De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VIVAS congres Een propere buurt

Verwante presentaties


Presentatie over: "VIVAS congres Een propere buurt"— Transcript van de presentatie:

1 VIVAS congres Een propere buurt
VIVAS congres Een propere buurt! Zaterdag 17 november 2018 Luminas Arena KRC Genk

2 Voorstelling Dijledal
Grootste sociale huisvestingsmaatschappij Vlaams-Brabant Patrimonium: woongelegenheden in Leuven en omstreken: appartementen (76%) en 776 huizen (24%). Gemeenten Leuven, Bierbeek, Holsbeek, Boutersem en Oud-Heverlee. Goed en betaalbaar wonen voor mensen met een bescheiden inkomen mee helpen realiseren. Het ‘sociale’: zit in de huurprijs Infogids Website Vaartkom 1B Leuven t

3 Ligging

4 Werkingsgebied

5 Verschillende diensten
Projecten en beheer (bouwen en renoveren) Verhuring: inschrijvingen, toewijzingen, verhuring staanplaatsen, … Technische dienst: Voor Dijledal (verantwoordelijkheid verhuurder) Voor de huurders (betalend) Financiële dienst (facturen, achterstallen, afrekening huurlasten, …) Dienst huurdersrelaties Secretariaat

6 Taak dienst huurdersrelaties
Wip van huisbaas en sociaal werker: dienst voor de zittende huurders Samenlevingsproblemen aanpakken vb. bewonersvergaderingen organiseren Hygiënedossiers Afvalproject Begeleiding bij verplichte herhuisvesting (verhuis) Verwelkoming nieuwe huurders Wekelijkse permanenties in de verschillende buurten Overleg externen (buurtoverleg, politie, …) Wat doen we niet? Vb. achterstallen en afbetalingsregelingen (financiële dienst), wachttijd (verhuring), conflict met personeelslid (klachtencoördinator), probleem dat niet opgelost geraakt (klachtencoördinator), inschrijvingsformulieren invullen (verhuring), uitleg over facturen (technische dienst of financiële dienst), …

7 Een propere buurt! Afvalproject Fietswrakkenacties Opruimacties
Andere acties

8 Wat is de beste oplossing?
1 restafval 2 PMD-zak 3

9 Wat is de beste oplossing?
1 restafval 2 PMD-zak 3

10 Wat is de beste oplossing?
1 restafval 2 PMD-zak 3

11 Wat is de beste oplossing?
1 restafval 2 PMD-zak 3

12 Wat is de beste oplossing?
1 restafval 2 3

13 Wat is de beste oplossing?
1 restafval 2 GFT-bak 3

14 Afvalproject: verschillende partners

15 Afvalproject: sluikstort

16 Afvalproject In Leuven: gestart met gescheiden huisvuilophaling: mei 1996

17 Afvalproject Probleem: woningen te weinig stockageruimte voor verschillende huisvuilfracties Gevolg: Afval wordt buiten gezet zonder rekening te houden met de ophaling Overvolle terrassen Vuil trekt vuil aan Negatief imago van de wijk Gebroken ramen theorie: ‘vuil trekt vuil aan’

18 Afvalproject Opstart in 1998 Voornaamste partner: Stad Leuven
Met steun van de Koning Boudewijnstichting: project buitengewone buurt Gezocht naar: Een zichtbare actie Verhogen van de verantwoordelijkheidszin Herstellen van de sociale cohesie Bijdrage voor: Propere en aangenamere woonomgeving voor iedereen: leefbaarheid verhogen Positief imago van sociale huisvesting én Stad Leuven

19 Afvalproject 22 afvallokalen In 6 wijken
Gebruikt door: +/ bewoners/woningen Binnen en buiten de gebouwen

20 Afvalproject Bewoners moeten hun afval niet meer op hun appartement houden. Voor 2002: iedereen toegang: Liep niet zoals verwacht: vrijwilligerswerkingen opgezet i.s.m. Stad Leuven Toezicht door vrijwilligers die er wonen Sociale controle

21 Afvalproject 2 systemen
Afvallokalen zonder openingsuren: iedere bewoner heeft een sleutel: Afhankelijk van de grote van het gebouw Afvallokalen met openingsuren: Minimum 2 vrijwilligers Vrijwilligers bepalen de openingsuren

22 Afvalproject: voorafgaand
Bij nieuwbouw of renovatie Overleg: dienst projecten en beheer Grootte en compartimentering bekijken Verluchting Kraantje Onderhoud vloer Draairichting deuren Ligging/toegankelijkheid voor huurders Stadsreiniging: plannen bekijken Toegankelijkheid voor de ophaling? Hoe indelen? Engagement buurtwerkingen

23 Afvalproject: de vrijwilligers
Verschillende taken: Open houden Mensen informeren: uitgangspunt: ‘sorteren is niet gemakkelijk’ Onderhoud afvallokaal Moeilijkheid: Bewoners moeten medebewoners aanspreken Positief: vrijwilligers doen een praatje met de buren Werving: niet altijd gemakkelijk Vrijwilligersmap met sorteerinfo Vrijwilligersovereenkomst

24 Afvalproject: de vrijwilligers
vzw buren voor wijken Verzekerd Opvolging buurtwerker en Dijledal 50 vrijwilligers Gebruik van afbeeldingen Beurtrol Vragen onderling vervanging Werving vrijwilligers: Bewoners zelf aanspreken Affiches met scheurbriefjes Via via de vrijwilligers Flyers verdelen Per brief

25 Afvalproject: de vrijwilligers
Waardering vrijwilligers: Jaarlijkse uitstap gerelateerd aan afval Stadsreiniging Kringloopwinkel Afvalverwerkingsbedrijf van PMD (plastiek, metaal en drankverpakking) Bedankingen van de buurtwerking

26 Afvalproject: de vrijwilligers
Afhankelijk van locatie en taak Vrijwilligersvergoeding (doorgerekend) Vrijwilligersvergaderingen Agendapunten: beurtrol, materiaal, ophaling, sorteerregels, reacties bewoners, feestdagen, activiteiten en varia Versnapering Vorming: vb. omgaan met agressie

27 Afvalproject: resultaat
In 1999: nulmeting In 2002/2003: terug een meting Resultaten: In alle buurten: een daling van het sluikstort Groter effect bij afvallokalen met vrijwilligers Voorbeelden: Valkenplein: 95% minder sluikstort Schorenshof: 90 % minder sluikstort Sint-Maartensdal: meting gebeurde net na overschakeling: 75 % minder sluikstort

28 Afvalproject: gevolgen
Propere buurt Afvallokaal als ontmoetingsplek Afval wordt bespreekbaar gemaakt. Beter sorteergedag Vrijwilligers: vinger aan de pols Geen verschillen tussen sociale en private woonwijken

29 Afvalproject: gevolgen
Minder rooskleurig: Ongediertebestrijding Geurhinder aanpakken Afvallokaal gesloten: geen vrijwilligers Sluikstort voor de deur: bewoners aanspreken

30 Afvalproject Nieuwe uitdaging: sorteerstraatjes

31 Afvalproject: partners: wie doet wat?
Jaarlijks overleg: evaluatie project Ophaaldiensten: ecowerf en stadsreiniging: sleutel Afval ophalen buiten de gebouwen Milieudienst Stadsreiniging: Sluikstort controleren en ophalen Melden sorteerproblemen Buurtwerking: Bewoners en vrijwilligers sensibiliseren Ondersteuning vrijwilligers

32 Afvalproject: partners: wie doet wat?
Intern binnen SHM: Overleg technische dienst: vb. aanpassing tussenschotten, onderhoud ventilatie, … Binnen het gebouw: technische dienst haalt sluikstort op Bewoners sensibiliseren: gebruik afvallokaal Nieuwkomers: folders i.v.m. sorteren en de uitleg werking afvallokaal Ondersteuning vrijwilligers Langs gaan aan de afvallokalen Contacten andere diensten

33 Afvalproject: partners: wie doet wat?
Wonen en werken (sociale economie): Onderhoud GFT-bakken

34 Fietswrakkenacties:

35 Fietswrakkenacties Probleem: Brief + stickers
Overvolle fietsenberging met fietswrakken Geen plaats meer voor de fietser Brief + stickers Minimum 3 weken op voorhand Niet in de winter- en vakantieperiode Ophaling fietsen Stockage wrakken: Min. 1 maand Gesigneerde fietsen naar de politie

36 Opruimacties

37 Opruimacties Stad Leuven stimuleert opruimacties van zwerfvuil
Dijledal werkt drempelverlagend Aanvraag bij Dijledal Of na meerdere meldingen: initiatief vanuit Dijledal Materiaal van de stad: Knijpers Fluovestjes Afvalzakken Handschoenen Eventuele partners: buurtwerking

38 Opruimacties

39 Andere acties Nee nee stickers

40 Andere acties Omzendbrieven met foto’s of pictogrammen om probleem aan te kaarten Ganggesprekken

41 Vragen. Openingsuren: Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag van 8
Vragen ? Openingsuren: Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag van 8.30u-12.00u Woensdag van 13.30u-16.00u Vaartkom 1B Leuven - t


Download ppt "VIVAS congres Een propere buurt"

Verwante presentaties


Ads door Google