Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulia Mulder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Presentatie Maand van de Geschiedenis
Inspiratiebijeenkomst Landschap Erfgoed Utrecht 24 april 2014
2
Maand van de Geschiedenis
Grootste historische evenement van Nederland Activiteiten door honderden instellingen (musea, archieven, historische verenigingen, VVV’s, etc.) in oktober Achtergrond en verdieping door verschillende media (tv, radio, web, tijdschriften, kranten) Landelijke promotiecampagne Nederlands Openluchtmuseum organiseert Maand en Rijksmuseum Nacht van de Geschiedenis : Week van de Geschiedenis Vanaf 2011: Maand van de Geschiedenis
3
Resultaten 2013
4
Resultaten 2013
5
Resultaten 2013
6
Resultaten 2013
7
Resultaten 2013
8
Resultaten 2013
9
Resultaten 2013
10
Doelstellingen Geschiedenis toegankelijk maken voor breed publiek
Interesse in geschiedenis bij publiek vergroten Samenwerking stimuleren Netwerk historisch Nederland versterken Historische instellingen verbinden met maatschappelijke en commerciële
11
NTR/Andere Tijden, Historisch Nieuwsblad, Historiek, Nostalgienet e.a.
Partners Nederlands Openluchtmuseum Organisator landelijke promotiecampagne Provinciaal 9 provinciale erfgoedpartners verenigd in OPEN Mediapartners landelijk 8 mediapartners gedrukte pers, radio, tv NTR/Andere Tijden, Historisch Nieuwsblad, Historiek, Nostalgienet e.a. Landelijk 6 Brancheverenigingen en aanverwante organisaties BRAIN, NMV, CPNB, AWN, VNG , VIE Mediapartners regionaal 6 regionale omroepen (verenigd in ROOS), 1 regionale krant Rijksmuseum Organisator
12
Doelgroepen Primair Secundair Culturele instellingen
koepelorganisaties overheden Commerciële partijen Toeristische partijen RECRON-BSR-model: Ingetogen aqua dagrecreant en verblijfsrecreant Rustig groen dagrecreant Gezellig lime dagrecreant
13
2014: Vriend & Vijand
14
Thema Vriend & Vijand Aansluiting herdenkingen 2014: 100 jaar WO1
Operation Market Garden (WO2, Brabant, Gelderland) Bevrijding Zeeland (WO2) etc. Vriend& Vijand doorkruist alle tijden en culturen Breed thema dat ook over heden gaat (bijvoorbeeld netwerksamenleving)
16
Meedoen Wat is je eigen verhaal (unique selling point)?
Wie wil je bereiken? Waarin is je doelgroep geïnteresseerd? Hoe versterk je jouw verhaal ? (samenwerken) Wie heb je daarvoor nodig? Wat ga je concreet doen? Hoe zorg je dat jouw activiteit opvalt?
17
Wat wil je vertellen Thema Vriend & Vijand vertalen naar eigen instelling/omgeving Wie vertellen nog meer (delen van) jouw verhaal? Wat maakt deze regio bijzonder/uniek?
18
Wie wil je bereiken? Maand van de Geschiedenis heeft op basis van onderzoek/evaluatie 4 primaire doelgroepen gedefinieerd: Ingetogen aqua dagrecreant: cultuur, geschiedenis, verdiepingszoeker, eigen omgeving Ingetogen aqua verblijfsrecreant: cultuur, geschiedenis, verdiepingszoeker, vakantieganger Rustig groen dagrecreant: lokaal georienteerd, behoudend, natuur, traditioneel Gezellig lime dagrecreant: familiegeorienteerd, vermaak, all in, budget, laagdrempelig
19
Wat zoekt je doelgroep? Ingetogen aqua dagrecreant: bijzonder cultureel arrangement, mag wat kosten. Debatavond, filmavond, tentoonstelling, smaakbeleving, lezing. Ingetogen aqua verblijfsrecreant: idem + logies. Rustig groen dagrecreant: markt, open dag, wandeling, bijzondere locatie met kopje koffie. Gezellig lime dagrecreant: familieactiviteiten, speurtocht, doe-activiteit, show/voorstelling/op pad, gezelligheid, met z’n allen, totaalpakket, betaalbaar.
20
Samenwerking: waarom Alleen of samen?
Zichtbaarheid vergroten door meer massa Publiek een gevarieerd programma bieden Menskracht en expertise bundelen Meer aandacht in de landelijke campagne
21
Voorbeelden Thematische wandel- of fietsroute Speurtocht
Prijsvraag (in combinatie met Social Media) (Raad welk voorwerp, Vind het object, steeds bij andere instelling) Spel (Levend stratego, Risk) Arrangement met horeca /MKB Minifestival Markt Film of debatavond Kinderprogramma in herfstvakantie Culinaire activiteit (zelf eenheidsworst maken )
22
Invalshoeken WO1 Hoe neutraal ben jij? Wie zijn je vrienden/vijanden?
Ben jij Duitser, Fransman, Engelsman, Belg etc? Blijven of vluchten? Stem op je favoriete object Waar denk jij aan bij Nederland in de Eerste Wereldoorlog (en achteraf: denk je nu anders?) Familieverhalen Schaarste (toen en nu)
23
Voorbeelden 2013 Nacht van de Geschiedenis Schiedam Stuk van het Jaar
Rotterdams geschiedenisfestival Week van de koloniale geschiedenis MuseumNa8 Zeeland Gelderse Museumdag 24 uur Nijmeegse geschiedenis Thematische activiteiten: vorstelijke uitstapjes, culinaire activiteiten, kinderactiviteiten
24
Voorbeelden 2013
25
Hoe zorg je dat jouw activiteit opvalt?
Duidelijke aansluiting thema Vriend & Vijand Maak het bijzonder/exclusief (dit kun je alleen beleven tijdens de Maand van de Geschiedenis) Samen = meer massa = meer zichtbaarheid (ook individueel) Arrangementen/gekoppelde activiteiten doen het goed Laat duidelijk zien voor wie je activiteit bedoeld is (gerichter wegzetten in landelijke campagne) Zorg voor aansprekend beeldmateriaal Meld je activiteit voor de zomer aan op de website (aanloop communicatiecampagne) Communiceer ruim van te voren herhaaldelijk over je activiteit
26
Promotiecampagne Website met activiteiten, nieuws en verdieping
Programmamagazine i.s.m. Historisch Nieuwsblad (oplage ) Promotiemateriaal instellingen (banier, poster, magazines, ansichtkaarten) Promotiemateriaal bibliotheken (display, Maand van de Geschiedenisboek, magazines, posters boekentips) Promotiefilmpjes Online quiz Social media (Twitter en Facebook)
27
Promotiekanalen Offline: Veen media, Museumkaartmagazine, thematijdschriften, landelijke en regionale kranten, NTR/VPRO Andere Tijden, Nostalgienet, Brava nl Klassiek, regionale omroepen, landelijke omroepen (zoals Max), toeristische marketingbureaus, vakmedia. Online: Historiek, Veen media, Dagje Weg, Facebook, Twitter (eigen en van partners), Weekend van de Wetenschap, websites partners, Oneindig Noord-Holland, Het verhaal van Groningen e.a., themapartners (SSEW, Europeana, If then is now, e.a.)
28
Promotiecampagne Website
29
Inspiratie website Maandvandegeschiedenis.nl
30
Inspiratie website
31
Promotiecampagne Magazine i.s.m. Historisch Nieuwsblad
32
Promotiecampagne Maand van de Geschiedenisboek i.s.m. CPNB
33
Promotiecampagne Stuk van het Jaar, BRAIN
34
Impressieopening 2013 Soestdijk
35
Opening op televisie
36
Bijlage in de Gelderlander
37
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.