Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEdith Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem jaap@petegem.nl
De Gouden Driehoek Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
2
Jaap van Petegem Onderwijzer Orthopedagoog 20 jaar ZMOK-onderwijs
23 jaar adviseur jeugdbeleid en onderwijs Sparringpartner Gedragswerk en Passend Onderwijs Een frisse kijk op de jeugd
3
interactief Wat gaan we doen? wat houdt ons bezig? de gouden driehoek.
over afstand en nabijheid 3-dimensionaal ontwikkelen samenwerken vaardigheden en communicatie interactief
4
Wat houdt ons bezig? Ontwikkelingen “zorg om jeugd”:
Focus op integraal kindcentrum Passend Onderwijs Transitie van de Jeugdzorg Samenwerken in de keten
5
KIND ontwikkelen opvoeden interactie ouder Pedagogisch medewerker
6
Waarom De Gouden Driehoek?
pedagoog Waarom De Gouden Driehoek? ouder kind Ouder(s) en pedagogisch medewerkers hebben een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor het kind. (opvoeden en ontwikkelen) Maar niet dezelfde ! De pedagogisch medewerker heeft een rol als manager van de processen. Bewaakt rollen en posities!
7
over afstand en nabijheid
De gouden driehoek gaat over psychologische afstand en is idealiter dan ook gelijkzijdig: pedagoog ouder kind
8
over afstand en nabijheid
de beleving van de afstand kan verschillend zijn? ouder pedagoog kind
9
Over afstand en nabijheid
Wat is hier aan de hand? pedagoog ouder kind
10
Over afstand en nabijheid
En hier? ouder kind pedagoog
11
Over afstand en nabijheid
Psychologische afstand gaat over beleving! Er kunnen meerdere driehoeken in elkaar grijpen. > verschillende ouderrollen (klant, collega) > verschillende pedag. medewerkers > verschillende interacties
12
3-dimensies KIND klimaat en organisatie ouder pedagoog
13
3-dimensies KIND veiligheid welbevinden autonomie regels en ruimte
pedagoog ouder
14
3-dimensies KIND klimaat en organisatie methodiek ouder pedagoog
15
3-dimensies KIND ouder pedagoog spelen en vrije tijd
ontwikkelen en leren groepsactiviteiten ouder pedagoog
16
3-dimensies KIND Individuele Ontwikkelingsplanning ouder pedagoog
17
3-dimensies KIND klimaat en organisatie methodiek i.o.p ouder pedagoog
18
3-dimensies KIND klimaat en organisatie methodiek i.o.p ouder pedagoog
19
3-dimensies KIND klimaat en organisatie methodiek i.o.p ouder pedagoog
20
3-dimensies KIND methodiek I.O.P. ouder pedagoog
21
3-dimensies KIND klimaat en organisatie methodiek ouder pedagoog
22
3-dimensies KIND emotionele veiligheid persoonlijke competentie
waarden en normen Sociale competentie ouder pedagoog
23
samenwerking: Succes boek je niet alleen Resultaat moet je organiseren
Competenties kun je ontwikkelen Invloed moet je uitoefenen Groeien door samen sterk Identiteit geeft positie Delen leidt tot vermenigvuldigen
24
Vaardigheden en communicatie
De kunst van: Het stellen van goede vragen Het luisteren Het werken vanuit gedeelde belangen Het vermijden van struikelblokken Het omgaan met eigen en andermans emoties Het leren omgaan met weerstanden PROFESSIONEEL HANDELEN
25
Vaardigheden en communicatie
De kunst van: Het stellen van goede vragen Het luisteren Het werken vanuit gedeelde belangen Het vermijden van struikelblokken Het omgaan met eigen en andermans emoties Het leren omgaan met weerstanden
27
Vraag Neem een situatie rond een kind in gedachten.
Hoe ziet de gouden driehoek er uit? - is er gelijkzijdigheid? - zijn de dimensies in evenwicht? - wat vraagt het van jouw professionaliteit? PROFESSIONEEL HANDELEN
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.