaakt en daar mee kun je kijken of jouw foldertje wel goed is. Daar mee kun je kijken of je de opdracht goed gedaan hebt. Heb je stap 1,2,3 gevolgd? Ja Nee Heb je bij stap 1 genoeg informatie kunnen vinden. En heb je het ook gebruikt voor je folder? Ja Nee Heb je bij stap 2 - een voorkant Ja Nee - wat er leeft in de oceaan? Ja Nee - waar je op moet letten tijdens het duiken? Ja Nee - extra informatie (dat mag, maar hoeft niet) Ja Nee Ben je tevreden over het resultaat? Ja Nee Heb je je naam op je folder gezet? Ja Nee Heb je de taken goed en eerlijk verdeeld? Ja Nee Als je bijna overal JA hebt kunnen invullen… Mag je op de knop hier onder drukken: Zo dat heb je wel verdiend! start inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2 verwerking 3 infobronnen beoordeling afsluiting leerkracht

9 Afsluiting… Wauw…je bent nu helemaal klaar!
start Wauw…je bent nu helemaal klaar! Ik ben erg nieuwsgierig naar het resultaat! Ik hoop dat je zelf tevreden bent. Je mag je folder naar me mailen… als je dat wilt. Ik ben reuze nieuwsgierig… Dit is mijn adres.. inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2 verwerking 3 infobronnen beoordeling afsluiting leerkracht

10 Leerkracht…. start inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2
Vanuit uw luie stoel op het strand heeft u uw kinderen wat in de gaten kunnen houden. Wij hopen dat u tevreden bent met het resultaat. Groep: 6,7 Vakgebieden: Aardrijkskunde/biologie Uitvoering: tweetallen Benodigde tijd: U kunt het verdelen over 2 lesuren. Daar door geeft u de kinderen de ruimte om nog meer informatie te zoeken en om het foldertje goed af te ronden. Opbrengst: Een foldertje. We willen u nog op het volgende wijzen: Let er op dat ieder kind het worddocument goed gebruikt. En begrijpt hoe je het gebruiken moet. Let er op dat ieder kind zijn of haar folder beoordeelt via het beoordelingslijstje. Zorg er ook voor dat de kinderen hun worddocument goed controleren voor dat ze het uitprinten. Zorg er als leerkracht voor dat u daar bij bent. Zorg er voor dat de tweetallen de taken goed verdelen. Het adres van Sebastiaan Krab is in gebruik. Mocht u vragen of suggesties hebben mail dan naar onderstaand adres. Webkwestiemakers: Rebecca, Harienke en Johanna inleiding opdracht verwerking 1 verwerking 2 verwerking 3 infobronnen beoordeling afsluiting leerkracht


Download ppt "Een kijkje in de oceaan met Sebastiaan"

Verwante presentaties


Ads door Google