De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Op het einde van het jaar hebben we soms het volgende probleem:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Op het einde van het jaar hebben we soms het volgende probleem:"— Transcript van de presentatie:

1 Op het einde van het jaar hebben we soms het volgende probleem:
kosten die we dit jaar boeken zijn voor een gedeelte ten laste van volgend jaar opbrengsten die we dit jaar boeken zijn voor een deel toe te wijzen aan volgend jaar

2 Dit gebeurt met de techniek van de
"Overlopende Rekeningen"

3 kosten die we dit jaar boeken
zijn voor een gedeelte ten laste van volgend jaar bijvoorbeeld : de huur wordt driemaandelijks afgerekend. In ons bedrijf schrijven we het huurbedrag van de maanden december, januari en februari in onze boeken in de maand december. De kost voor de maand december is wel OK. Maar .... januari en februari behoren tot het volgende jaar. Dus moeten we een systeem vinden om die kosten naar het volgende jaar te verplaatsen. Deze techniek noemen we de "Overlopende Rekeningen" Hoe doen we dat???

4 Iedere maand betalen we 1500 euro. Dus 3-maandelijks: 4500 euro
De betaling gebeurt in december voor de maanden december, januari en februari dit is een kostenrekening van het jaar 2012 610 Huur 4500 Op het einde van het jaar gaan we een deel afnemen dat bestemd is voor volgend jaar.

5 Door de journaalpost: 490 Over te dragen kosten @ 610 Huur 3000 610 Huur dit is een kostenrekening van het jaar 2012 dit is een balansrekening van het jaar 2012 490 Over te dragen kosten 3000 Dit is een eindejaarsverrichting

6 In het begin van het jaar 2013 hebben we dus in de balans
de actiefrekening 490 staan voor een bedrag van 3000 euro Door deze journaalpost plaatsen we het bedrag in de juiste kost: 610 Huur @ 490 Over te dragen kosten dit is een balansrekening van het jaar 2013 490 Over te dragen kosten 610 Huur dit is een kostenrekening van het jaar 2013 3000 Dit is een "begin van het jaar"-sverrichting

7 hebben we een deel van de kosten van dit jaar
Door deze techniek hebben we een deel van de kosten van dit jaar overgedragen naar volgend boekjaar.

8

9 opbrengsten die we dit jaar boeken
zijn voor een deel toe te wijzen aan volgend jaar bijvoorbeeld : Een groot werk is gestart in november en kent zijn einde in januari 2013. Toch wordt de totale som op voorhand gefaktureerd (dus in 2012) Zodoende wordt de faktuur reeds in november in onze boeken ingeschreven. Maar .... eigenlijk hebben we in januari 2013 ook bijgedragen tot de omzet. Dus moeten we een systeem vinden om die opbrengst naar volgend jaar te verplaatsen. Deze techniek noemen we de "Overlopende Rekeningen" Hoe doen we dat???

10 Dit gebeurt met de techniek van de
"Overlopende Rekeningen"

11 De totale faktuur bedraagt in november 2012 40 000 euro.
Evenwel gebeurt 1/4 van de werkzaamheden in het jaar 2013 We gaan zodoende in /4 van deze omzet in onze boeken verminderen door de journaalpost: 700 Verkopen @ 493 Over te dragen opbrengsten dit is een opbrengstenrekening van het jaar 2012 700 Verkopen dit is een passiefrekening van het jaar 2012 493 OTD opbrengsten 10 000

12 In het begin van het jaar 2013 hebben we dus in de balans
de passiefrekening 493 staan voor een bedrag van euro Door deze journaalpost plaatsen we het bedrag in vermeerdering in de juiste opbrengstrekening: 493 Over te dragen opbrengsten @ 700 Verkopen dit is een balansrekening van het jaar 2013 493 OTD opbrengsten 700 Verkopen dit is een opbrengstenrekening van het jaar 2013 10 000 Dit is een "begin van het jaar"-sverrichting

13 hebben we een deel van de opbrengsten van dit jaar
Door deze techniek hebben we een deel van de opbrengsten van dit jaar overgedragen naar volgend boekjaar.

14

15 DEEL 2

16 Op het einde van het jaar hebben we soms het volgende probleem:
kosten die we volgend jaar boeken zijn voor een gedeelte ten laste van dit jaar opbrengsten die we volgend jaar boeken zijn voor een deel toe te wijzen aan dit jaar

17

18 kosten die we volgend jaar boeken
zijn voor een gedeelte ten laste van dit jaar bijvoorbeeld : de huur wordt driemaandelijks afgerekend op het einde van de periode. In ons bedrijf schrijven we het huurbedrag €4500 van de maanden december, januari en februari in onze boeken in de maand februari 2013 De kost voor de maanden januari en februari is wel OK. Maar .... december (voor eenbedrag van €1500) behoort tot het jaar 2012. Dus moeten we een systeem vinden om die kosten naar het jaar 2012 te verplaatsen. Deze techniek noemen we de "Overlopende Rekeningen" Hoe doen we dat???

19 Dit gebeurt met de techniek van de
"Overlopende Rekeningen"

20 Door de journaalpost: 610 Huur @ 492 Toe te rekenen kosten brengen we een deel van de toekomstige kosten nu al in rekening 610 Huur dit is een kostenrekening van het jaar 2012 1500 dit is een balansrekening van het jaar 2012 492 Toe te rekenen kosten 1500 Dit is een eindejaarsverrichting

21 In het begin van het jaar 2013 hebben we dus in de balans
de passiefrekening 492 staan voor een bedrag van 1500 euro Door deze journaalpost plaatsen we het bedrag in vermindering in de juiste kost: 492 Toe te rekenen kosten @ 610 huur dit is een balansrekening van het jaar 2013 492 Toe te rekenen kosten 610 Huur dit is een kostenrekening van het jaar 2013 1500 Dit is een "begin van het jaar"-sverrichting

22 hebben we een deel van de kosten van volgend jaar
Door deze techniek hebben we een deel van de kosten van volgend jaar overgedragen naar dit boekjaar.

23

24 opbrengsten die we volgend jaar boeken
zijn voor een deel toe te wijzen aan dit jaar bijvoorbeeld : een groot werk wordt op het einde in 1 keer gefaktureerd. De werken zijn gestart in november en kennen hun einde in januari. Zodoende wordt de faktuur eind januari in onze boeken ingeschreven. De opbrengst voor de maand januari is wel OK. Maar .... eigenlijk hebben we in november en december ook bijgedragen tot de omzet. Dus moeten we een systeem vinden om die opbrengst naar dit jaar te verplaatsen. Deze techniek noemen we de "Overlopende Rekeningen" Hoe doen we dat???

25 Dit gebeurt met de techniek van de
"Overlopende Rekeningen"

26 De totale faktuur zal in januari 2013 40 000 euro bedragen.
Evenwel is er 3/4 van de werkzaamheden reeds gebeurt in het jaar 2012 We gaan zodoende in 2012 reeds 3/4 van deze omzet in onze boeken opnemen door de journaalpost: 491 Verkregen opbrengsten @ 700 Verkopen dit is een opbrengstenrekening van het jaar 2012 700 Verkopen 30 000 dit is een actiefrekening van het jaar 2012 491 Verkregen opbrengsten 30 000

27 In het begin van het jaar 2013 hebben we dus in de balans
de actiefrekening 493 staan voor een bedrag van euro Door deze journaalpost plaatsen we het bedrag in vermindering in de juiste opbrengstrekening: 700 Verkopen @ 493 Verkregen opbrengsten dit is een balansrekening van het jaar 2013 491 Verkregen opbrengsten 700 Verkopen dit is een opbrengstenrekening van het jaar 2013 30 000 Dit is een "begin van het jaar"-sverrichting

28 hebben we een deel van de opbrengsten van volgend jaar
Door deze techniek hebben we een deel van de opbrengsten van volgend jaar overgedragen naar dit boekjaar.


Download ppt "Op het einde van het jaar hebben we soms het volgende probleem:"

Verwante presentaties


Ads door Google