Download de presentatie
GepubliceerdSylvia Adam Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Krijn van Beek Ministerie van VenJ Directeur Strategie 3 april 2014
Ongevraagd Adviseren Krijn van Beek Ministerie van VenJ Directeur Strategie 3 april 2014 1 april 2014
2
Huiswerk Speech Donner Boekje NSOB
3
Adviseren Vraag Aanbod
4
VenJ 120.000 mensen Taakorganisaties: Departement Politie
Rechterlijke macht OM IND Gevangeniswezen Schadefonds geweldsmisdrijven Etc. Departement
5
Departement VenJ: ±1800 mensen
Beleidsagenda minister: 7 hoofdpunten, 130 targets Kamer: Over beleid Over grote lijnen Over incidenten Beheer en aansturing taakorganisaties Onderhandelen met vakbonden Onderhandelen over budgetten en begrotingen Verantwoordingsinformatie Etc. Overig: Wetgeving Afstemmen andere ministeries WODC Directie Strategie
6
Directie Strategie Vrije rol Lange termijn Ongevraagd
7
Opdracht 1 We signaleren: nieuwe kennis uit hersenonderzoek mbt vrije wil cq toerekeningsvatbaarheid – doen we er iets mee?
8
Voorbeelden Ongevraagde Adviezen
Heritage foundation – neo conservatism Big society - respublica New Public Management - ?? Participatiesamenleving – WRR (?) Klimaat, zee, privacy, etc. Wet Maatschappelijke Ondersteuning – RMO Lerende economie -WRR Toekomstscenario’s (Shell, Rabo, Justitie over Morgen) Digitale infrastructuur Zelfrijdende auto’s Maatschappelijk referentiekader Betrekken samenleving Etc.
9
Opdracht 2 We hebben de indruk dat we ‘iets met cyber’ moeten gaan doen. Wat doen we?
10
Ongevraagde advisering
Waarom? Opdat beslissers geïnformeerd zijn – ook over zaken die ze niet wilden horen Opdat er ook iemand nadenkt over de agenda zelf Omdat je de agenda wilt beïnvloeden Wie? Denktanks Belangengroepen Wetenschap Strategy unit Hoe/Wat? Advies Onderzoek Toekomstbeeld Proces Waarom? Opdat beslissers geïnformeerd zijn – ook over zaken die ze niet wilden horen Opdat er ook iemand nadenkt over de agenda zelf Omdat je de agenda wilt beïnvloeden Wie? Denktanks Belangengroepen Wetenschap Strategy unit Hoe/Wat? Waarom? Opdat beslissers geïnformeerd zijn – ook over zaken die ze niet wilden horen Opdat er ook iemand nadenkt over de agenda zelf Omdat je de agenda wilt beïnvloeden Wie? Hoe/Wat? Waarom? Wie? Hoe/Wat?
11
Waar komt advies dan vandaan? (Mijn filosofie)
Wij agenderen maatschappelijke meerwaarde Wij organiseren creativiteit Wij zijn er om derden in te schakelen
12
Maatschappelijke waarde
Wat mag / moet? Legitimiteit Het startpunt van de workshop Maatschappelijke waarden is de strategische driehoek, die door Moore in de Public Value Theory is beschreven. De strategische driehoek beschrijft het domein waarbinnen een ambtenaar opereert. De drie hoekpunten zijn: Legitimiteit (wat mag? Wat moet? – hier zit de invloed van de politiek), Middelen (Wat kan? – hier gaat het om de financiering en om de beleids- / uitvoeringsinstrumenten die je tot je beschikking hebt) en Maatschappelijke waarden (Hierin zitten de maatschappelijke doelen waar je als overheid uiteindelijk voor werkt) In de logica van het werken in een organisatie is het heel makkelijk om in de linker helft te gaan zitten. De linker twee hoekpunten hebben een hoge dagelijkse urgentie en druk. Zo raakt het rechter hoekpunt makkelijk buiten beeld. Werken vanuit maatschappelijke waarden helpt een ambtenaar alle drie de hoekpunten mee te nemen en zo evenwichtiger te opereren. Public Value theory (vgl harvard case methode), strategic triangle: dit is de driehoek waarbinnen we allemaal opereren. >>Voorbeelden geven van het niveau waarop we ‘Maatschappelijke waarden’ benoemen. Waarheen? Maatschappelijke waarde Wat Kan? Middelen Strategische Driehoek Public Value Theory - Moore 1995 Directie Strategie
13
Noodzaak van creativiteit
14
Inbreng van derden
15
Opdracht 3 Betrekken samenleving: organisatie wil niet, maar wij denken dat het heel belangrijk is. Wat nu?
17
Samenvatting Vraag-aanbod Proces – advies Binnen-buiten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.