Download de presentatie
GepubliceerdRebecca Aerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Informatieavond over effectief studeren September 2013 door Ruud Sniekers
2
Oefening ‘Mental Representation’
Sluit uw ogen voor 20 a 30 sec en maak in gedachten een voorstelling van een positief resultaat dat deze avond u gaat opleveren! Self-fulfilling Prophecy werkt! De voorstelling van het positieve resultaat fungeert als een soort ‘bouwtekening’ voor het brein. Het brein stuurt het lichaam vervolgens in de richting van het positieve resultaat!!
3
Het draait allemaal om gewoonten!
Tussen nu en examen: 9 maanden? In blijde verwachting van je diploma …….. Wist je dat het ……. ???????? ca 30 dagen duurt om een slechte gewoonte af te leren of om een goede gewoonte aan te leren slechts ca 10 dagen duurt om een goede gewoonte af te leren of om een slechte gewoonte aan te leren en wist je dat ……. je gewoonten in belangrijke mate bepalend zijn voor succes in je studie
4
De fundamenten van succesvol studeren
vermogen en bereidheid om bij te sturen SMS helpende overtuigingen en opvattingen effectieve en efficiënte gewoonten fit aan de start keer op keer! zelfkennis en zelfbewustzijn voorkeuren, talenten & kwaliteiten, behoeften, drijfveren, etc. zin en energie vrijmaken
5
Studenten die de opleiding succesvol afronden
Wat zie ik in mijn werk? Alle studenten beginnen met de beste intenties aan een opleiding, maar ... Studenten die de opleiding succesvol afronden Studenten die een verkeerde studiekeuze gemaakt hebben en/of niet over het juiste talent of voorkennis beschikken Nominaal Nominaal+1 Nominaal+2 Nominaal+3 Studenten die falen ondanks het juiste talent en zonder aanwijsbare persoonlijke omstandigheden Studenten die worden belemmerd door aanwijsbare persoonlijke omstandigheden
6
Wat zie ik in mijn werk? Overdrijven van goede eigenschappen:
Zelfoverschatting Onrealistisch optimisme Ogenschijnlijke onbezorgdheid Gevolg: Groep studenten: Gebruikt geen agenda Plant niet of plant slecht Organiseert onvoldoende Houdt zich niet aan voornemens of planning Oefent te weinig Begint te laat
7
Wat zie ik in mijn werk? Succesvolle studenten: Geloven in zichzelf
Beginnen en maken af Maken bewuste keuzes Haken aan en verbinden zich Effectieve gewoonten Staan achter hun keuze Positieve zelfspraak Nemen verantwoordelijkheid Zijn pro-actief Zorgen voor balans Voorkomen problemen Zetten door en hebben geduld Falende studenten: Over/onderschatten zichzelf Stellen uit Weten niet wat ze willen Verbinden zich niet Belemmerende gewoonten Twijfelen (zichzelf/opleiding) Belemmerende zelfspraak Leggen oorzaak buiten zichzelf Zijn afwachtend en passief Geven toe aan verleiding Lopen achter de feiten aan Geven op en haken af
8
Het Grillige Puberbrein
Misvattingen! Schoolprestaties hollen achteruit Jongeren kunnen niet plannen omdat het brein daar nog niet klaar voor is Jongeren hebben weinig verantwoordelijkheidsgevoel Jongens zijn slachtoffer van nieuwe onderwijsvormen Voor iedereen geldt hetzelfde Activeren = Intensiveren Zie Behoeften Als er uitdagende beloningen in het vooruitzicht worden gesteld kunnen jongeren plannen als de beste, tonen ze zich zeer verantwoordelijk en stijgen hun prestaties tot grote hoogte
9
Het Grillige Puberbrein
Breinvriendelijke principes Veiligheid: absolute voorwaarde om te leren Voeding: licht, zuurstof temperatuur, beweging, water Sociaal leren: ‘brein veel actiever’ Emotie: humor, spanning, sensatie leiden tot duurzaam leren Informatie: nieuwigheid, structuur, betekenis Variatie in werkvorm incl. feedback Prikkeling: Alert maken en ‘uit balans brengen’ Voorwaarde: ‘Gevoel dat het echt om hem/haar gaat’ Prefrontale Cortex: hogere cognitieve vaardigheden en executive functies
10
Wat zie ik in mijn werk? Uitstelgedrag
Klus Drempel om te beginnen Mentale blokkades verhogen die drempel ‘Ik moet ..’ ‘Ik ben vrij om te kiezen …..’ ‘Maak het af’ ‘Begin ermee’ ‘Alleen perfect is goed’ ‘Goed is ook goed’ ‘Hierdoor mis ik …’ ‘Hierdoor mis in niets’
11
Studeren is net als het rijden van de Tour de France!!
Vele etappes Zware bergritten Tijdritten Tempo rijden Sprinten Individuele prestatie Samen sterk Parijs halen!
12
Studeren is net als het rijden van de Tour de France!!
Koplopers Achtervolgers Peloton Aan het elastiek In de bus Achterblijvers Bezemwagen Het gaat om finishen binnen de tijdslimiet
13
Sport vs Studeren: Training Les / Oefening Wedstrijd Examen
Dezelfde persoonlijke / mentale vaardigheden spelen een belangrijke rol
14
Wat nodig om te presteren in het HBO-WO?
Physical Fitness Herstel vermogen Talent Aanleg Discipline Zorgvuldigheid Uitdagende, realistische doelen Plezier, enthousiasme Concentratie Focus Instelling/Motivatie ‘Will to achieve’ Intelligentie Training Oefening Emotional Fitness Toets-mentaliteit Positieve mindset Vasthoudendheid Tactisch Vermogen Geloof in eigen kunnen Anticipatie vermogen Leerattitude Gewoonten Ervaring
15
Aanleiding: Waarom SMS? Gehoord van studenten
‘Ik zou graag meer uit me zelf halen’ ‘Ik zou graag effectiever en efficiënter willen studeren!’ ‘Ik wil wel maar ik weet niet hoe!’ ‘Ik kan het niet alleen!’ ‘Ik wil niet buiten de groep vallen!’ ‘Ik vind het moeilijk om keuzes te maken’ ‘Ik weet niet hoe ik moet beginnen!’ ‘Er wordt teveel zelfstandigheid van mij verwacht!’ Er is behoefte aan een zetje in de goede richting vanuit de opleiding (docenten en peers) zelf!
16
Bronnen van SMS Sleutelen aan motivatie Effectief leren
Coachen van ‘high-potentials’ in het bedrijfsleven Coachen van toppers in de sport Waarom dit alles niet ook benutten voor studenten?
17
Bronnen van SMS Waarom dit alles niet ook benutten voor studenten?
Resultaatgericht werken’ in het bedrijfsleven Effectief leren Essenties van coachen Waarom dit alles niet ook benutten voor studenten?
18
SMS-bijeenkomsten Ca 1,5 uur in groep van max 12 studenten
Bespreken essentiële onderwerpen op het gebied van effectief studeren Eigen ‘gedragscode’ opstellen voor effectief en efficiënt studeren Elkaar stimuleren, aanmoedigen en aanspreken Eigen voornemen beloven aan de groep
19
5 effectieve & efficiënte gewoonten
SMS-Training Doel: Effectief en Efficiënt studiegedrag ontwikkelen Eigen GEDRAGSCODE van 10 gewoonten Start: 5 effectieve & efficiënte gewoonten 5 ineffectieve & inefficiënte gewoonten Na 20 weken: 10 zelfgekozen effectieve & efficiënte gewoonten
20
Gewoonten en achterliggende intentie
altijd op basis van positieve intentie positief effect op korte termijn iets ‘bereiken’ of iets ‘vermijden’ Echter, ………………. Bereiken: Welke behoefte wil je bevredigen? Vermijden: In welke situatie wil je niet terecht komen?
21
Uw eigen gewoonten…… 2 Belemmerendegewoonten van jezelf
2 Effectieve gewoonten van jezelf 2 Belemmerendegewoonten van jezelf Effect van deze gewoonten Intentie achter deze gewoonten
23
Action-Type: 4 Temperamenten en hun kenmerken
Artisan - SP Situatie-gericht Praktisch Snel/Impulsief Direct/Open Actie/Ervaring Spontaan/Alert Avontuurlijk Flexibel Pragmatisch Sluw/Energiek Besluitvaardig Veerkracht Inventief Doortastend Ego-oriëntatie Guardian - SJ Teamlid Verantwoordelijk Traditioneel Realistisch Gewetensvol Ordelijk/Nauwk. Gestructureerd Loyaal/Zorgzaam IJverig/Grondig Betrouwbaar Serieus Respectvol Behoedzaam Stap voor stap Taakacceptatie Rational - NT Bekwaamheid Conceptueel Weten/Begrijpen Objectief Logica/Analyse Vernuftig Perfectionistisch Systematisch Verzamelingen Waar / Onwaar Nauwkeurig Visie/Strategie Praktisch Onafhankelijk Taakoriëntatie Idealist - NF Toekomstgericht Authentiek Sterke intuïtie Integriteit Harmonie Gevoelig Zelfkennis Empatisch Vriendelijk Groei/Idealen Origineel/Creatief Bevlogen Zin en Betekenis Betrokken Relatie-georiënteerd 27% 46% 10% 17%
24
Action-Type, verlaat de comfortzone!
Automatismen Bekend Veiligheid Zekerheid Gemakkelijk Ontspanning Comfortabel Geen uitdaging ……….. Learning-zone Nieuwe dingen Iets leren Onbekend Onveilig Onzeker Hindernissen Uitdagend Avontuurlijk Angst overwinnen ……….. Learning-zone Comfort-zone Ga het avontuur aan!
25
Balans tussen WILLEN en MOETEN
‘Zin en Zin’ School/Studie: Zie je er de ZIN van in? Heb je er ZIN in? Balans tussen WILLEN en MOETEN
26
De balans tussen MOETEN en WILLEN
Basis voor effectiviteit & efficiëntie
27
Verstoorde Balans tussen Willen en Moeten
Gebrek aan voldoening MOETEN WILLEN Gebrek aan discipline
28
‘Zin en Zin’: 4 Energiezones [vd Loo]
Negatieve sfeer Positieve sfeer HYPER-ZIN zone (45%) Korte termijn, ad-hoc perspectief Hectiek en Onrust, Ego-doelen Op tenen lopen, Hoge werkdruk ‘Versnellingsval’ en Roofbouw Voortdurende urgentie Weinig draagvlak, Wantrouwen ‘Angst-gedreven’ werken = moeten ZIN zone (15%) Lange termijn perspectief (visie) Draagvlak en Vertrouwen Drive, Passie, Energie ‘Flow & Groove’ Moed, daad- en veerkracht Constructief samenwerken ‘Doel-gedreven’ werken = willen Hoog Energieniveau ZOMBIE zone Stilstand en perspectiefloos Oververmoeidheid en Uitputting Onverschilligheid en Cynisme Afwachten en Vastzitten Angst en Slachtoffergevoel Hoe kom ik deze dag door? ‘Frustratie-gedreven werken’ COMFORT zone (30%) Don’t worry, be happy! Automatismen en routines Laag ambitieniveau Orde en regelmaat Geen veranderingen/ Vasthouden Status-Quo ‘Veiligheid-gedreven werken’ Laag Energieniveau
29
Total fitness! Six dimensions
FYSIEK INTELLEC-TUEEL EMOTIONEEL SPIRITUEEL FIT SOCIAAL MENTAAL
30
7 Habits of highly effective students Gewoonten
Iedereen heeft goede en slechte gewoonten! Goede gewoonten helpen en zijn effectief! Slechte gewoonten belemmeren en zijn niet effectief! Turn your bad habits into good habits!
31
7 Habits of highly effective students Gewoonten
Gewoonten hebben echter ook altijd een lange termijn effect! Goede gewoonten positief lange termijn effect Je bereikt wat je wilt bereiken en je vermijdt wat je wilt vermijden!! Slechte gewoonten negatief lange termijn effect Je bereikt wat je wilt vermijden en je vermijdt wat je wilt bereiken!!
32
‘Paradigma’s: interpretaties van de werkelijkheid
Eigen interpretatie leidt tot eigen beeld van de werkelijkheid! Dat beeld is vervormd en onvolledig en aangevuld vanuit veronderstellingen!
33
Overtuigingen / ‘Paradigma’s’ bepalen je doen en laten
‘Als ik dit af heb kan ik iets leuks gaan doen’ ‘Ik wil dit ook kunnen’ ‘Ik ben bereid om te werken voor een goed cijfer’ Iedereen heeft helpende en belemmerende paradigma’s! Helpende paradigma’s leiden tot effectief gedrag! Belemmerende paradigma’s leiden to ineffectief gedrag! ‘Een 6 is goed genoeg’ ‘Dit is erg saai’ ‘Ik kan dit toch niet’ ‘Dit kan volgende week ook nog wel’ ‘Dit is veel te moeilijk voor mij’ ‘Het is nu toch te laat’ What you see is what you get!! Shift your paradigms!
34
7 Habits of highly effective students Persoonlijke Bankrekening
Saldo = Zelfbeeld: wat vind je van je zelf? Storten: gedrag waardoor je zelfbeeld positiever wordt Pinnen: gedrag waardoor je zelfbeeld negatiever wordt Ga meer storten dan opnemen!
35
7 Habits of highly effective students! Persoonlijke Bankrekening
Manieren om te ‘storten’ Eerlijk zijn Afspraken met aan jezelf nakomen Doen wat je moet doen Goed voor jezelf zorgen Aardig zijn tegen jezelf Voor jezelf opkomen Je talenten benutten Focussen op de positieve kanten van jezelf Bijdragen in de groep Manieren om te ‘pinnen’ Oneerlijk zijn Afspraken met jezelf niet nakomen Niet doen wat je moet doen Roofbouw op jezelf plegen Hard zijn tegen jezelf Niet voor jezelf opkomen Je talenten niet benutten Focussen op de negatieve kanten van jezelf Niet bijdragen in de groep
36
7 Habits of highly effective students! Persoonlijke Bankrekening
Signalen van positief saldo Zelfvertrouwen Voor jezelf opkomen Zelfbewust Anderen succes gunnen Onafhankelijk gedrag Optimistisch en opgewekt Signalen van negatief saldo Bang om fouten te maken Toegeven aan anderen Arrogantie Jaloezie en afgunst Afhankelijk gedrag Pessimistisch en terneergeslagen
37
7 Habits of highly effective students Centra in je leven
lezen, kennis drank, drugs hobby held(en) kleren uiterlijk sport conflict familie auto muziek werk TV-prog nieuws studie vrienden gamen social media relatie eten geloof huisdier uitgaan pro- bleem ziekte tuin lichaam vakantie geld status luxe mobiel club of verenig. sensatie Hoeveel ballen ben jij aan het hooghouden? Welke zijn groot en welke zijn klein? Welke kun/wil je laten vallen en welke heb je al laten vallen?
38
Habit 1: Wees pro-actief!
Vooruit kijken Verantwoordelijkheid bij jezelf Actieve houding Initiatief nemen Tijdig beginnen Dingen afmaken Problemen voorkomen Anderen vergeven Rustig blijven Oorzaken bij jezelf zoeken …………………… Re-actief Achterom kijken Verantwoordelijkheid bij de ander Passieve houding Afwachten Uitstellen Dingen laten liggen Problemen oplossen Anderen aanklagen In paniek of stress raken Oorzaken bij anderen leggen ……………………………
39
Habit 2: Begin met een doel in gedachten!
Heeft u de moed om vooruit te kijken? Of durft u het niet aan?
40
Habit 3: Laat belangrijke zaken voorgaan!
5 goede redenen voor ‘time-management’ (verstandig omgaan met je tijd): Druk, druk, druk, als student heb je het nu eenmaal druk. Zeker als ….. ! Veel vrijheid door gebrek aan opgelegde structuur Vereiste en veronderstelde zelfstandigheid Overdaad aan contact met en invloed van anderen Vereiste samenwerking
41
Habit 3: Laat belangrijke zaken voorgaan!
Kwadrant 1: ‘De uitsteller’ Effect: achter de feiten aan lopen, stress en slechte tot matige prestaties Kwadrant 2: ‘De planner’ Effect: voldoening, overzicht, balans, respect, waardering, positieve PB, goede prestaties Kwadrant 4: ‘De verspiller’ Effect: schuldgevoel, geen voldoening, veel dringende zaken, rood staan op PB en RB Kwadrant 3: ‘De meeloper’ Effect: anderen volgen ipv jezelf leiden, niet serieus genomen worden Dringend Niet Dringend Niet Belangrijk Belangrijk
42
Habit 3: Laat belangrijke zaken voorgaan!
Wat zijn jouw ‘Big Rocks’? Staan ze in je agenda? Kom je er aan toe? Of is je week helemaal gevuld met kiezelsteentjes? Efficiëntie: De dingen goed doen Effectiviteit: De goede dingen (‘Big Rocks’) doen
43
Habit 3: Laat belangrijke zaken voorgaan!
Student gaf aan ‘knetterdruk’ te zijn! Waar kwam dat gevoel vandaan? MA DI WO DO VRIJ ZA ZO 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 Week uit agenda 23 uren les Hoe gebruik je de rest?
44
Habit 3: Laat belangrijke zaken voorgaan!
MA DI WO DO VRIJ ZA ZO 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 1 2 3 4 5 Week (168) tijd bijhouden Slapen (55) Les (24) Huiswerk (7) Pers verz (14) Reizen (10) Werken (8) Sporten (6) Ontspannen (44) Waar liggen kansen? Wat zijn valkuilen?
45
Habit 3: Laat belangrijke zaken voorgaan!
MA DI WO DO VRIJ ZA ZO 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 1 2 3 4 5 Bewust plannen: Agenda Slapen (53) Les (23) Huiswerk (10) Pers verz (18) Reizen (10) Werken (8) Sporten (6) Ontspannen (23) Evalueren en plannen (2) Buffertijd (7) Little things to do (8) Uitdaging: Je aan de planning houden
46
Verzoek / Huiswerk aan jullie allen
Stort vandaag nog op uw persoonlijke bankrekening Kies vandaag nog één van uw niet-effectieve gewoontes en ga die vervangen door een effectieve gewoonte Doe deze week een belofte aan iemand uit uw omgeving dat u zich minimaal 30 dagen lang aan die nieuwe effectieve gewoonte zult houden
47
Einde It is not our abilities
that show what we truly are It is our choices!!! Prof. Perkamentus Veel succes in jullie examenjaar ! EDUCRES vragen / informatie:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.