Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndrea Ter Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Fietsbeleid in Breda, vanaf 2013 net een beetje anders……
Rob Temme, afdeling mobiliteit & milieu
2
begonnen met ‘oud’ beleid
Breda autostad <> consolideren begonnen met ‘oud’ beleid
3
begonnen met een uitdaging
4
huidig fietsbeleid voortzetten ?
5
… of het nieuw leven inblazen ?
hier kiezen we voor omdat we van mening zijn dat de fiets meer dan nu het geval is een wenzenlijke bijdrage kan leveren aan onze stedelijke bereikbaarheid korte interne autoverplaatsingen kunnen deels voorkomen worden meer ruimte in de (binnen)stad
6
bestuurlijke identiteitscrisis ?
PM: infografic met feiten en cijfers over breda Pm: constante modal split vanaf 2007, we moeten iets met de fiets bestuurlijke identiteitscrisis ?
7
Breda wordt een fietsstad
8
fietsbeleid moet minder ideologisch
fietsen is geen vanzelfsprekendheid meer IDEOLOGISCH: MINDER STUREN OP DAT FIETSEN GEZOND IS, GOED IS VOOR HET MILIEU OOK NIET MEER DE AUTO AFZETTEN TEGEN DE FIETS, BEIDEN HEBBEN HUN DOEN EN VOORDELEN HET GAAT NIET MEER OM DE VOORDELEN HET GAAT OM “WHAT IS IN IT FOR ME” JARENLANG ALLEEN MAAR TE FOCUSSEN OP INFRA-KANT DEZE IS KLAAR EN DEZE VANZELFSPREKENDHEID IS WEG JARENLANG HAD DE FIETS EEN
9
fiets(beleid) is een product
rendement opleveren tevreden aandeelhouders markt-specifiek fiets(beleid) is een product fietsen is een product, zo gaan we het ook benaderen mensen moeten zich prettig voelen bij dit product, moeten het (meer) gaan gebruiken product verkopen zonder andere vormen af te branden geen autotje pesten gewoon de fiets meer voorrang geven investeringen meer laten renderen, daar waar het zin heeft
10
communicatie & marketing
PM: wat gaan we de komende jaren doen ? 1.lifestyle based communicatie & marketing fietsen is een product, zo gaan we het ook benaderen mensen moeten zich prettig voelen bij dit product, moeten het (meer) gaan gebruiken NIET IEDEREEN IS HETZELFDE, BINNEN 1 REISMOTIEF KAN ER EEN VERSCHIJDENHEID AAN MENSEN ZIJN DIE ANDERE AFWEGINGEN EN KEUZES MAKEN COMMUNICATIE IS NIET GENERIEK MAAR DAT DOEN WE NU WEL.
11
waarom dan anders ? 1956 1955 Tv-presentator Tv-presentator
circa € Amsterdam 1955 Tv-presentator circa € Amsterdam Clairy Polak Patty Brard waarom dan anders ?
12
2. instandhouding netwerk
De aandeelhouders tevreden houden Goed beheer en onderhoud is een vereiste ! MEER DAN VOORHEEN OP INVESTEREN
13
3. meer ruimte voor de fietser
SLECHT SIGNAAL !! Renderen van investeringen heeft pas zin als je overal kunt fietsen, geen uitzonderingen SHARED SPACE !!!! de binnenstad is beperkt toegankelijk voor de fiets incl parkeerverbod Dit heeft gevolgen voor de concurrentiepositie van de fiets Geen goed signaal Heeft een effect op het rendement van maatregelen en onze aandeelhouders zijn niet blij en fietsen er toch doorheen Onderzoek van oa het fietsberaad heeft aangetoond dat conflicten tussen voetgangers en fietsen vanzelf oplossen
14
4. meer stedelijke snelfietsroutes
= verhaal Martijn gaat om concurrentiepositie en een speciale plek Reistijdverhoudingen veranderen meer kans voor modal shift In randvoorwaardelijke zin ingrepen nodig Nu route singel <> EL en vanaf 2014 de route station <> OH Daarna nog 3 routes uitrollen met absolute voorrang voor de fiets
15
5. we doen het niet meer alleen
Faciliteren, communiceren en motiveren Partijen samenbrengen en gebruik maken van ieders comm kanalen
16
Mei-maand fietsmaand Wielerkleding Uitingen voor evenementen beschikbaar stellen Acties met lokale ondernemers etc
17
6. door het leuker te maken
Relatie renderen en aandeelhouders Leuk blijft hangen, niet leuk ook in negatieve zin
18
kies voor fietsen en win meer prijzen
leuker maken door aan de voorkant goed gedrag te belonen (Roelant) en door aan de achterkant trackingdata binnen te halen (Joost)
19
‘leg’ de fietser meer in de watten
Naast leut is het ook zaak de fietser te blijven verwennen Net ijsjes uitgedeeld aan fietsers snelfietsroute Net collega’s verwend met een sousje, een gratis check-up van de fiets en op de foto met de fiets: bedanken fietsend naar het werk Zo zijn er meer acties waar we op broeden
20
7. fiets is onderdeel van stedelijke ontwikkeling
geen sectorale plannen meer Maak de fiets onderdeel van de stedelijke ambities Er is minder tot geen discussie meer over de status van de fiets De fiets maakt nu onderdeel uit van het uitvoeringsperspectief, de programmeringsdiscussie en wedijvert mee met andere thema’s Aandacht bij coalitiebesprekingen etc. Kortom: veel kansen
21
het effect is een duurzame transitie
Sectoraal aandeel van 9% = 1.3 mln per collegeperiode Integraal aandeel van 18% = 5,6 mln per collegeperiode het effect is een duurzame transitie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.