De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Praktische toepassing in een woonzorgcentrum

Verwante presentaties


Presentatie over: "Praktische toepassing in een woonzorgcentrum"— Transcript van de presentatie:

1 Praktische toepassing in een woonzorgcentrum
Employer branding Praktische toepassing in een woonzorgcentrum

2

3 “Employer Branding is het promoten, binnen én buiten de onderneming, van een duidelijk beeld over wat de onderneming verschillend maakt als werkgever”. FPPW - Ugent

4 Wat is employer branding?
Employer brand = werkgeversmerk Iedere organisatie heeft een employer brand Werken aan employer branding is het werkgeversmerk zó sturen dat men de juiste mensen aantrekt én behoudt Lange termijn effect: nu starten met employer branding => pas na 2-3 jaar effect Arbeidsmarktcommunicatie en - marketing

5 Methodiek employer branding
1. DOELGROEP BEPALEN Wie zou moeten solliciteren? Wie zou moeten blijven werken in het wzc? 2. DIMENSIES BEPALEN Welke instrumentele en symbolische dimensies zijn relevant? Doelgroepen bevragen via focusgroepen

6 Methodiek employer branding
3. ENQUÊTE Enquête opmaken voor bevraging interne en externe doelgroep 4. ANALYSE Analyse => bepaling van die elementen die de aantrekkelijkheid als organisatie bepalen => weerhouden van de krachtigste elementen

7 Methodiek employer branding
5. BENCHMARK Via benchmark met concurrenten op de elementen die in de analyse naar voor kwamen Opmaak van onderscheidende elementen identificeren => Onderscheid op de arbeidsmarkt van het “employer brand”

8 Methodiek employer branding
6. STERK WERKGEVERSMERK Value proposition Interne en externe communicatie

9 Beperkingen Budget Gespecialiseerd personeel (communicatiedeskundige, HR-medewerker..) Minder sterke kennis van arbeidsmarkt Tijd

10 Mogelijkheden Samenwerking met andere openbare wzc, gemeente Website
Stagiair personeelswerk of stagiair communicatie Goede praktijken van anderen gebruiken als uitgangspunt (warm water..) Verdeling van taken – eigen medewerkers Vrijwilligers

11 1. Doelgroep bepalen Strategische personeelsplanning
Wie willen we aantrekken (welk profiel?) Wie willen we houden? Pas afgestudeerd, jong, wat ouder en meer ervaren Gespecialiseerd – algemene kennis Flexibele medewerker (vb pool) Leergierige of minder ambitieus Deeltijdse medewerkers Mensen die nu in ziekenhuis, thuiszorg werken.. Strategische personeelsplanning

12 Oefening 1 Welke doelgroepen wilt u aantrekken? …………………………………………………………
Welke medewerkers wilt u zeker behouden?

13 2. Dimensies bepalen

14 2. Dimensies bepalen Instrumentele elementen:
Lonen en extra-legale voordelen Verlofregeling Uurregeling Carrièremogelijkheden Opportuniteiten …. => Kosten-baten analyse => In kaart brengen beperkingen en verschillen met andere voorzieningen (ziekenhuis, thuiszorg..) benoemen => Meenemen in employer branding

15

16 2. Dimensies bepalen Symbolische elementen = “cultuur”
Hoe ervaren mensen deze organisatie en hoe plaatsen ze de organisatie tegenover andere? Op basis van geleverde diensten, werknemers, concurrentiepositie, klanten, sociale info… worden volgende kenmerken toegeëigend: Oprechtheid Innovativiteit Creativiteit Bekwaamheid Robuustheid

17 2. Dimensies bepalen = Waarom bij deze organisatie?
Functionele elementen (kosten-baten) + symbolische elementen (de “klik”) Pas afgestudeerden: weinig kennis van functionele elementen, voor hen is de vraag: “past deze organisatie bij mijn persoonlijkheid?” belangrijker Belang van de symbolische kenmerken Kans voor employer branding

18 Oefening 2 en 3: bedrijfscultuur
In volgende filmpjes wordt een bedrijfscultuur in een woonzorgcentrum en een thuiszorgdienst in kaart gebracht Oefening 1 Probeer aan de hand van de beelden te achterhalen welke bedrijfscultuur men wil uitdragen Zet dit af tegen de perceptie die u heeft van uw eigen bedrijfscultuur Oefening 2: Vat uw bedrijfscultuur samen in 10 woorden

19 Compostela Familiehulp

20 3. Enquête Vraagstelling opbouwen rond instrumentele en symbolische dimensie Focusgroep samenstellen voor opbouw vragenlijst en validatie (draagvlak, verschillende stakeholders bij betrekken, management, middenkader, werkvloer) Doelgroepen bevragen Eigen medewerkers Sollicitanten Stagiairs, jobstudenten Werkzoekenden

21 4. Analyse Aflijnen welke elementen (instrumentele en symbolische) de aantrekkelijkheid van het woonzorgcentrum bepalen) Krachtigste naar boven brengen => deze uitwerken Vb. wij werken samen Vb. wij hebben flexibele uurroosters

22 5. Benchmark Vergelijking met ‘concurrentie’
Hoe zich onderscheiden van organisaties die eigenlijk hetzelfde aanbieden? Voorbeeld van automobielsector: wagens gelijken op elkaar, maar men zet kleine verschillen extra in de verf

23 Minder verbruik, minder CO2? Op de Volvo modellen kunt u rekenen
Audi bouwt verfijnde, aantrekkelijke, gesofisticeerde en technisch perfecte wagens

24 6. Employer branding invoeren
Value proposition bepalen => sterk werkgeversmerk Interne en externe communicatie verzorgen Evalueren Bijsturen

25 6. Employer branding invoeren
Sterk werkgeversmerk = ‘value proposition’ : alle krachtige elementen kernachtig en begrijpbaar samenvatten Een, twee of drie woorden “dit is wat ons anders maakt” Vb: “samen zorgen we voor u”

26 Oefening 4 Bedenk een slogan van maximaal 5 woorden die een woonzorgcentrum beschrijft: …………………………………………………………… (in wat onderscheidt de cultuur in uw woonzorgcentrum zich in dat van een ziekenhuis, van een vzw woonzorgvoorziening, van een thuiszorgdienst?)

27 6. Employer branding invoeren
Interne en externe communicatie Inrichting gebouw en kantoor Reclameboodschappen Getuigenissen van medewerkers Website Bedrijfskrant Advertenties Facebook – Linkedin

28 6. Employer branding invoeren
Interne communicatie: Werkoverleg Personeelsbijeenkomst (toespraken) Personeelsblad Mededelingen van het management Nieuwsbrieven (per dienst / per thema) Memo & informatienota Mededelingenbord Informatie op de loonbrief

29

30 Interne communicatie:
Personeelsgids Jaarverslag Posters en affiches Interne folders Interne infolijn Mobiele telefoons / SMS Intranet E-zine ……….

31 Externe communicatie:
Briefwisseling Website Opendeurdagen Mond aan mondreclame Bill-board / spandoek Personeelsadvertenties Nieuwsbrief Scholen Publicaties in kranten en tijdschriften TV, radio …..….

32 Oefening 5 Lijst op welke interne en externe communicatiemiddelen u kan gebruiken Maak een prioriteitenlijst op voor: Interne communicatie Externe communicatie

33 6. Employer branding invoeren
Evalueren en bijsturen: Nagaan of het werkgeversmerk nog voldoende sterk is Strategisch wapen in een evoluerende maatschappij Moderne communicatiemiddelen evolueren, trend mee opvolgen Intern onderzoek voor blijvende aansluiting cultuur en merk

34 Je ex-collega’s missen je…
Een klein, regionaal ziekenhuis op zoek naar 49 extra verpleegkundigen. Wat een ‘mission impossible’ leek, kreeg het Regionaal ziekenhuis Sint Maria Halle uiteindelijk vlot voor elkaar. Hoe? Door eerst een goed imago te zaaien, en dan werknemers te oogsten. Een inspirerend relaas voor elke werkgever op zoek naar zijn witte raven… Hoe? Lees meer op: Wees creatief!

35

36 Bronnen “Employer branding, hoe begint u ermee?” HR Square, 2012
Van Hoye, G., & Lievens, F. (2011) Rekrutering en employer branding. In F. Lievens, Human Resource Management Back to Basics (pp ).Tielt, LannooCampus. Competenties in competitie, doe- en denkboek competenties invoeren in KMO, Unizo HRM-coach, 2009


Download ppt "Praktische toepassing in een woonzorgcentrum"

Verwante presentaties


Ads door Google