De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden"— Transcript van de presentatie:

1 ‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden
Kees van de Veer, Simone Meijnen, Gea Breebaart jongeren: Leon Witteveen en Stijn van der Meer Bilthoven, 4 september 2012

2 In control Situatie: Ik ben een jongere van 16 jaar die op stap gaat met zijn vrienden/vriendinnen. Behoefte: Ik wil gezellig wat drinken met anderen zonder narigheid. Frictie: Maar ik ben bang dat ik de controle over mijn gedrag verlies vooral tav agressie en flirten met andere meisjes/jongens.

3 In control van mijn gedrag
Doelgroep: Alle jongeren (jongens en meisjes) van 16 jaar en ouder in NHN. Met specifieke aandacht voor de jongeren die 16 jaar worden. Dit zijn er ongeveer per jaar in NHN. Nieuw voor: Nederland GB / PG onze GGD De gemeente stuurt een verjaardagspakket naar de jongere die 16 jaar wordt. Dit pakket bestaat uit: brief van gemeente met onderbouwing van het doel van dit pakket flyer met leuke coördinatie oefeningen in combinatie met de gevaren van alcohol en nuttige tips ‘rode kaart’ met verwijzing naar flyer en link naar facebookpagina Daarnaast wordt de flyer in de vorm van een poster verstuurd naar alcoholverstrekkers zoals sportverenigingen, horecagelegenheden en andere plekken bekende zuipketen om op te hangen Via ‘de rode kaart’ spreken de jongeren elkaar makkelijker aan wanneer iemand uit de vriendengroep ‘te veel drinkt’ Deze jongere krijgt de rode kaart en moet de coördinatie oefeningen doen. Dit zet jongeren op een humoristische en luchtige wijze aan, tot nadenken over hun gedrag. Doelgroep bestaand nieuw x Nieuw vernieuwd bestaand Product x x

4 In control of myself Waarom kiest de klant er voor?
ja Positief en luchtig Ludiek en humor om de oefeningen Geen wijzende vinger van deskundige Spreken elkaar beter/sneller aan Geen beloning/straf Wie of wat zijn concurrenten en wat is onze positionering en rol? Als GGD kunnen wij ons meer positioneren ten aanzien van ketenpartners en gemeenten. Het wordt een structurele en integrale samenwerking. De boodschap van ‘Ga jij over de rooie? ’ heeft betrekking op zowel de boodschapper als de ontvanger (ook ouders). nee ja Alternatief 1: logo Alternatief 2: logo Alternatief 3: logo

5 Let’s go! Maakbaarheid Hoe ziet het productontwikkelingsproces er uit?
Rode kaart, flyer en poster is een grafisch proces dat een link krijgt met facebookpagina. Via de stuurgroepen Jeugd en Alcohol dmv inzet gemeenten (GBA) Mogelijke partners Gemeenten Horeca Sportverenigingen verslavingszorg Hoe ziet het productontwikkelingsproces er uit? Maximaal een jaar. Hierbij moeten de jongeren betrokken worden. Van ontwikkeling tot implementatie.

6 Wat kost een verjaardagskado?
Wat kost het en wat levert het op? Cijfers per jaar na drie jaar Productontwikkeling kost ongeveer € ,00 Gemeente zet het in de markt richting jongeren Gemeenten stuurt de posters naar de horeca en andere verenigingen Het levert het volgende op: Jongeren gaan ‘niet over de rooie’ want ze houden controle over hun gedrag Er wordt naar een private/publieke samenwerking gewerkt bijvoorbeeld met rabobanken, woningbouwcooperaties en zelfs met de horeca. Voldoet het aan criteria? Het is nieuw in de wereld van gezondheidsbevordering De oplossing draagt bij aan minder alcoholgebruik bij jongeren als ook verminderde agressie Drink nog even niet is de boodschap van de rooie kaart Het kost weinig geld en het levert de gemeente minder overlast/agressie op en dergelijke Er wordt integraal samengewerkt met sport, veiligheid, gezondheid en jeugd Het is door de jongeren zelf aangegeven met vooral de issues: humor, luchtigheid en geen wijzende vinger De jongere zullen hier verder bij betrokken moeten worden.. Peers.. Voor en door…


Download ppt "‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden"

Verwante presentaties


Ads door Google