Download de presentatie
1
Het verhaal van de twee keien.
2
Of het verschil tussen logisch denken en “zijdelings” denken.
3
Er was eens een arme boer die een grote som geld moest terugbetalen aan een rijke, zeer lelijke man.
4
Gezien de boer een zeer mooie dochter had die de lelijke rijkaard wel beviel, stelde deze laatste een overeenkomst voor.
5
Hij zou alle schuld kwijtschelden als hij met de mooie dochter mocht trouwen..
6
. De boer en zijn dochter waren beide geschokt door dit voorstel.
7
De lelijke rijkaard stelde dan voor het lot te laten beslissen.
8
Hij zou een witte en een zwarte kei in een zak steken,
9
. . . en de dochter zou er blindelings een steen uitnemen.
10
Als ze de zwarte kei trekt, wordt ze zijn vrouw en wordt de schuld van haar vader kwijtgescholden.
11
Als ze de witte kei trekt moet ze niet met hem trouwen en wordt de schuld eveneens kwijtgescholden.
12
Als ze weigert om een kei te trekken, zal haar vader in de gevangenis gestoken worden voor de rest van zijn leven.
13
Daarop buigt de lelijke rijkaard zich voorover om 2 keien op te rapen.
14
Het meisje ziet echter dat de lelijkaard vals speelt en
15
twee zwarte keien opraapt en in de zak steekt.
16
Maar zij doet of zij het niet gezien heeft en zegt niets.
17
Dan vraagt de oude lelijkaard aan het meisje om een kei uit de zak te trekken.
18
Dit alles gebeurde buiten, voor de woning van de arme boer waar de weg vol keien lag.
19
Wat zou jij gedaan hebben als je in de plaats van het meisje was ?.
20
Denk eens goed na.
21
Welbeschouwd zijn er 3 mogelijkheden :
22
1. Het meisje weigert een kei te trekken.
23
2. Het meisje haalt de 2 keien uit de zak en toont zo aan de die oude stinkerd vals speelt.
24
3. Het meisje trekt een kei (dus een zwarte) en offert zich zo op om haar vader uit de gevangenis te houden.
25
Neem de tijd om eens goed na te denken wat jij zou doen.
27
Dit verhaal heeft tot doel je aan te tonen . . .
28
wat het verschil is tussen logisch en “zijdelings” denken.
29
Het dilemma van het jonge meisje kan niet op . . .
30
. . . op de traditionele en logische wijze worden opgelost.
31
Denk maar eens wat de gevolgen van de drie opties zijn.
32
Wel, wat zou jij doen ?
33
Zie hier wat het meisje gedaan heeft:
34
Denk nog eens goed na alvorens naar de oplossing te zien …
38
Zij steekt haar hand in de zak, neemt er een kei uit en laat deze onmiddellijk op de grond vallen.
39
Tussen al die andere keien die op de grond liggen, zie je natuurlijk niet welk kei het meisje heeft laten vallen.
40
“Wat ben ik toch onhandig.” roept het meisje uit !
41
“Maar eigenlijk maakt dat niet uit : als ik de kei die nog in de zak steekt er uit neem,
42
zien we toch ook welke ik als eerste getrokken heb, of niet soms?”
43
Aangezien de kei die nog in de zak steekt een zwarte is . . .
44
. . . kan de eerste kei die zij getrokken heeft alleen maar een witte zijn.
45
En gezien de oude lelijkaard zijn vals spel niet zal willen opbiechten . . .
46
keert het jonge meisje een schijnbaar onmogelijke zaak geheel om . . .
47
. . . naar een gunstige afloop !.
50
Moraal van dit verhaal :
51
Er bestaat een oplossing voor alle ingewikkelde problemen.
52
Alleen ziet men de zaken niet altijd in zijn juiste perspectief.
57
EINDE
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.