Download de presentatie
GepubliceerdBernard Verbeek Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Les 1 Natuurlijke getallen en kommagetallen
2
Met deze tien cijfers kunnen wij alle getallen schrijven.
Getallen kunnen in woorden of met symbolen weergegeven worden We staan er niet bij stil dat dit eigenlijk heel bijzonder is. Dit is een heel handig systeem . Veel handiger dan bijvoorbeeld de Romeinse cijfers van vroeger.
3
De Romeinen gebruikten volgende cijfers: M = 1000 D = 500 C = 100 L = 50 X = 10 V = 5
Het maken eenvoudige berekeningen als vermenigvuldigingen en delingen, was met Romeinse getallen een hopeloze opgave.
4
KLOK MET ROMEINSE CIJFERS
5
Ons getallenstelsel danken we aan de Arabieren, die het op hun beurt van de Indiërs hadden overgenomen. Het Arabische systeem was veel logischer en eenvoudiger dan het Romeinse en het duurde dan ook niet lang of handelslieden, bankiers en andere mensen over de hele wereld die veel moesten rekenen, schakelden over op dit getallensysteem.
6
Er zijn natuurlijke getallen.
In zo een getal heb je: eenheden E tientallen T honderdtallen H duizendtallen D …….enz… .
7
De waarde van het cijfer 2 is 20 000 (eenheden of blokjes)
De waarde van het cijfer 2 is (eenheden of blokjes) De rang van het cijfer 2 is TD ( tienduizendtallen) De waarde van het cijfer 5 is (eenheden of blokjes) De rang van het cijfer 5 is H ( honderdtallen)
8
Tot hoeveel kun je tellen?
Tien, honderd, duizend, miljoen, miljard,... biljoen, biljard, triljoen, triljard, enzovoorts. Het grootste getal dat in woorden is uit te drukken is honderd novenonagintanongentiljard. We hebben het dan over het getal ( dat wil zeggen: 10x10x10x10x10x10…. en dat nog 5994 keer) Eigenlijk zijn die namen voor grote getallen nauwelijks uit te spreken en nog slechter te onthouden.
10
Er zijn decimale getallen ( men zegt ook wel kommagetallen)
Dat zijn getallen met een komma. Bij decimale getallen praat men over tienden t hondersten h duizendsten d
12
De waarde van het cijfer 5 is 0,5 (eenheden of blokjes)
0, 569 De waarde van het cijfer 5 is ,5 (eenheden of blokjes) De rang van het cijfer 5 is t ( tienden) De waarde van het cijfer 9 is ,009 (eenheden of blokjes) De rang van het cijfer 9 is d ( duizendsten)
13
Er zijn ook positieve getallen, dat zijn de getallen boven nul.
Er zijn de negatieve getallen, dat zijn de getallen onder nul en die worden aangeduid met een minteken zoals bij de thermometer. Bv. -6°
14
Er zijn even getallen, dat zijn getallen die een veelvoud
zijn van 2, dus getallen die je door 2 kan delen. We zeggen ook pare getallen. ……… Er zijn oneven getallen, dat zijn getallen die geen veelvoud zijn van 2, dus getallen die je niet juist dor twee kan delen. We zeggen ook onpare getallen ………
15
Een getal kan een hoeveelheid, of een aantal aanduiden.
Bijvoorbeeld: Er zijn 43 leerlingen in het zesde leerjaar. Een getal kan een rangorde aanduiden. Bijvoorbeeld: Hij eindigde op de zesde plaats
16
Een getal kan een code zijn
Tweede vedieping, kamer 27 De code om deze brandkast te openen is een getal.
17
Een getal kan een kans aanduiden.
Bijvoorbeeld: Er is 1 kans op 5 dat hij wint. Een getal kan een verhouding aangeven. Bijvoorbeeld: om confituur te maken neem ik10 delen suiker en 20 delen fruit Een getal kan een maatgetal aangeven. Bijvoorbeeld: Hij weegt 94 kilogram.
18
Zolang er getallen zijn zijn er ook mensen geweest die aan getallen een betekenis gegeven hebben.
Zo wordt bijvoorbeeld het getal 7 in diverse culturen als een heilig getal beschouwd. Veel mensen beschouwen 11 als gekkengetal . 13 is voor velen een ongeluksgetal. Zelfs het woord ongeluksgetal heeft dertien letters Vrijdag de dertiende wordt als een ongelukkige dag beschouwd. In vrijwel ieder vliegtuig wordt in de nummering van de zitplaatsen rij 13 overgeslagen; op rij 12 volgt rij 14. Ook in sommige grote hotels wordt etage 12 gevolgd door etage 14. In de Formule 1 wordt startnummer 13 niet gebruikt.
19
Een leuk recept Een Arabisch gebruik vertelt dat wanneer je een goede vriendschap met iemand wil opbouwen, dan moet je een stukje papier nemen en daarop de getallen 220 en 284 schrijven. Daarna moet je dat in twee stukken scheuren, het ene stuk met het ene getal zelf opeten, en het andere heimelijk door het voedsel van die ander doen zodat hij of zij het andere getal naar binnen krijgt zonder het zelf te weten. Indien jullie dat bij jullie leerkrachten willen proberen, gelieve niet te groot vel papier te gebruiken a.u.b.!!!! Dankjewel.
20
Dit getal is ……. Een code Een maatgetal Een rangorde
21
Fout, kies opnieuw! Ga terug naar de vraag. Klik hier
22
Goed zo! Ga verder
23
Dit getal is ……. Een verhouding Een maatgetal Een rangorde
24
Fout, kies opnieuw! Ga terug naar de vraag. Klik hier
25
Goed zo! Ga verder
26
Dit getal is ……. Een code Een rangorde Een hoeveelheid
27
Fout, kies opnieuw! Ga terug naar de vraag. Klik hier
28
Goed zo! Ga verder
29
Dit getal is ……. Een code Een maatgetal Een rangorde
30
Fout, kies opnieuw! Ga terug naar de vraag. Klik hier
31
Goed zo! Ga verder
32
Dit getal is ……. Een rangorde Een code Een hoeveelheid
33
Fout, kies opnieuw! Ga terug naar de vraag. Klik hier
34
Goed zo! Ga verder
35
Dit getal is ……. Een code Een maatgetal Een rangorde
36
Fout, kies opnieuw! Ga terug naar de vraag. Klik hier
37
Goed zo! Ga verder
38
Elk getal is ……. Een code Een verhouding Een hoeveelheid
39
Fout, kies opnieuw! Ga terug naar de vraag. Klik hier
40
Goed zo! Ga verder
41
Online-oefenen: Wanneer jouw computer online staat, kan je op de volgende link klikken en de oefeningen over negatieve getallen oplossen Ben je niet online, ga dan naar de volgende dia
42
Knap gewerkt! Druk op Esc en sluit Powerpoint af.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.